Geplaatst op: 15-12-2020
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

Toeristisch Zeeland kan seizoen verlengen

HZ University of Applied Sciences heeft de HZ Sternprijs uitgereikt aan twee studenten voor hun uitmuntende scriptie. De scriptie van Miriam Günter is voor onze sector relevant. Zij komt voor seizoensverlenging met opmerkelijke suggesties.

Miriam Günter van de opleiding Vitality and Tourism Management heeft volgens de jury een zeer complete, creatieve en rijke scriptie afgeleverd waarin zij in opdracht van VVV Zeeland heeft onderzocht hoe het toerismeseizoen in Zeeland kan worden verlengd.

Klein zetje nodig voor verdere seizoensverlening

Zeeland heeft net als veel andere toeristische bestemmingen last van het seizoenspatroon dat inherent is aan toerisme. Een hele drukke en volle zomerperiode maar in de winter is het er extreem rustig. Dat zorgt voor lage inkomsten in de winter en ook weinig levendigheid. Miriam heeft onderzocht of zij met Duitse kwaliteitstoeristen het seizoen kan verlengen. Zij komen normaal al vroeg in het voorjaar en blijven tot eind oktober. Daarmee hebben ze nog maar een klein zetje nodig om het hele jaar naar Zeeland te reizen.

Zeeland moet zich op meer Duitse regio’s richten

Daartoe heeft zij 36 diepte-interviews met 72 toeristen gehouden en 8 interviews met medewerkers van klantenservices in Zeeland. Niet zo verwonderlijk constateerde ze dat er nu sprake is van een groep toeristen die van het laagseizoen geniet vanwege de rust aan de kust en de korte reisafstand. Opmerkelijk was ook dat ze een kwaliteitstoerist vond die bereid is verder te reizen. Zij blijven langer in de regio en hebben een meer avontuurlijk karakter waardoor ze ook secundaire attracties bezoeken. Ze beveelt Zeeland dan ook aan voor deze specifieke periode het zoekgebied in Duitsland uit te breiden van Noordrijn-Westfalen naar Hessen en Rijnland-Palts.

Welke doelgroepen

Doelgroepen die goed in het laagseizoen kunnen scoren zijn gezinnen met jonge kinderen, gezondheidstoeristen, wintercamperaars en verkenners die bijvoorbeeld geïnteresseerd zijn in de maritieme wereld en oorlogsgeschiedenis. Volgens Miriam kan februari in de toekomst een winstgevende markt worden voor families omdat dan veel kinderattracties weer opengaan.

Beide winnaars ontvingen een cheque van € 1.000,- en een, door kunstenares Hetty Heyster ontworpen, bronzen beeld van een stern.

Vanaf 6:48 presenteert Miriam haar scriptie:


Trefwoorden: toerisme, marketing, dmo's, Zeeland, seizoensverlenging

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...