Geplaatst op: 17-12-2020
Auteur: Marc Gerlings

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?

Trend: kun je meer doen met saamhorigheid?
waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn

Uit het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 is de stemming meegenomen van het Nederlands publiek van afgelopen zomer. Consumenten bestempelen de periode als ‘pittig’. De positieve zijde is dat vaak het begrip ‘saamhorigheid’ wordt gemeld. Kun je daar meer mee in recreatief beleid of in je bedrijf? Het vraagt aandacht om rondom de wisselende sentimenten een scenario te ontwikkelen.

In het Trendrapport staat bij sociaal culturele trends over 2019 en 2020: ‘In de open vraag hoe Nederlanders de afgelopen tijd hebben ervaren, komt een wisselend beeld naar voren. Een groot deel van de respondenten sprak over een zware, moeilijke tijd. Woorden als ‘lastig’, ‘zwaar’ en ‘pittig’ komen vaak terug in de antwoorden. De onzekerheid over het verloop van de crisis en angst voor de gevolgen werden ook vaak genoemd. Anderen waren boos dat mensen zich niet aan de richtlijnen hielden.’

‘Er zijn ook positieve geluiden te horen. Mensen vonden het ook een bijzondere tijd, ervoeren meer rust op straat en bij zichzelf. Ook was er waardering voor de sociale contacten die wel nog mogelijk zijn en zijn geïntensiveerd, bijvoorbeeld binnen gezinnen. Positief was verder de solidariteit, zorg voor elkaar en saamhorigheid die ze ervaren tijdens de crisis. Ook noemden mensen vaak meer rust doordat een groot deel van de activiteiten wegviel, maar ook de verminderde reistijd door het thuiswerken. Ook werd de schonere lucht en de milieuwinst door het afnemen van het verkeer genoemd. Daarnaast kwam een deel van de mensen tot nieuwe inzichten over het gehaaste bestaan voor corona en het meer waarderen van de fijne dingen in het leven, nu alles minder vanzelfsprekend blijkt.’ Het beeld wordt duidelijk...

Hoe kun je dat toepassen?

> Denk onder meer aan projecten voor recreatie waarin solidariteit en zorg voor elkaar en zorg voor het landschap centraal staan?
> Kun je op recreatiebedrijven meer activiteiten opzetten die rust en reflectie uitdragen?
> Kun je als recreatiebedrijf, stad of regio een tegenpool bieden voor het thuiswerken?

Je kan niet zonder...

Geef het maar toe, je kunt niet meer zonder Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Bestel jouw exemplaar meteen. Nog beter, neem een voordelig abonnement.

Trefwoorden: trend, samen, zorg, natuur, recreatie, beleid, ondernemer, scenario

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...