Geplaatst op: 11-02-2021
Auteur: Marc Gerlings

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen

Vormt Rotterdams initiatief in kennisuitwisseling voor evenementen de opening uit de Covid-greep?

Rotterdam wil weer zakelijke evenementen naar de stad halen
Rotterdam mist de waardevolle zakelijke evenementen.

Internationale deskundigen uit de evenementensector en daarbuiten komen daarom medio april 2021 virtueel bijeen om IAB Rotterdam te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie (Meetings, Incentives, Conferences en Exhibitions). De stad wil heel graag weer de waardevolle zakelijke evenementen ontvangen.

De deskundigen maken deel uit van een speciale MICE-editie van de International Advisory Board Rotterdam (IAB). De IAB voorziet het stadsbestuur van Rotterdam van economische perspectieven en de daarmee samenhangende gevolgen voor de MICE-sector wereldwijd. Daarnaast staan de experts stil bij de specifieke impact op de stad Rotterdam. De IAB wordt uitgevoerd door Rotterdam Partners in nauwe samenwerking met de gemeente Rotterdam en vertegenwoordigers uit de sector.

Lek: zakelijke evenementen van grote waarde voor de stad

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Het aantrekken van congressen, beurzen, vergaderingen en zakelijke evenementen is van grote waarde voor de Rotterdamse economie. Zo zorgt deze industrie voor zakelijk toerisme, bevordert het de werkgelegenheid en zet het Rotterdam op de kaart als hoogwaardige kennisstad. Het is dan ook ontzettend belangrijk om te onderzoeken wat de transformatie van deze industrie op de lange termijn betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om kansen te verzilveren. Juist gezien de importantie van de sector en het feit dat deze zo hard getroffen is door de coronacrisis, verdient het de aandacht voor een lange termijn perspectief.”

Voelbare impact

De invloed van de coronacrisis op de MICE-sector is wereldwijd voelbaar, zo ook in Rotterdam. Het werk kwam abrupt tot stilstand, congressen en evenementen werden afgelast of doorgeschoven, zakelijke hotelovernachtingen werden geannuleerd en er moest ineens gezocht worden naar creatieve online oplossingen. De lange termijn gevolgen voor de sector zijn onduidelijk en niet alleen COVID-19 heeft daar invloed op. Al langere tijd ondergaat de MICE-industrie een transformatie, onder meer door de bewustwording van de impact van de branche op het klimaat en de digitalisering van evenementen en congressen. De coronacrisis zorgt ervoor dat een aantal van deze trends en ontwikkelingen in een stroomversnelling komt. 

IAB conferentie MICE-industrie

In opdracht van het Rotterdamse stadsbestuur is daarom besloten om medio april een virtuele International Advisory Board conferentie te organiseren. Hierbij heeft een team van internationale deskundigen uit de sector en daarbuiten de opdracht om de stad te adviseren over de toekomst van de MICE-industrie. De insteek is om te bepalen hoe de cruciale veranderingen binnen de MICE-sector van invloed zijn op de belangrijkste business- en verdienmodellen. 

Scenario's met hybride evenementen

Hierbij wordt onder meer gekeken naar de verschuiving van fysieke evenementen naar meer online en hybride vormen en de impact hiervan op het wereldwijde ecosysteem van de MICE-industrie. Daarnaast wordt er geadviseerd wat dit specifiek betekent voor Rotterdam en wat de stad kan doen om juist nu kansen te benutten. De IAB heeft hierbij nadrukkelijk als doel om een advies te geven met een lange termijn perspectief. Voorzitter van deze IAB adviesraad is ondernemer, facilitator en investeerder Lars Crama. Crama is actief in verschillende innovatieve ecosystemen waar gevestigde bedrijven, ondernemers en kennisinstellingen samenwerken. Het advies wordt op de laatste dag van de conferentie gepresenteerd door de IAB-leden aan het college van burgemeester en wethouders van Rotterdam en de lokale MICE-sector.

The Rotterdam Experiment

De IAB conferentie is niet het enige middel waarmee Rotterdam de toekomst van de MICE-industrie onderzoekt. Eerder lanceerde Rotterdam Partners al het initiatief The Rotterdam Experiment. Met een reeks van zeven hybride experimenten worden innovatieve oplossingen binnen en buiten de sector met de industrie gedeeld én getest. De experimenten vinden plaats tot november 2021 en staan onder leiding van Rotterdamse futurist en bestsellerauteur Yuri van Geest. De eerste editie, die volledig in het teken stond van mixed reality, vond afgelopen december plaats. Het eerstvolgende Rotterdam Experiment verkent de wereld van gaming en hoe dit ingezet kan worden om effectief samen te werken, een gemeenschap op te bouwen en de veerkracht van de evenementensector te versterken. Het experiment vindt op 18 februari online plaats en wordt live uitgezonden vanuit de Cruise Terminal Rotterdam.
Trefwoorden: evenementen, economie, stad, DMO, corona, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...