Geplaatst op: 18-02-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Miljard verlies voor KLM, maar met ambitie de toekomst in

Miljard verlies voor KLM, maar met ambitie de toekomst in
Afbeelding van Jaroslaw Wojcik via Pixabay

KLM heeft in 2020 een verlies van 1,2 miljard euro geleden. Van de 35 miljoen klanten in 2019 boven er in 2020 nog maar 11 miljoen over. De bezetting van de vliegtuigen daalde van 89% naar 52%. De KLM realiseerde in 2020 een omzet van 5 miljard euro, 54% lager dan in 2019. Ondanks de NOW-regeling heeft het bedrijf afscheid van meer dan 5.000 medewerkers moeten nemen. Desondanks is topman Pieter Elbers ambitieus en wil niet alleen overleven maar ook een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart blijven.

Dochteronderneming Transavia zag het aantal passagiers met 69% dalen naar 5,1 miljoen en leed een operationeel verlies van 299 miljoen euro. In 2020 voerde Transavia meer dan 150 repatrieringsvluchten uit waarbij 28.000 passagiers naar huis werden gevlogen. 

Hoopvol

Volgens CEO Pieter Elbers laten de financiële resultaten zien hoe ernstig de situatie is: "De wereld van de luchtvaart zal er gedurende een langere periode heel anders uitzien, met minder verkeer en druk op de inkomsten. Ook dit jaar is veel minder goed gestart dan we initieel voorzien hadden. Ondanks dat, en kijkend naar de tweede helft van 2021, voel ik voorzichtig optimisme en hoop. Mensen zullen weer gaan vliegen en langzaam maar zeker zal KLM het wereldwijde netwerk weer kunnen gaan vliegen met alle keuzemogelijkheden voor haar klanten.”

KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven.

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij is ook in deze sombere tijden ambitieus. "KLM heeft niet alleen de ambitie om te overleven maar ook om na de crisis een belangrijke en verantwoorde speler in de luchtvaart te blijven. Om dit te realiseren is een herstructureringsplan opgesteld, genaamd 'Van meer naar beter'. Het herstructureringsplan is wendbaar, gebaseerd op verschillende markt- en herstelscenario's, en zal ons in staat stellen flexibel te zijn en kansen te creëren op het gebied van klantbeleving, digitalisering, duurzaamheid en technologie.”   

Link: https://nieuws.klm.com/klm-jaarcijfers-2020/
Trefwoorden: luchtvaart, ondernemen, bedrijven, jaarcijfers

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...