Geplaatst op: 03-03-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg

Te veel plannen voor camperplaatsen in Limburg
Afbeelding van Harald Funken via Pixabay

Het aantal camperplaatsen in de provincie Limburg kan de komende jaren nog bescheiden groeien. Daarmee kan de groeiende populariteit van campers goed worden opgevangen. Om Limburg als camperprovincie op de kaart te zetten moeten de Limburgse DMO’s aan de slag. Ook ondernemers moeten werken aan kwaliteitsverbetering en prijsdifferentiatie. Dat blijkt uit onderzoek van LeisureBrains. 

Het aantal campers en campervakanties in Nederland is de afgelopen jaren fors gestegen. Naar verwachting zet deze groei zich de komende jaren verder door. Na een piek in 2021 als gevolg van de coronapandemie vanaf 2022 jaarlijks met ongeveer 5%. In Limburg zijn op dit moment ruim 1.244 plaatsen die speciaal voor campers zijn ingericht. Er liggen nog plannen voor minimaal 500 camperplaatsen. Mochten die in een klap op de markt komen, dan wordt die ernstig verstoord.

Sterke groei aanbod onwenselijk

Dat merken ook Limburgse gemeenten die steeds meer vergunningaanvragen voor camperplaatsen zien. Uit een rondvraag bij Limburgse gemeenten blijkt dat er concrete plannen zijn om minimaal 500 extra camperplaatsen in Limburg te realiseren. Het bestaande aanbod van 1.244 camperplaatsen in Limburg zou daarmee met 40% toenemen. Hier staat een verwachte jaarlijkse vraaggroei van 5% tegenover. Een sterke groei van het aanbod tegenover een bescheiden groei is volgens de onderzoekers een onwenselijke situatie omdat dat op termijn kan leiden tot niet-vitale locaties. 

Uit het onderzoek is gebleken dat, behoudens enkele piekmomenten, de meeste camperlocaties nog voldoende ruimte hebben om de extra groei op te vangen. Er is alleen aanbodkrapte in de voorjaarsvakanties, de weekende in het hoogseizoen en bij specifieke evenementen. Volgens de onderzoekers is het de vraag is of een uitbreiding van het aantal aparte camperlocaties nodig is om de ‘problemen’ in de drukke periodes nu en in de toekomst op te vangen. Zij zien bovendien ook overloopmogelijkheden naar veel andere camperlocaties en reguliere campings. Alleen in de gemeenten Horst aan de Maas, Venray, Leudal, Weert, Nederweert, Roerdalen, Echt-Susteren, Stein en Sittard-Geleen is nu al een tekort aan locaties. In het Heuvelland zijn voldoende locaties en daar zou groei alleen buiten de regio moeten plaatsvinden. 

Ruimte voor 60 nieuwe plaatsen per jaar 

Om de groei van het aanbod wat te temperen is het advies om het bestaande aanbod aan camperlocaties jaarlijks met maximaal 5% te laten groeien. Uitgaan de van de drie deelregio’s Noord-, Midden- en Zuid-Limburg adviseren zij jaarlijks per regio maximaal 20 plaatsen extra te creëren (60 plaatsen per jaar voor heel Limburg). Dat betekent dat er de komende vijf jaar maximaal 300 plaatsen bij komen .

CampersLimburg


Bovendien is het advies om nieuwe initiatieven vooral te laten landen op interessante locaties (bij natuurgebieden, aan het water, bij een stad), waarbij kwaliteit de standaard is. Nieuwe locaties in het buitengebied, zonder onderscheidend vermogen, voegen sowieso weinig toe aan het bestaande aanbod.Het advies is om hiervoor op regionaal niveau een afwegingskader op te stellen waar de betreffende gemeenten zich aan conformeren en dit te verankeren in lokaal beleid.

Camperalliantie oprichten

Daarnaast vinden de onderzoekers dat er een camperalliantie moet worden opgericht die zich bezig gaat houden met het promoten van Limburg als camperprovincie (vergroten van de vraag). Daarnaast kan ingezet worden op productdifferentiatie en het bevorderen van kwaliteit. Ook valt er nog veel te winnen qua prijsbeleid: de meeste camperlocaties bieden een overnachting aan tegen vergelijkbare prijzen terwijl het aanbod verschillend is.

Beheerders en exploitanten van camperlocaties geven ze daarom het advies goed na te gaan prijzen te differentiëren en reguliere campinghouders zouden beter moeten nagaan of zij voor deze groeiende doelgroep toch niet aanvullende plaatsen moeten gaan aanbieden. Limburgse DMO’s zouden, in samenwerking met de provincie en de regio’s, Limburg als camperprovincie verder moeten promoten.

Meer kwaliteit nodig

Door op deze manier enerzijds de groei van het aanbod wat te temperen en te sturen op kwaliteit en anderzijds de vraag te stimuleren ontstaat er een gezonde(re) marktsituatie waarbij de bezettingsgraad van bestaande locaties kan verbeteren en er investeringskracht ontstaat om te werken aan kwaliteit. 

Link: https://www.leisurebrains.nl
Trefwoorden: beleid, verblijfsrecreatie, campers, kampeerauto's, campings, camperplaatsen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...