Geplaatst op: 12-03-2021
Auteur: NRIT redactie

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award

Monitor Bezoekersdrukte Gelderland wint Strategy Award
Weergave van de monitor afgelopen zomer.
De Monitor Bezoekersdrukte Gelderland is uitgeroepen tot winnaar van de Covid & Tourism Strategy Award. De tool werd afgelopen zomer succesvol in Gelderland ingezet om toeristen alert te maken op drukke plekken. Directeur van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Herre Dijkema: "Dankzij de inzet van de monitor konden bezoekers van onze provincie veilig recreëren en vakantievieren. Het is dan ook fantastisch dat de monitor internationale erkenning krijgt".

De Covid & Tourism Strategy Award is onderdeel van de Green Destinations Stories Award die vandaag op de Europese reisbeurs ITB Berlijn werd uitgereikt. De prijs is nieuw toegevoegd aan de beurs en is bedoeld voor groene bestemmingen die een effectieve strategie hebben geïmplementeerd om toerisme ten tijde van corona zo verantwoord mogelijk te laten zijn. De gemeente Nijmegen, die sinds 2018 in het bezit is van een ‘Golden Green Destinations Award’, heeft dit project van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen voorgedragen.

Dijkema: "Met de Monitor Bezoekersdrukte Gelderland ontwikkelden we een tool waarmee consumenten de afgelopen zomer in een oogopslag zagen hoe druk het in Gelderland was op de toeristische plekken. Dankzij de grote inzet en betrokkenheid van gemeenten, ondernemers, natuurorganisaties en de provincie Gelderland konden we deze realiseren en laten uitgroeien tot een groot succes. Het ontwikkelen van een tool die enerzijds inzicht biedt in de (verwachte) drukte en anderzijds de bezoekers inspireert alternatieve plekken te bezoeken, is een belangrijk onderdeel van onze strategie als bestemmingsmanagementorganisatie. Aangezien veel Nederlanders ook deze zomer weer volop in eigen land op vakantie zullen gaan, is een nieuwe versie van de Monitor Bezoekersdrukte noodzakelijk en wenselijk. We onderzoeken op dit moment de mogelijkheden daarvoor."
 

Ontwikkeling en onderzoek 

Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen ontwikkelde in opdracht van provincie Gelderland de monitor bezoekersdrukte. Een tool die liet zien op welke plekken het deze zomer groen (rustig), oranje (gemiddeld) of rood (druk) was.

In totaal werd de monitor bezoekersdrukte bijna 500.000 keer geraadpleegd. Er werden 627 gebruikers gevraagd naar hun ervaringen. Daaruit blijkt dat een groot deel van de gebruikers (88%), drukke – ofwel de rood of oranje gemarkeerde locaties – hebben vermeden. Zij besloten één van de voorgestelde alternatieve ‘groene’ locaties te bezoeken, op een ander tijdstip naar de gewenste locatie te gaan of thuis te blijven. 94% van de respondenten geeft aan de monitor te willen blijven gebruiken. Niet alleen tijdens, maar ook na corona. 

Over de andere genomineerden en de award is via deze link meer informatie te vinden.
Trefwoorden: Gelderland, monitor, award, ITB, beleid

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...