Geplaatst op: 17-03-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Podcast ‘De toeristische stad’

Podcast ‘De toeristische stad’

Podcasts bestaan al heel wat jaren maar zijn het afgelopen jaar booming geworden. Ook in toerisme zien we ze opduiken. Zo heeft Richard Otten van Blogs4Travel een podcast waar hij met toeristische ondernemers praat en heeft hoteladviseur Colliers een podcast over de stad: de PodStad. In de nieuwste aflevering ging het over de toeristische stad.

Colliers CEO Dirk Bakker gaat daarin in gesprek met de Amsterdamse politicus Reinier van Dantzig en toerisme-expert Anouk van Eekelen over de toeristische stad.

Afhankelijk van toerisme

‘’Ik denk dat steden als Amsterdam de laatste jaren te afhankelijk zijn geworden van toerisme’’, zegt Van Dantzig, fractievoorzitter van D66. ‘’Na de kredietcrisis snakte de hele economie naar business en dat kwam er vanuit het toerisme volop aan. We dachten lang: hoe meer, hoe beter. We vergaten na te denken wat er gebeurt als het te veel wordt. De Amsterdamse economie leunt nu sterk op hospitality en toerisme. Dat werd heel zichtbaar in de binnenstad tijdens de eerste lockdown. Die stilte was uniek, maar ook naargeestig.’’

Er zijn en worden volgens Van Dantzig al wel flinke stappen gezet door de gemeente. In 2018 zijn maatregelen getroffen om ‘zuiptoerisme’ te beperken. Het betekende bijvoorbeeld het einde voor de bierfiets. Er kwam ook een bestemmingsplan voor meer winkeldiversiteit. Richt je je alleen op toeristen, dan krijg je geen vergunning. ‘’Dat was juridisch heel ingewikkeld, maar het is uiteindelijk gelukt. Nu is het tijd voor de volgende stap: zorgen dat er meer mensen wonen in de binnenstad en De Wallen rigoureus aanpakken door het bijvoorbeeld te verplaatsen naar een erotisch centrum elders in de stad.’’

Waardevolle toerist

Volgens Van Eekelen, director destination development bij NBTC, is de economische waarde van de sector erg groot. In Nederland is dat 4,5% van het BBP. ‘’In mediterrane landen is dat nog veel meer, dus in die zin valt de afhankelijkheid hier nog mee’’, vertelt ze. ‘’We hebben door corona allemaal de waarde gezien, maar de vraag is: wat is een waardevolle bezoeker? Iemand die veel uitgeeft aan horeca, retail en cultuur, zou je denken. Maar ook iemand die niet voor overlast zorgt, ook al slaapt hij of zij in een hostel. Voor elk gebied of stad is een waardevolle toerist wat anders. Wij willen bezoekers die passen bij de waarden van Nederland en nog specifieker de stad en de regio.’’

Het gaat in Amsterdam vaak over de lasten van toerisme, maar lusten zijn er ook. Denk aan alle culturele voorzieningen zoals musea, theaters en restaurants die niet alleen op bewoners kunnen teren. En alle banen die daarbij horen. Dat is minder zichtbaar en hoorbaar dan drukte en overlast. En volgens Van Dantzig is er in 2019 ongeveer 200 miljoen euro toeristenbelasting opgehaald, waar stadsbewoners van profiteren omdat dat onder andere wordt besteed aan onderwijs en gemeentelijke diensten als de vuilophaal.

Landelijke visie

Volgens het NBTC kunnen die lusten nog beter in balans worden gebracht met de lasten, niet alleen voor bedrijven maar ook voor bewoners of bezoekers zelf. Het bureau heeft daarvoor samen met experts, bestuurders en bewoners een landelijke visie op toerisme opgesteld: Perspectief Bestemming Nederland 2030. Daarin staat: toerisme is geen doel, maar een middel dat kan bijdragen aan een maatschappelijke opgave. Van Eekelen: ‘’Denk aan banen in krimpgebieden, aan voorzieningen in de stad. We hebben daarvoor een aanpak ontwikkeld. Je moet eerst weten wat voor stad of regio je wil zijn, daarna ontwikkel je een relevant aanbod. Dat ga je vermarkten en promoten.’’

Dat betekent ook: kijken buiten de grenzen van de stad. Nederland heeft veel meer moois dan alleen Amsterdam. Daarom is een van de speerpunten van Perspectief 2030 dat er meer steden en regio’s op de kaart staan als aantrekkelijke bestemming. En dat ze toegankelijk en bereikbaar zijn. ‘’Spreiden is verleiden’’, zegt Van Eekelen. ‘’Om deze ambitie te verwezenlijken richten we ons op herhaalbezoekers, vooral uit onze buurlanden. We hebben verschillende verhaallijnen, zoals Nederland Waterland, de negen Hanzesteden en Koninklijk Nederland. Zo verbinden we allerlei bestemmingen aan elkaar.’’

Vermakelijke stad

De volgende aflevering van de PodStad komt online op vrijdag 19 maart. Hierin gaat Dirk Bakker in gesprek met A’dam Toren-eigenaar Sander Groet en schouwburgdirecteur Dianne Zuidema over de vermakelijke stad.

Topics:Toerisme
Trefwoorden: toerisme stedelijk toerisme, overtoerisme, amsterdam, noord-holland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...