Geplaatst op: 17-03-2021
Auteur: Marc Gerlings
NRIT
Publicatie: R&T2021-01

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

De kracht van de gastvrijheidsindustrie

Naast het overeind houden van de steun voor toerisme, recreatie en evenementen kijken de politiek en de sector naar de landelijke verkiezingen. Het is voor veel regio’s en voor de nationale economie van belang dat de gastvrijheidssector weer kan draaien. Komen we dan weer terug op het niveau van 2019?

Toerisme is ontwikkelaar voor banen

De totale toeristische bestedingen in de Nederlandse economie stegen in 2019 met 4,7 miljard euro naar een totaal van 91,2 miljard euro. Dit is een stijging van 5,4 procent ten opzichte van 2018. De binnenlandse toeristische bestedingen namen in 2019 toe met 4 procent. De werkgelegenheid omgerekend naar het aantal voltijdequivalenten (vte’s) groeide in 2019 met 24 duizend vte naar een totaal van 498 duizend vte, een stijging van 5 procent. Het zijn indrukwekkende cijfers die aangeven hoe sterk de gastvrijheidssector kan zijn.

Bestedingstrends van de consument

In dit verkiezingsjaar lijkt het erop dat we weinig buitenlandse toeristen mogen ontvangen. Het volume van de bestedingen door buitenlandse toeristen is in de periode 2010-2019 met ruim 111 procent gestegen, meer dan verdubbeld. Met name in de zomer van 2020 werd duidelijk dat de Nederlander het eigen land weer ontdekte. Campings en bungalowparken deden daardoor goede zaken. Het was voor de verblijfsaccommodaties een domper dat de Duitse toeristen vertrokken uit Nederland door een code rood voor Covid in Nederland. De invloed van het wel of niet ontvangen van de Duitse toeristen werd duidelijk zichtbaar.

Even hadden de Nederlanders een bewegingsvrije zomervakantie en dat benadrukte extra de trends naar funshoppen en horeca in 2020. Dat werd duidelijk in 2019, de horeca en het funshoppen hadden het grootste aandeel in de ‘bestedingen binnenlands toerisme: bestemming binnenland’. Het kan voor toekomstige politici die de kar moeten trekken in de gastvrijheidssector een aanwijzing zijn om nog meer verblijf en lokale economie te ontwikkelen.

Toerisme groeide sneller dan economie

In de periode 2010-2019 is het volume van de Nederlandse economie met 14,1 procent toegenomen. De toerismesector heeft in dezelfde periode een groei doorgemaakt van bijna 44,5 procent. De toeristische sector heeft het in deze periode dus veel beter gedaan dan de Nederlandse economie als geheel. Doordat de toerismesector sterker groeide dan de economie in zijn geheel, nam het belang van die sector langzaam toe. De bijdrage van toerisme aan de totale toegevoegde waarde in Nederland is in 2019 gestegen met 0,03 procentpunt naar een totaal van 4,4 procent.

Trendrapport wil je hebben

Wil je nog veel meer cijfers zien over de kracht van de gastvrijheidseconomie? Het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd is te bestellen via de site van NRIT: www.nritmedia.nl/store/51/

Trefwoorden: tourisme, recreatie, vrije tijd, trends, trendrapport, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...