Geplaatst op: 19-04-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Eén overkoepelend toeristisch merk voor Waddengebied

Eén overkoepelend toeristisch merk voor Waddengebied

De merken WADtodo en Visit Wadden gaan samen verder onder de vlag van Visit Wadden. Het merk WADtodo houdt hiermee op te bestaan, wat inhoudt dat de marketinginspanningen voor zowel de Waddenkust als de Waddeneilanden vanuit Visit Wadden gedaan worden. 

Hiermee wordt Visit Wadden het overkoepelende merk voor alle marketingactiviteiten rondom het volledige waddengebied. Het (inter)nationaal onder de aandacht brengen van de Waddeneilanden gebeurt nog steeds in opdracht van de provincie Fryslân. Samen met de regionale marketingorganisaties en VVV’s werkt Visit Wadden aan het bevorderen van duurzaam toerisme in en rondom de Wadden.

Hoe zat het ook alweer in elkaar?

Bij het onder de aandacht brengen van de Waddeneilanden bij potentiële bezoekers werd gewerkt met WADtodo. Dit merk was specifiek gericht op het stimuleren van duurzaam toerisme naar de vijf eilanden. In 2018 is Visit Wadden ontstaan vanuit de wens het hele waddengebied, welke zich uitstrekt over de kustlijn van Noord-Holland, Friesland en Groningen, sterker in de markt te plaatsen. De marketingwerkzaamheden voor Visit Wadden werden en worden worden gezamenlijk uitgevoerd door Holland boven Amsterdam, Merk Fryslân en Marketing Groningen. Daarbij ligt de focus vooral op het vaste land, maar is er tevens aandacht voor de eilanden. De organisatie fungeert als basis voor bezoekers waarmee een directe verbinding is met regionale en lokale partijen.

Sterker met één merk

Waar er eerst vanuit is gegaan dat de twee verschillende merken elkaar zouden versterken, is het nu duidelijk geworden dat dit niet altijd het geval is. De doelgroepen van de eilanden en het waddenkust gebied liggen erg dicht bij elkaar, waardoor de communicatie naar deze groepen nagenoeg hetzelfde is. Daarnaast hebben zowel WADtodo als Visit Wadden de opgave om het seizoen te verlengen en duurzaam toerisme te versterken. De samenvoeging van beide merken is daarom een logisch gevolg.

Dat betekent dat alle communicatiekanalen van WADtodo over worden geheveld naar Visit Wadden. Zo zijn inmiddels de website en de social kanalen geïntegreerd in visitwadden.nl en zijn, voor zover mogelijk, de social kanalen van WADtodo gekoppeld aan de Visit Wadden kanalen. Alle overige (offline) uitingen worden ook vervangen door Visit Wadden uitingen. Waar de eilandfans eerst alleen het waddenkust gebied doorreisden om vervolgens de boot te pakken, wordt deze groep nu uitgedaagd dit te combineren met het verkennen van het vasteland. 

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, vvv's, friesland, waddeneilanden, groningen, noord-holland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...