Geplaatst op: 26-04-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Slechtste jaar ooit voor de Efteling

Slechtste jaar ooit voor de Efteling

Vorig jaar was voor attractiepark de Efteling het slechtste jaar ooit. Dat stelt algemeen directeur Fons Jurgens naar aanleiding van de jaarcijfers over 2020. Door verplichte sluitingen, capaciteitsbeperkingen en hogere kosten vanwege corona liep de omzet fors terug en dook het park in de rode cijfers. Toch is het park niet in gevaar en spreekt Jurgens van een solide financiële basis.

In 2020 liepen de bedrijfsopbrengsten met 38% terug tot 140 miljoen euro. De winst uit 2019 (19 miljoen euro) sloeg om naar een verlies van 14,5 miljoen euro. Het park was in 2020 totaal 14 weken gesloten en veel overnachtingen in de hotels en vakantieparken konden niet doorgaan. Later kon het park vanwege de maatregelen maar op een beperkte capaciteit draaien. Daardoor daalde het aantal bezoekers met maar liefst 45% naar 2,9 miljoen. Als gevolg daarvan zat een deel van de 3.000 medewerkers thuis. Om de verliezen te beperken werden veel kostenbesparende maatregelen getroffen om  de continuïteit van het park te bewaken. 

Slecht jaar op een gezonde basis

Algemeen Directeur Fons Jurgens licht toe: "Door corona moesten we stevig op de rem, maar we zien dat de maatregelen goed effect hebben gehad. Het bezoekersaantal dat we ondanks de sluiting hebben behaald valt uiteindelijk mee. Ik ben trots op de hoge gastwaardering van 8,4 voor het park en op onze betrokken, veerkrachtige medewerkers. We hebben veel van hen gevraagd in deze moeilijke periode. Mede dankzij de NOW-regeling van de overheid, onze financiers en aandeelhouder Stichting Natuurpark de Efteling kunnen we voorzichtig, positief vooruitkijken. 2020 was het slechtste jaar ooit, maar de Efteling heeft een gezonde financiële basis opgebouwd, waar we nu de vruchten van plukken. En als de vaccins hun werk doen en we vanaf 11 mei weer open mogen, kunnen we tenminste weer gaan opbouwen.”

Hoogtepunten

De Efteling kende in 2020 ook hoogtepunten. Op 20 juni werd de familieachtbaan Max & Moritz geopend. Een dubbele achtbaan, gebaseerd op het bekende Duitse beeldverhaal over twee kwajongens en hun streken. Tussen 8 oktober en 15 november was elke avond Aquanura met een zachte G te zien, met hits van zanger Guus Meeuwis. Tot aan de vervroegde sluiting van de Winter Efteling konden gasten genieten van de nieuwe Warme Winter Weide.

Trefwoorden: attractieparken, Noord-Brabant

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

13/01/25
2024 lastig jaar horeca met volumedaling
Koninklijke Horeca Nederland (KHN) keek bij de opening van vakbeurs Horecava terug op het horecajaar 2024 en de brancheorganisatie keek ook vooruit op 2025. Het bleek een lastig jaar met een lichte volumedaling in 2024.
13/01/25
Witte fiets Veluwe aan Zee weer terug
De beeldbepalende witte fiets is weer teruggeplaatst bij Leisurelands locatie Veluwe aan zee. De fie...
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...