Geplaatst op: 06-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro

KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro
Slechts 1,4 miljoen passagiers werden vervoerd in Q1.
Pieter Elbers president-directeur en CEO van KLM moet enorme verliezen incasseren en wijst daarbij op de rol om zo snel mogelijk te vaccineren. Mensen willen wel reizen maar de restricties houden hen tegen. "Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel. Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa."

In het eerste kwartaal van 2021 bedroeg de omzet van de KLM Groep €930 miljoen, een afname van 57 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2020. Het verlies kwam uit op €337 miljoen, vergeleken met een verlies van €275 miljoen in dezelfde periode vorig jaar.

Scherpe daling passagiers

KLM vervoerde in het eerste kwartaal van 2020 6,3 miljoen passagiers. In maart van dat jaar brak de coronapandemie uit. In 2021 werden in Q1 nog maar 1,4 miljoen passagiers vervoerd. Het staat in contrast met Q1 van 2019 toen 7,7 miljoen passagiers werden vervoerd.

Elbers: "Het herstel van de luchtvaart valt tegen door de reisrestricties in vele landen. Daarnaast hebben de specifieke Nederlandse testverplichtingen, die ook voor transferpassagiers op Schiphol gelden, een sterk negatief effect voor KLM. Door goede kostenbeheersing en zeer sterke vrachtvolumes, onder andere dankzij het vervoer van vaccins, is een deel van de negatieve impact op passage gemitigeerd."

Geef kleurcoderingen

Specifiek voor de Nederlandse markt, dringt KLM erop aan dat de inschatting van het risico op besmetting per land en regio wordt gedaan en de kleurcoderingen dus weer zoals voor de crisis worden gebruikt. Elbers: "Landen en regio’s met een lage besmettingsgraad kunnen zo op groen of geel worden gezet. Op die manier kunnen Nederlanders weer hun vakanties gaan boeken."

Trefwoorden: KLM, passagiers, jaarcijfers 2021

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...