Geplaatst op: 07-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Kamer steunt testen voor toegang

Kamer steunt testen voor toegang
Afbeelding van Andreas Lischka via Pixabay

De Tweede Kamer heeft gisteren gedebatteerd over de regeling om mensen via testen toegang te geven tot diverse recreatieve activiteiten. In principe is de wet drie maanden geldig. Vanmorgen stond in diverse dagbladen een paginagrote advertentie van Libémadirecteur Dirk Lips die de regering opriep dierentuinen te openen juist zonder testen voor toegang. Volgens Lips is gecontroleerde recreatie in de buitenlucht veilig. 

De regering wil met een wijziging van de Wet publieke gezondheid testen voor toegang mogelijk maken. Via een ministeriële regeling kan de regering dan testbewijzen inzetten voor toegang tot sport- en jeugdactiviteiten, culturele instellingen, evenementen, restaurants en overige horeca, een en ander met inbegrip van doorstroomlocaties. Daarnaast kan het middelbaar beroepsonderwijs (mbo) en het hoger onderwijs (ho) bij algemene maatregel van bestuur worden aangewezen om er met behulp van testbewijzen voor te zorgen dat aan meer studenten meer fysiek onderwijs gegeven kan worden

Tweedeling

In de Tweede Kamer zijn veel zorgen over een tweedeling van de samenleving. Om activiteiten te ondernemen moeten gezonde mensen zich laten testen wat indruist tegen de persoonlijke vrijheid. Minister De Jonge ziet dat heel anders en ziet de wet juist als een instrument om beperkingen op te heffen en vrijheden terug te geven.

Kosten lager dan verwacht

In het debat werd ook duidelijk dat de kosten van testen voor toegang waarschijnlijk lager zullen uitvallen. Bij het bepalen van het budget was uitgegaan van een kostprijs per test van 30 euro, die is nu al gezakt naar 15 tot 20 euro. Ook worden naar verwachting minder testen gebruikt. De Jonge verwacht dat testen voor toegang tussen de 500 tot 700 miljoen euro gaat kosten. De Kamer is tegen een eigen bijdrage van de deelnemers. In de wet staat die mogelijkheid en die wilde minister De Jonge graag behouden. 

Volgende week stemt de Tweede Kamer over de wetswijziging. De verwachting is dat er een meerderheid voor is. Daarna is de Eerste Kamer aan zet. De regeling kan naar verwachting begin juni ingezet worden. 

Weinig animo voor testen voor toegang

In de branche is niet veel animo voor het inzetten van testen voor toegang. Ook het publiek wil zich niet graag laten testen voor activiteiten die later ook nog kunnen worden ondernomen. Uit onderzoek van Libéma blijkt dat slechts 44% bereid is zich te laten testen voor een dagje uit. Als er dan ook nog voor de test moet worden betaald, daalt de bereidheid naar 21%. Dat er weinig animo is voor testen voor een dagje uit bleek wel toen De Efteling de pilot moest afblazen vanwege gebrek aan belangstelling. Van de ruim 90.000 abonnees wilden slechts 4.000 zich voor een dagje Efteling laten testen. 

Dierentuinen zonder testen open

Volgens Libémadirecteur Dirk Lips zijn doorstroomlocaties in de open lucht juist een deel van de oplossing en nadrukkelijk niet het probleem. In paginagrote advertenties in diverse dagbladen pleit Lips voor de openstelling van dierentuinen zonder testen vooraf. "Dierentuinen hebben in 2020 aangetoond dat -zonder testen vooraf- veilig en verantwoord bezoek mogelijk is. Bezoekersaantallen worden gereguleerd door middel van tijdsloten en spreiding is gecoördineerd door vaste looproutes. Crowdmanagers houden toezicht en spreken mensen aan om groepsvorming te voorkomen.” Tot slot meldt Lips dat dierentuinen volle parken en pleinen verantwoord kunnen ontlasten. 

Trefwoorden: attractieparken, dagrecreatie, cultuur, sport, corona

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optimaal gebruik van de recente overvloedige regenval door het opgevangen water te gebruiken voor de beregening van de vele overdekte leefwerelden van de dieren.
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...