Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2021-02

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun
Erwin en Marly Hendrickx

Recreatiepark de Ponderosa in het Brabantse Ulicoten is verkocht aan Capfun. Inmiddels heeft dit Franse familiebedrijf al meer dan 10 Nederlandse parken aan haar portfolio toegevoegd. Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelde bij de verkoop.

De Ponderosa is in 1968 vanuit een boerderij als recreatiebedrijf gestart. Het was de tweede camping in de regio. In het begin met een paar caravans achter de kippenschuur op het boerenerf maar de Ponderosa groeide snel uit tot een groot recreatiebedrijf met 600 plaatsen waarvan 360 voor vaste gasten. Een echte familiecamping waar alle doelgroepen zich thuis voelen. Bij de Ponderosa is het echt Brabantse gezelligheid wat de klok slaat. De vaste gasten staan er vaak al generaties en komen zoals bij veel Brabantse campings ook uit de regio. De Ponderosa heeft een platte organisatie zonder managers en eigenaren die hard meewerken.

Vorig jaar is hebben eigenaren Erwin en Marly Hendrickx nog geïnvesteerd in een kampeerveld met 80 toeristische plaatsen, een nieuw sanitairgebouw en nieuwe natuur. Ze zijn vooral trots op de centrumvoorzieningen met het zwembad en eigentijdse horeca. Die zijn het niveau van campingkantine wel ontstegen. Het is echt een serieus horecabedrijf geworden. Erwin en Marly waren tot voor kort niet van plan de Ponderosa te verkopen. Ze oriënteerden zich samen met Maas recreatie bedrijfsmakelaardij wel op het ‘verkoop klaar maken’ van het bedrijf want hun kinderen hadden geen interesse in een overname.

Recreatiebedrijf leiden is topsport

Erwin vond 53 jaar wel een mooie leeftijd om een plan voor de toekomst te hebben. Want zoals ze de Ponderosa altijd hebben gedaan, is het echt wel topsport. "We zijn er altijd 200 procent voor gegaan”, vertelt Marly. Erwin heeft zelf altijd meegeholpen met bouwprojecten: "Net als mijn vader doen we bijna alles zelf. Ik vind dat leuk en het is natuurlijk het eerste verdiend.” Jappe Eggink van Maas verwijst naar de realisatie naar het nieuwe kampeerveld met 80 toeristische plaatsen: ”Waar een ander bedrijf jaren over een dergelijke uitbreiding doet, realiseren zij dat in drie maanden en ligt echt alles erin.”

Ponderosa

Deze recente uitbreiding en de pandemie hebben het idee om te verkopen versneld. Want toen werd duidelijk dat voor deze extra gasten en het feit dat alle gasten nog eens meer ruimte nodig hebben, ook de centrale voorzieningen inclusief het zwembad, horeca en speeltuin moesten worden uitgebreid. Maar als je een majeure investering doet, moet je ook de horizon hebben om het terug te kunnen verdienen. Toen Jappe Eggink van Maas met Capfun als mogelijke koper op de proppen kwam, was de knop snel om.

Capfun komt altijd haar afspraken na

"We hadden een oriënterend gesprek met Maas maar dachten dat het een hele slechte tijd was om te verkopen”, vertellen Erwin en Marly voor wie het een eyeopener was dat het juist een hele goede tijd was. "Toen hebben we samen met Maas gekeken naar de waarde, de mogelijkheden en de ideale kopers.” En dan kom je volgens Jappe al snel bij de Franse clubs uit. "We hebben vervolgens een memorandum gemaakt en dat bij een paar partijen weggelegd. Capfun had in eerste instantie geen belangstelling vanwege de vele jaarplaatsen want ze willen graag verhuureenheden plaatsen. Maar na een paar weken toonden ze toch nog interesse en toen is het heel snel gegaan.” Directeur Nicolas Loue vloog naar Brabant bekeek het bedrijf en de cijfers en ze zaten al snel om tafel. Jappe: "Hij is heel duidelijk; als hij geïnteresseerd is, pakt hij door en staan de afspraken nog tijdens het gesprek op papier. Fijn van Capfun is ook dat ze altijd hun afspraken nakomen.” Volgens Erwin ben je langer bezig als je een fiets gaat kopen. Zolang de exploitatie doorslaggevend is, is Capfun volgens Jappe een hele goede koper. "Is ontwikkeling mogelijk dan zijn andere partijen ook in de markt. Maar de Ponderosa is niet echt een ontwikkelbedrijf.”

Ponderosa

"Door de snelheid is het ook een beetje een afstandelijke verkoop”, zegt Marly die daarvoor gelukkig door Maas op was voorbereid. "Dit hadden we zonder Maas nooit kunnen doen. Zij wisten precies welke informatie ze aan Capfun moesten aanleveren.” Voor Erwin en Marly was het heel erg belangrijk dat de koper het bedrijf op eenzelfde manier zou voortzetten. Ze blijven in het dorp wonen en willen hun dorpsgenoten en vrienden niet met een eigenaar opzadelen die keuzes maakt die het dorpsleven onder druk zet. Ze wilden daarom per sé een eigenaar die de focus zou leggen op exploitatie van een vakantiepark en niet eentje die het terrein zou verkavelen voor investeerders in recreatief vastgoed. Daarmee vielen automatisch al veel, ook buitenlandse, partijen af. Het feit dat Capfun een familiebedrijf is en ze snel handelden heeft de eigenaren over de streep getrokken. "We waren heel blij met Capfun. Als de Ponderosa helemaal leeg zou moeten en er kwamen huisjes op, hadden we het niet gedaan”, stelt Erwin resoluut.

Kansen voor werknemers om in Capfunorganisatie te groeien

De verkoop was dermate snel rond dat ze nauwelijks tijd hebben gehad om aan de grote verandering in hun leven te wennen. Gelukkig blijven Erwin en Marly zeker tot en met dit seizoen nog actief op de Ponderosa. "We zorgen dat de Ponderosa tot september draait. Als ze ons dan nog nodig hebben en we vinden het nog leuk dan kijken we wel verder.” Wel is er een last van hun schouders gevallen. "We hoeven ons niet meer druk te maken om de toekomst en nieuwe investeringen. We leggen de focus op de exploitatie en het begeleiden van het personeel naar meer zelfstandigheid.” Want dat is Capfun ook. Met zo’n 130 bedrijven en een vrij platte organisatie moeten de vakantieparken zelfstandig kunnen functioneren. Voor werknemers biedt de overname ook weer kansen om in de Capfunorganisatie te groeien.

Ponderosa

Het vertrouwen dat Capfun aan de lokale beheerders geeft, is volgens Marly ook heel bijzonder. "We voelen ons heel prettig bij de organisatie van Capfun. Het is een organisatie met korte lijntjes. Als je een mail naar Frankrijk stuurt met een vraag heb je direct antwoord.”

Capfun is nog niet uitgekocht in Nederland

Het lijkt er op dat Capfun nog niet in Nederland is uitgekocht. Maar volgens Jappe heeft het geen zin om als zelfstandige ondernemer zelf naar Frankrijk te bellen met een aanbod. "Je moet Capfun met een compleet dossier weten te interesseren voor je bedrijf. Op basis daarvan beoordelen ze of ze verder praten.” Mooi van Capfun is dat ze snel handelen. Geen eindeloze onderzoeken met maandenlange onderhandelingen. Ze bekijken het bedrijf en de cijfers, bezien de potentie voor het plaatsen van meer verhuuraccommodaties en hakken snel de knoop door. Directeur Nicolas Loue stelt bij een bezoek misschien maar 25 vragen maar het zijn wel de vragen die er toe doen. "En als het dan ‘ja’ is komen ze daar niet meer op terug.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, verkoop, bedrijfsopvolging

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...