Geplaatst op: 18-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT
Publicatie: R&T 2021-02

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun

Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelt bij verkoop Ponderosa aan Capfun
Erwin en Marly Hendrickx

Recreatiepark de Ponderosa in het Brabantse Ulicoten is verkocht aan Capfun. Inmiddels heeft dit Franse familiebedrijf al meer dan 10 Nederlandse parken aan haar portfolio toegevoegd. Maas recreatie bedrijfsmakelaardij bemiddelde bij de verkoop.

De Ponderosa is in 1968 vanuit een boerderij als recreatiebedrijf gestart. Het was de tweede camping in de regio. In het begin met een paar caravans achter de kippenschuur op het boerenerf maar de Ponderosa groeide snel uit tot een groot recreatiebedrijf met 600 plaatsen waarvan 360 voor vaste gasten. Een echte familiecamping waar alle doelgroepen zich thuis voelen. Bij de Ponderosa is het echt Brabantse gezelligheid wat de klok slaat. De vaste gasten staan er vaak al generaties en komen zoals bij veel Brabantse campings ook uit de regio. De Ponderosa heeft een platte organisatie zonder managers en eigenaren die hard meewerken.

Vorig jaar is hebben eigenaren Erwin en Marly Hendrickx nog geïnvesteerd in een kampeerveld met 80 toeristische plaatsen, een nieuw sanitairgebouw en nieuwe natuur. Ze zijn vooral trots op de centrumvoorzieningen met het zwembad en eigentijdse horeca. Die zijn het niveau van campingkantine wel ontstegen. Het is echt een serieus horecabedrijf geworden. Erwin en Marly waren tot voor kort niet van plan de Ponderosa te verkopen. Ze oriënteerden zich samen met Maas recreatie bedrijfsmakelaardij wel op het ‘verkoop klaar maken’ van het bedrijf want hun kinderen hadden geen interesse in een overname.

Recreatiebedrijf leiden is topsport

Erwin vond 53 jaar wel een mooie leeftijd om een plan voor de toekomst te hebben. Want zoals ze de Ponderosa altijd hebben gedaan, is het echt wel topsport. "We zijn er altijd 200 procent voor gegaan”, vertelt Marly. Erwin heeft zelf altijd meegeholpen met bouwprojecten: "Net als mijn vader doen we bijna alles zelf. Ik vind dat leuk en het is natuurlijk het eerste verdiend.” Jappe Eggink van Maas verwijst naar de realisatie naar het nieuwe kampeerveld met 80 toeristische plaatsen: ”Waar een ander bedrijf jaren over een dergelijke uitbreiding doet, realiseren zij dat in drie maanden en ligt echt alles erin.”

Ponderosa

Deze recente uitbreiding en de pandemie hebben het idee om te verkopen versneld. Want toen werd duidelijk dat voor deze extra gasten en het feit dat alle gasten nog eens meer ruimte nodig hebben, ook de centrale voorzieningen inclusief het zwembad, horeca en speeltuin moesten worden uitgebreid. Maar als je een majeure investering doet, moet je ook de horizon hebben om het terug te kunnen verdienen. Toen Jappe Eggink van Maas met Capfun als mogelijke koper op de proppen kwam, was de knop snel om.

Capfun komt altijd haar afspraken na

"We hadden een oriënterend gesprek met Maas maar dachten dat het een hele slechte tijd was om te verkopen”, vertellen Erwin en Marly voor wie het een eyeopener was dat het juist een hele goede tijd was. "Toen hebben we samen met Maas gekeken naar de waarde, de mogelijkheden en de ideale kopers.” En dan kom je volgens Jappe al snel bij de Franse clubs uit. "We hebben vervolgens een memorandum gemaakt en dat bij een paar partijen weggelegd. Capfun had in eerste instantie geen belangstelling vanwege de vele jaarplaatsen want ze willen graag verhuureenheden plaatsen. Maar na een paar weken toonden ze toch nog interesse en toen is het heel snel gegaan.” Directeur Nicolas Loue vloog naar Brabant bekeek het bedrijf en de cijfers en ze zaten al snel om tafel. Jappe: "Hij is heel duidelijk; als hij geïnteresseerd is, pakt hij door en staan de afspraken nog tijdens het gesprek op papier. Fijn van Capfun is ook dat ze altijd hun afspraken nakomen.” Volgens Erwin ben je langer bezig als je een fiets gaat kopen. Zolang de exploitatie doorslaggevend is, is Capfun volgens Jappe een hele goede koper. "Is ontwikkeling mogelijk dan zijn andere partijen ook in de markt. Maar de Ponderosa is niet echt een ontwikkelbedrijf.”

Ponderosa

"Door de snelheid is het ook een beetje een afstandelijke verkoop”, zegt Marly die daarvoor gelukkig door Maas op was voorbereid. "Dit hadden we zonder Maas nooit kunnen doen. Zij wisten precies welke informatie ze aan Capfun moesten aanleveren.” Voor Erwin en Marly was het heel erg belangrijk dat de koper het bedrijf op eenzelfde manier zou voortzetten. Ze blijven in het dorp wonen en willen hun dorpsgenoten en vrienden niet met een eigenaar opzadelen die keuzes maakt die het dorpsleven onder druk zet. Ze wilden daarom per sé een eigenaar die de focus zou leggen op exploitatie van een vakantiepark en niet eentje die het terrein zou verkavelen voor investeerders in recreatief vastgoed. Daarmee vielen automatisch al veel, ook buitenlandse, partijen af. Het feit dat Capfun een familiebedrijf is en ze snel handelden heeft de eigenaren over de streep getrokken. "We waren heel blij met Capfun. Als de Ponderosa helemaal leeg zou moeten en er kwamen huisjes op, hadden we het niet gedaan”, stelt Erwin resoluut.

Kansen voor werknemers om in Capfunorganisatie te groeien

De verkoop was dermate snel rond dat ze nauwelijks tijd hebben gehad om aan de grote verandering in hun leven te wennen. Gelukkig blijven Erwin en Marly zeker tot en met dit seizoen nog actief op de Ponderosa. "We zorgen dat de Ponderosa tot september draait. Als ze ons dan nog nodig hebben en we vinden het nog leuk dan kijken we wel verder.” Wel is er een last van hun schouders gevallen. "We hoeven ons niet meer druk te maken om de toekomst en nieuwe investeringen. We leggen de focus op de exploitatie en het begeleiden van het personeel naar meer zelfstandigheid.” Want dat is Capfun ook. Met zo’n 130 bedrijven en een vrij platte organisatie moeten de vakantieparken zelfstandig kunnen functioneren. Voor werknemers biedt de overname ook weer kansen om in de Capfunorganisatie te groeien.

Ponderosa

Het vertrouwen dat Capfun aan de lokale beheerders geeft, is volgens Marly ook heel bijzonder. "We voelen ons heel prettig bij de organisatie van Capfun. Het is een organisatie met korte lijntjes. Als je een mail naar Frankrijk stuurt met een vraag heb je direct antwoord.”

Capfun is nog niet uitgekocht in Nederland

Het lijkt er op dat Capfun nog niet in Nederland is uitgekocht. Maar volgens Jappe heeft het geen zin om als zelfstandige ondernemer zelf naar Frankrijk te bellen met een aanbod. "Je moet Capfun met een compleet dossier weten te interesseren voor je bedrijf. Op basis daarvan beoordelen ze of ze verder praten.” Mooi van Capfun is dat ze snel handelen. Geen eindeloze onderzoeken met maandenlange onderhandelingen. Ze bekijken het bedrijf en de cijfers, bezien de potentie voor het plaatsen van meer verhuuraccommodaties en hakken snel de knoop door. Directeur Nicolas Loue stelt bij een bezoek misschien maar 25 vragen maar het zijn wel de vragen die er toe doen. "En als het dan ‘ja’ is komen ze daar niet meer op terug.”

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, verkoop, bedrijfsopvolging

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

29/11/24
Exclusief voor leden
Tweede editie van Light Safari na eerste succesvolle editie
De tweede editie van Light Safari in Safaripark Beekse Bergen is van start gegaan. Vorig jaar trok het evenement meer dan 185.000 bezoekers en dit jaar belooft het nog spectaculairder te worden.
29/11/24
Recreatie- en natuurgebied Marickenland van start
Na jaren van voorbereiding start de inrichting van de eerste 150 hectare natuur in Marickenland in gemeente Ronde Venen. In dit gebied is ook veel aandacht voor recreatie met wandelpaden en een natuurspeelplaats.
29/11/24
Inspiratie- en netwerkreis voor vrijetijdssector naar Wereld Expo in Japan
Van 13 april tot 13 oktober 2025 vindt de wereldtentoonstelling Expo 2025 plaats in Osaka. Daarom organiseert Richard de Bruin voor Nederlandse vrijetijdsondernemers een 6-daagse inspiratie- en netwerkreis naar Japan.
29/11/24
Onderzoek naar gevolgen ravijnjaar voor toerisme en recreatie van start
Wat betekent het zogenaamde ravijnjaar 2026 voor Nederlandse gemeenten op beleidsterrein toerisme en recreatie? Dat gaat Leisurebrains samen met Markteffect onderzoeken. Zij doen daartoe een oproep aan wethouders en beleidsmedewerker bij gemeenten.
29/11/24
Acceleratieprogramma voor innovatie zakelijke evenementen van start
Het Acceleratie Programma van het EU-gefinancierde project ‘BEFuture’ heeft 30.000 euro per project beschikbaar voor Nederlandse innovaties die de technologische en duurzame transitie in de zakelijke evenementen sector ondersteunen.
29/11/24
Kennisinstellingen samen aan de slag met duurzame gastvrije transities
Het Regieorgaan SIA heeft het SPRONG-programma Gastvrije Transities goedgekeurd en een subsidie van twee miljoen euro toegekend. De nieuwe SPRONG-groep werkt in vier regionale transitiearena’s aan de thema’s klimaatneutraal, brede welvaart, healthy region en regeneratieve gebiedsontwikkeling.
29/11/24
Zeeland presenteert de gast van de toekomst
Tijdens de Toeristische Ontmoetingsdag 2024 in Zeeland stond het thema ‘De Gast van de Toekomst’ centraal. Diana Korteweg Maris van het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme presenteerde het onderzoek ‘De gast van de toekomst in Zeeland in 20240’.
28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.

||| Agenda |||

03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2024: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...