Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Marc Gerlings

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden

25 belangrijkste waardeindicatoren maatschappelijke waarden
Ervaar op 10 juni de verrassende voorbeelden van maatschappelijke waardevermeerdering in toerisme. .
De eerste online Inspiratiesessie van het jaarlijkse Trendcongres is op 10 juni tussen 12.30 en 13.30 en gaat over de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. De sessie heet dan ook ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’. Aan de basis staat een stevig onderzoeksrapport en tijdens de bijeenkomst hoor je wat de sector nog veel meer kan. 3 sprekers en 3 videoverslagen ontsluiten verrassend veel inspiratie.

Jeroen Klijs – Breda University of Applied Scienes: "Onderzoekers van CELTH, de samenwerking van Breda University of Applied Sciences (BUas), HZ University of Applied Sciences en NHL Steden University of Applied Sciences, hebben in opdracht van koepelorganisatie Gastvrij Nederland de maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht. Daarbij is er onderscheid gemaakt tussen economische waarde, waarde voor de leefomgeving en waarde voor sociale processen. Het rapport benoemt de 25 belangrijkste waardeindicatoren en beschrijft welke verantwoordelijkheden er liggen bij de verschillende partijen, waaronder overheden, brancheorganisaties, onderwijs en kennisinstellingen.” Voor het eerst komt daarmee wetenschappelijk boven tafel hoe toerisme en de gastvrijheidssector maatschappelijke waarden ondersteunen en verbeteren. 

Als de pandemie één ding duidelijk heeft gemaakt dan is het wel de grote maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie. Ineens was (het gebrek aan) mogelijkheden voor vrijetijdsbesteding een ‘hot topic’ in het nieuws en aan de talkshowtafels. De gastvrijheidssector levert aan bestedingen op: 
? 91 miljard euro
? 812.000 banen
? 4,4% BBP   
Maar de sector is veel meer dan een rinkelende kassa. 

Maatschappij ontwikkelt door toerisme en vrije tijd

Maar wat betekent dat voor de sector? Waarop moeten overheden acteren voor een bloeiende sector? Wat is de rol van de brancheorganisaties, onderwijs en ondernemers? Daar komen antwoorden op, op 10 juni om 12.30.


Programma Versterk maatschappelijke waarde toerisme

In ‘Versterk maatschappelijke waarde toerisme’ komen 3 sprekers live aan het woord vanuit de studio. In 3 films worden inspirerende initiatieven van ondernemers getoond. Bedrijven pakken de kansen op om maatschappelijke vraagstukken in hun beleving en exploitatie op te pakken. 

12:30 Welkom door dagvoorzitter Marieke van Meurs 
12:35 Keynote: Jeroen Klijs – Breda University
Door zijn onderzoeksrapport ‘Maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie’, laat Jeroen zien dat toerisme meerwaarde levert naast de roep om bezoekers en bestedingen.  
12:50 Case 1: videoverslag hoe TextielMuseum Tilburg iedere dag weer werkt aan maatschappelijke waarden. Van goed werkgeverschap tot broedplaatsfunctie.
12:55 Keynote: Ko Koens – Hogeschool Inholland 
Wat is de balans tussen creatieve lokale economie en bewoners. Nederland ziet new urban tourism opkomen.
13:10 Case 2: Reinvent Tourism. Interview Anouschka Trauschke vertelt in CLINK over wat Reinvent Tourism is, kan en al bereikt om overtoerisme om te keren naar bijdragen van toeristen aan de stad.
13:15 Keynote: Nicolette Bolté – Saxion Hogeschool  
Gebiedsontwikkelaar Weerribben-Wieden ziet de spanning tussen bezoek en natuur maar ook de meerwaarde van toerisme.
13:30 Case 3:  Suzies Farm. Leisure maar met liefde voor lokale landschap. Suzanne Ruesink laat overtuigend zien hoe je boerderij en gastvrijheidseconomie verbindt om tot een betere maatschappij te komen.
13:35 Afsluiting  


Organisatie 

Dit is één van de vier INSPIRATIEsessies die in 2021 worden georganiseerd door de toeristische hogescholen van Breda University of Applied Sciences, Hogeschool Inholland, Saxion Hogeschool, NHL Stenden Hogeschool, HZ University of Applied Sciences en LOI. 

Trefwoorden: trends, toerisme, gastvrijheid, maatschappij, recreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...