Geplaatst op: 31-05-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Sector ontwikkelt leidraad voor berekening economische impact

Het Kennisnetwerk Economische Impactanalyses Toerisme En Recreatie (KNEITER) heeft een leidraad ontwikkeld voor de berekening van economische impacts in de sector toerisme en recreatie. Economische impactstudies zijn relevant voor het onderbouwen van beleidskeuzes en investeringsplannen.

De leidraad is in opdracht van het Data Development Lab ontwikkeld door het KNEITER-netwerk dat bestaat uit CELTH en vijf adviesbureaus.

Minimale kwaliteitseisen

De leidraad maakt duidelijk wat de minimale kwaliteitseisen zijn waaraan een economische impactanalyse moet voldoen, qua te gebruiken databronnen, methodes en definities/afbakeningen. In dat opzicht zorgt deze voor standaardisatie. De leidraad biedt tegelijkertijd ook flexibiliteit door duidelijk te maken welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en schrijft voor hoe hier over gerapporteerd moet worden aan de opdrachtgever. Uiteindelijk doel is dat de KNEITER-leidraad bijdraagt aan betere en meer vergelijkbare (voorstellen voor) economische impactanalyses, op basis waarvan betere beslissingen genomen kunnen worden.

Uniforme aanpak

Partijen wilden de kwaliteit van economische impactstudies verbeteren en door een uniforme aanpak de vergelijkbaarheid vergroten. Dat is gelukt en ze hebben een leidraad opgeleverd met voorschriften, aandachtspunten en duiding van keuzes. Voor opdrachtgevers is een oplegger ontwikkeld zodat ze offertes van bureaus kunnen beoordelen en het eindrapport goed kunnen interpreteren. Daarnaast is er een format voor methodologische verantwoording ontwikkeld.

Drie stappen en veel keuzes

Het bepalen van de economische betekenis van een gebied of toeristisch object start volgens de leidraad met drie stappen:

  • Stap 1: Definieer onderzoeksgebied
  • Stap 2: Bepaal onderzoeksperiode
  • Stap 3: Geef het onderzoeksgebied of -object aan

Vervolgens moet worden bepaald of het een studie is naar het economisch belang of alleen de meerwaarde van een verandering moet worden gemeten. Bij een studie naar het economisch belang bepaal je de totale economische impact van het onderzoeksobject. Dan gaat het bijvoorbeeld om de economische impacts van bezoekersbestedingen in de huidige situatie of het monitoren van een ontwikkeling. Bij de meerwaarde kijk je wat er gaat veranderen als het object zou verdwijnen of een nieuw wordt toegevoegd. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het vestigen van een nieuwe attractie, besluitvorming over een evenement, het inzetten van een bepaalde marketingcampagne. In deze gevallen wordt onderzocht wat de economische impact is van de wijziging, ten opzichte van de bestaande situatie.

Welke bestedingen neem je mee?

Je moet je ook afvragen welke bestedingen je wel of juist niet mee wilt nemen. Neem je alleen de directe bestedingen in het object mee of ook aanvullende bestedingen in de omgeving. En hoe ga je om met vooruitbetaalde kaartjes of vervoer. Verder moet je bepalen of je directe impacts berekent of ook indirecte impacts. Bij die laatste worden ook de bestedingen bij toeleveranciers meegenomen. Daarmee breng je de doorwerking in de hele economie in kaart.

Flexibel inzetten

De KNEITER-Leidraad biedt echter ook flexibiliteit: binnen elke economische impactstudie worden keuzes gemaakt. De aanpak moet worden aangepast aan de concrete situatie, de specifieke wensen van de opdrachtgever, de beschikbare data, het budget en bijzonderheden in de regio. De KNEITER-leidraad maakt daarom ook duidelijk welke keuzes mogelijk zijn, wat de consequenties daarvan zijn en beschrijft hoe hier over gerapporteerd moet worden.

De leidraad met alle relevante documenten is vrijelijk beschikbaar via de site van de Landelijke Data Alliantie. De leidraad blijft in ontwikkeling en zal waar nodig worden geactualiseerd.

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/nieuws-agenda/kneiter-leidraad-voor-betere-vergelijkbaarheid-van-economische-impactanalyses-toerisme-en-recreatie.htm
Trefwoorden: beleid, toerisme, recreatie, economische betekenis, werkgelegenheid, impact, onderzoek, richtlijnen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).
19/11/24
Sunweb voor de achtste keer uitgeroepen tot beste ski touroperator ter wereld
Sunweb is wederom tot de beste ski touroperator ter wereld uitgeroepen bij de World Ski Awards.
19/11/24
Leiden Convention Bureau lanceert Leiden Booking Service
Congresdeelnemers kunnen via Leiden Booking Service eenvoudig en zonder verborgen kosten hotelkamers reserveren.
19/11/24
Exclusief voor leden
Tien keer Warme Winteravonden in DierenPark Amersfoort
DierenPark Amersfoort brengt voor het eerst 10 winterse avonden tot leven tijdens de Warme Winteravonden. Deze zijn geprogrammeerd van 21 tot en met 30 december 2024 en in het nieuwe jaar van 2 tot en met 4 januari 2025.
19/11/24
Urban Leisure & Tourism Lab Rotterdam krijgt na buurtparticipatie nieuwe gevel
Het voormalige ABN AMRO-pand in de grootschalige gebiedsontwikkeling Hart van Zuid wordt omgetoverd tot een groot street art-kunstwerk. Het idee voor de kleurrijke beschildering ontstond in dit Lab en na een participatietraject gaat de Rotterdamse streetart-kunstenaar Naomi King samen met buurtbewoners aan de slag.

||| Agenda |||

22/11/24
22/11/24 t/m 22-11-24: Bestemmingsmanagement, samen zetten we stappen vooruit’
Op vrijdag 22 november organiseert NBTC in Ede de jaarlijkse Beleidsmakersdag met dit jaar als thema...
28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...