Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT Media
Uitgever: NRIT Media

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

Dit zijn de winnaars van de Aad Struijs Persprijs 2021

De enige onafhankelijke en prestigieuze vakprijs voor de Nederlandstalige reisjournalistiek bestaat al sinds 2007 en is vernoemd naar de veelgeprezen reisjournalist en –auteur Aad Struijs (1946-2004). De prijs wordt mede mogelijk gemaakt door hoofdsponsor Jaarbeurs Utrecht en de partners Baltus Communications, USP Marketing PR en het Nederlands Bureau voor Toerisme.


Stephanie Pander (Print), Laura van de Wal (Blog), Simone Wittgen (Foto) en Jessica de Korte (Video) winnen de Aad Struijs Persprijs 2021, die dit jaar in het teken staat van Nederland.  De vier winnaars zijn gisteren bekendgemaakt tijdens de online uitreiking in de B2B lounge van het Vakantie Festival van de Vakantiebeurs. Zij ontvangen elk een trofee en een geldbedrag.

De jury koos de winnaars uit dertien genomineerden. In totaal stuurden schrijvers, bloggers, fotografen en filmers uit Nederland en België honderd inzendingen in. Een verrassend groot aantal omdat vanwege alle wereldwijde reisbeperkingen vanwege corona dit keer is gekozen voor Nederland als exclusief thema.

 

Winnaar Print: Stephanie Pander met "Wachten op hoogwater” in Vogue Living

De printjury, bestaande uit de reisjournalisten Hans Bouman, Anne Wesseling,  Marcella van der Kruk en schrijfster Arita Baaijens over de winnende inzending: Stephanie Pander reist in het sfeervolle en beeldende ‘Wachten op hoog water’ langs de Waddenkusten en ontdekt daar tot haar verrassing geen boze Groningers (‘bodembeweging’!) maar adellijke borgen, huilende Maria’s en schilderachtige wierdedorpen.

 

Winnaar Blog: Laura van der Wal met "Ontdek Radio Kootwijk” op www.heyhoneyguide.com

De blogjury, bestaande uit Sandra van Bijsterveld, Antonette Spaan en Eva Hopstaken, over de winnende inzending: Laura’s blog is aantrekkelijk om te lezen. De eerste zin schetst meteen de situatie. Die persoonlijke beleving wordt afgewisseld met praktische informatie en een stukje geschiedenis. Jammer genoeg geen kaartje, wel een link naar de agenda voor een eventuele excursie.

 

Winnaar Foto: Simone Wittgen met "Vliefd!” in magazine In eigen land

De gecombineerde foto- en videojury, bestaande uit de fotografen Frits Meyst, Michael Kooren en Chris König en videomaakster Grietje Evenwel over de winnende inzending: Vlieland is een zachtroze droom. Als je Simone volgt in haar reis over het eiland kun je niet anders dan ook ‘vliefd’ te worden. Geen dramatische contrasten en dynamische composities, maar totale rust. Simone neemt ons mee in haar droom. De op het eerste gezicht ‘eenvoudige’ plaatjes, zitten met een subtiele professionaliteit in elkaar. En als je ze tegen elkaar afzet, versterkt dat verhaal. Wat wel ontbreekt is een mooi close portret van een eilandbewoner, bijvoorbeeld de geitenhoeder of een strandjutter.

 

Winnaar Video: Jessica de Korte met "Waterlinie Fietsroute” op het youtube-kanaal Fietsvlogger     

De jury over de winnende inzending: Jessica neemt ons in drie afleveringen, uiteraard op de fiets, mee langs de Nieuwe Hollandse Waterlinie. Onderweg maakt ze aantrekkelijke fiets- en dronebeelden die ze zelf aan elkaar praat. Al zodra Jessica bij het begin van de eerste video in beeld verschijnt, krijg je er zin in. Ze heeft een fijne, rustige en tegelijkertijd enthousiaste uitstraling voor de camera. Het is fijn om met haar op pad te zijn! Maar ze laat ook anderen aan het woord, wat diepgang geeft aan de hele reportage. Het verheft de video’s boven een ‘vlog’, en maakt het meer tot een allround verslaggeving.

 

Winnaar Vakantiebeurs/ASP Publieksprijs: Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Voor het tweede jaar kon het publiek via de site van de Vakantiebeurs stemmen op de inzendingen, dit jaar in de categorie Foto.  Uit de drie genomineerde reportages koos het publiek als beste Jurrien Veenstra met "Eilandhoppen” in Lonely Planet Magazine.

Link: https://www.aadstruijspersprijs.nl/
Trefwoorden: Award, Aad Struijs Persprijs 2021, winnaars vakprijs

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...