Geplaatst op: 15-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt

DMO

Parkstadfilm: een streek die zich telkens opnieuw uitvindt
De première van de film \'Parkstad door de tijden heen\'. Foto Pascal Moors / Visit Zuid-Limburg.
Visit Zuid-Limburg lanceerde gisteren de film ‘Parkstad, door de tijden heen’, een productie over de wispelturige geschiedenis van Parkstad Limburg. De film is te zien in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience.

De film is een productie van Submedia met als scriptschrijver Michel Lemaire. Egid van Houtem is de verhalenverteller. 

"De film wist me als geboren Kerkraadse te raken. Je voelt tijdens het kijken de trots in je gloeien, voor een gebied dat telkens weer zoveel veerkracht toont. De bewogen geschiedenis van Parkstad trekt aan je voorbij, tot en met het winnen van de ‘Oscar’ van de toeristische bestemmingen in 2016. De film behandelt de vijf dominante tijdsperiodes die ook in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Experience Heerlen-Parkstad in het Maankwartier worden toegelicht: de Romeinen, Ridders & Rovers, Mijntijd, Transitiejaren en Nieuw Elan. Visit Zuid-Limburg kreeg hulp van vele enthousiaste inwoners. Ze zijn onze ware ambassadeurs!," aldus Anya Niewierra, algemeen directeur van Visit Zuid-Limburg.
 

Van 1839 tot 2021

Het laatste deel van de film. Grootheidswaanzin brengt Napoleon uiteindelijk ten val waarna Willem van Oranje-Nassau zijn best doet om Limburg bij Nederland te laten horen wat hem lukt in 1839. Hij aast op steenkool & kalk, maakt diepe schachten maar maakt de glorietijd door de komst van de Mijnen niet meer mee. Arbeiders van verre komen wonen en werken op het grootste industrieterrein van Nederland, Parkstad. De Tweede Wereldoorlog gooide roet in het eten waarna tot 1965 de vruchten van het zwarte goud, dat met bakken uit de grond kwam, werden geplukt. Totdat den Uyl in 1965 de sluiting van de mijnen aankondigde waarna de oude mijnstreek in verval raakte. Inwoners waren op zichzelf aangewezen en vervreemden van hun geboortestreek. Ook de introductie van heroïne trok een zware wissel op de stad Heerlen. Zo kon het niet langer, nieuwe politici stonden op en de focus verplaatste zich naar de mensen die uiteindelijk de stad en de streek maken. Er ontstond een nieuwe ’Culturele lente’ en ‘het Jaar van de Mijnen’ in 2015 gaf het gebied haar identiteit terug. Invloeden van buitenaf maakten de streek tot wat ze nu is.

De film is gratis te belijken in de kleine cinema in de nieuwe Visit Zuid-Limburg Heerlen-Parkstad Experience in het Maankwartier, Spoorplein 40 in Heerlen. De film zal later ook online worden getoond. De film duurt net geen 20 minuten.
Topics:Marketing
Trefwoorden: DMO, film, Parkstad, beleving, experience

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...