Geplaatst op: 16-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Wat doe je met restmateriaal van iconische Domtoren?

Wat doe je met restmateriaal van iconische Domtoren?
Wat doe je met het restmateriaal van de Domtoren? Foto: Utrecht Marketing.
Iedereen die een creatief doel voor het puin, gruis en de blokken van de Domtoren heeft kan dat vanaf vandaag indienen. Een jury beoordeelt de ingezonden ideeën en de winnende suggesties worden ook daadwerkelijk uitgevoerd. De Domtoren gaat circulair.

Elk idee, hoe wild, groot of klein ook, is welkom op vandomtotsteengoed.nl. Zo krijgt elk stukje steen dat vrijkomt tijdens de restauratie een nieuw leven, meldt de organisatie.

De organisatie koppelt de winnaars indien nodig aan Utrechtse makers. 16 september 2021 sluit de indienperiode waarna de jury de beste ideeën selecteert. De suggesties mogen echt alle kanten op gaan. Eerder geopperde ideeën zijn bijvoorbeeld vazen, een parkbank, een schaakspel van Dompuin en een tatoeage van Domgruis.

De jury bestaat uit circulaire experts, duurzaam erfgoeddeskundigen, creatievelingen en ondernemers. Ook wethouder Eelco Eerenberg, verantwoordelijk voor de Domtoren, beoordeelt de inzendingen. 

"Bij mij borrelt er gelijk van alles op wat je zou kunnen doen met de stenen van de Domtoren. Maar ik ben ervan overtuigd dat er zoveel meer mensen zijn die nog veel creatievere, innovatievere en gekkere dingen kunnen bedenken dan ik. Vooral die mensen daag en nodig ik uit om hun idee in te dienen. Met als doel om voor werkelijk iedereen die, net als ik, verliefd is op ons stadsicoon, een stukje Domtoren binnen handbereik te brengen.” 18 november 2021 maakt de jury tijdens een live event de winnaars bekend.

Lichtkunstproject

De ideeënwedstrijd maakt onderdeel uit van ‘Van Dom tot steengoed’ dat tot doel heeft het restmateriaal dat vrijkomt tijdens de restauratie een duurzame bestemming te geven en geld op te halen voor het lichtkunstproject ‘In Lumine Tuo’ zodat het icoon van de stad na het afronden van de restauratiewerkzaamheden weer straalt. Hiervoor hebben Stichting Utrechts EigenDom, die gelden werft voor extra restauratieprojecten van de Domtoren, en de circulaire doeners van Brokkenmákers de krachten gebundeld met de gemeente Utrecht en Utrecht Marketing.

Niets gaat verloren

Eind 2024 is volgens de planning het restmateriaal van de restauratie van de Domtoren verwerkt in allerlei Utrechtse producten en projecten in de stad. Ook wordt een exclusief aantal ornamenten (versieringselementen) geveild en verloot en worden stenen te koop aangeboden. Zo is het voor alle Utrechters mogelijk een stukje Domtoren in huis te halen. Passend bij de tijd van nu gaat er zo min mogelijk van het materiaal verloren en wordt de Domtoren op innovatieve wijze doorgegeven aan de volgende generatie
Topics:Beleid
Trefwoorden: erfgoed, circulair, Utrecht, icoon, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...