Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Redactie
NRIT

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Meer vakantieplezier met een persoonlijke digitale reisassistent?

Breda University of Applied Sciences (BUas), Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC), MarketingOost en Zoey zijn onlangs gestart met een onderzoek hoe een persoonlijke digitale reisassistent bijdraagt aan een betere vakantiebeleving. Met een speciale app beschikken bezoekers van de regio over de leukste en meest actuele tips. En worden ze gespreid over de talloze bezienswaardigheden en attracties die Overijssel te bieden heeft.

Dit project komt tot stand door MarketingOost, Zoey, Mobidot, Data Development Lab (DDL), Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) en Regieorgaan SIA.

Alles uit je vakantie halen

Een selectie aan vakantiegangers is uitgenodigd om mee te doen aan dit unieke onderzoek en het enige wat zij hiervoor nodig hebben is hun mobiele telefoon. Door het gebruik van speciale apps, het aanzetten van een GPS-tracker en het invullen van (korte) vragenlijsten wordt data verzameld die de gasten ter plaatse helpt om alles uit hun verblijf te halen.

Met de digitale reisassistent ontvangen de deelnemers de leukste en meest actuele tips, toegespitst op hun persoonlijke interesses. Uniek aan de reisassistent van Zoey is het gepersonaliseerde gesprek waarin toeristen op tips kunnen reageren en doorvragen. De zeer gepersonaliseerde tips die er uit komen, zorgen voor waarborging van de vakantiebeleving én de gewenste spreiding van de vakantiegangers.

Onontdekte locaties bezoeken

Ondrej Mitas, onderzoeker bij BUas: "Het is bekend dat informatiebronnen zoals reisgidsen, beoordelingssites en social media de neiging hebben om toeristen naar een relatief klein aantal bezienswaardigheden of attracties te trekken. Tegelijkertijd blijven andere plaatsen, waar de toerist ook aangename ervaringen zou kunnen opdoen, onontdekt. Met het afronden van dit onderzoek in het najaar van 2021 willen we de toeristen beter bedienen tijdens hun vakantie." 


BUas

Trefwoorden: vakanties, onderzoek, digitale reisassistent

CELTH



||| Nieuws |||

23/12/25
Horeca in 2026: Gematigde groei, bij stijgende prijzen
De vooruitzichten voor de Nederlandse horeca in 2026 zijn voorzichtig positief. Consumenten geven naar verwachting iets meer uit dankzij een verbeterde koopkracht, maar uitbundige groei blijft uit. ING Research voorspelt een volumegroei van circa 1% voor de sector bij een gemiddelde prijsstijging van 4%. Het lage consumentenvertrouwen en zorgen over hoge prijzen temperen de bestedingen.
22/12/25
Tien reistrends voor 2026
De wereld van toerisme verandert razendsnel. Reizigers zoeken niet alleen bestemmingen, maar ook vrijheid, comfort, betekenis, rust en authenticiteit. NBTC presenteert in de Trendpublicatie 2026 tien trends die de komende jaren richting geven aan de Nederlandse toeristische sector. Ontdek de 10 trends.
22/12/25
Mauritshuis introduceert €4-ticket en verbreekt bezoekersrecord
Het Mauritshuis in Den Haag sluit 2025 af met een historisch hoog aantal bezoekers én kondigt een opvallende nieuwe maatregel aan. Vanaf 1 januari 2026 kunnen bezoekers het museum dagelijks na 16.00 uur binnen voor slechts €4. Met deze stap wil het Mauritshuis kunst toegankelijker maken voor iedereen.
19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...