Geplaatst op: 17-06-2021
Auteur: Marc Gerlings

Toerist wordt do-rist in Rotterdam

Vandaag start herstelcampagne toerisme in Rotterdam

Toerist wordt do-rist in Rotterdam
Campagnebeeld van do-rist voor Rotterdam. Foto: Rotterdam Partners.
DMO Rotterdam Partners start vandaag in samenwerking met de gemeente, de langdurige campagne do-rist. Deze campagne richt zich op een nieuw type toerist, de ‘do-rist’, en laat door middel van een online platform met verhalen van Rotterdammers het veelzijdige toeristische aanbod van Rotterdam zien.

Het is een herstelcampagne maar meteen appelleert het ook aan kansen om het toerisme te spreiden over de Maasstad. Hiermee kan waarde op meer plekken toegevoegd worden dan in de bezoekerseconomie van vóór Covid-19. Hoe zit het in elkaar?

De stad wil op een internationaal onderscheidende manier op de kaart zetten bij potentiële bezoekers om zo het toerisme in Rotterdam weer op gang te krijgen en de bezoekerseconomie van de stad te herstellen en te versterken.

Wilbert Lek, directeur Rotterdam Partners: "Toerisme is ontzettend belangrijk voor de Rotterdamse economie. Het zorgt voor inkomsten voor lokale ondernemers en het creëert werkgelegenheid. Met het langzaam verder opengaan van de reiswereld is het dan ook belangrijker dan ooit om deze hard geraakte sector een blijvende boost te geven. En juist door een campagne te lanceren met een typisch Rotterdamse mentaliteit bouwen we echt aan een levendige en leefbare stad voor bezoekers, ondernemers én bewoners."

Duurzame campagneaanpak

De do-rist campagne behelst een duurzame, overkoepelende campagneaanpak voor dit jaar en 2022. Het is daarmee een vertaling van de lange termijn strategie voor toerisme in de stad, passend bij de uitgangspunten van de Visie Toerisme uit 2020. De campagne is gelanceerd op www.dorotterdam.com.

Do-rist: toerist met Rotterdamse mentaliteit

Met de campagne wordt een gloednieuw type toerist geïntroduceerd: de ‘do-rist’. Oftewel: de toerist die zich aangetrokken voelt tot de typisch Rotterdamse ‘can do’ mentaliteit en zichzelf hier ook in herkent. Deze reiziger laat zich niet lokken door tourist traps en goedkope package deals, maar wil opgaan in de cultuur van de stad en verborgen parels zelf ontdekken. Met de focus op dit type toerist worden bezoekers aangetrokken die komen voor het unieke karakter van Rotterdam. Tegelijkertijd zorgt deze campagneaanpak ervoor dat ook de bewoners van de stad zoveel mogelijk profijt hebben van de groei van het toerisme. Rotterdam blijft écht Rotterdam: een gastvrije, leefbare en levendige stad voor iedereen. Dit past bij de toeristische ambities van de stad op de lange termijn, zoals vastgelegd in de Visie Toerisme 2020.


Veelzijdig online platform

De do-rist campagne heeft als bakermat een online platform. Op dit platform wordt door middel van video’s, interviews met Rotterdammers en pakkende oneliners een vernieuwend, cross-cultureel, divers en groen stadsaanbod getoond waarbij ook de wat minder toeristische wijken in de spotlights komen te staan. Onder meer verrassende locaties op het water, het innovatief herinrichten van de publieke buitenruimte en het samensmelten van culturen zijn kenmerkende Rotterdamse thema’s die een plekje hebben gekregen in deze campagne. De komende weken zal er steeds nieuwe content worden toegevoegd aan het platform.

Boekbaar aanbod in Nederland en daarbuiten

Met de campagne wil de stad de bezoeker zoveel mogelijk inspireren en direct handvatten bieden bij het plannen of boeken van een fantastische ervaring in Rotterdam. Via het do-rist platform en de bezoekerswebsite rotterdam.info wordt daarom direct doorgelinkt naar het boekbare aanbod van partners en partijen in de stad. Op die manier kan zo goed mogelijk worden ingespeeld op de wensen en behoeften van de bezoekers. 

De campagne richt zich in eerste instantie op de Nederlandse bezoeker, maar beweegt mee met de actuele reisadviezen van de overheid. Wanneer reizen verantwoord is, worden ook buurlanden België, Duitsland, Frankrijk en Engeland actief benaderd met de campagne.

Toolkit en samenwerkingspartners

Met deze campagne wil Rotterdam Partners betrokkenen en geïnteresseerden in de stad stimuleren om ook mee te doen. Daarom worden er materialen beschikbaar gesteld waarmee het mogelijk is om eenvoudig aan te haken bij de campagne via eigen online en social kanalen. Meer informatie daarover is te vinden op de website: www.dorotterdam.com.

Opdrachtgever en campagnemakers

Rotterdam Partners sloeg voor deze campagne de handen ineen met XYZ Creative Agency, Zuiver Media, Burst Digital Agency en verschillende Rotterdamse ambassadeurs.


Trefwoorden: campagne, herstel, Rotterdam, toerisme, toerist, do-rist, DMO

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...