Geplaatst op: 25-06-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Nieuw keurmerk Duurzaam Gastvrij gelanceerd

Stichting KMVK, bekend van de Green Key en Blauwe Vlag, heeft vandaag in Drimmelen een nieuw keurmerk gepresenteerd. De uitreiking van het eerste keurmerk Duurzaam Gastvrij vond plaats op een elektrisch aangedreven partyboot van rederij De Zilvermeeuw door Werner Schouten, voorzitter van de Jonge Klimaatbeweging. 

Duurzaam Gastvrij is vooral gericht op bedrijven in de vrijetijdssector die geen logies aanbieden. KMVK was genoodzaakt een nieuw keurmerk in het leven te roepen omdat de internationale organisatie van de Green Key zich wil blijven richten op logiesverstrekkers. Bij de start zijn al 25 bedrijven onder het nieuwe keurmerk gecertificeerd. Directeur Erik van Dijk van KMVK hoopt op termijn 700 tot 1.000 Nederlandse vrijetijdsbedrijven bij Duurzaam Gastvrij aan te sluiten. 

Duurzame wereld keihard nodig

Volgens Werner Schouten is het nieuwe keurmerk "een baken in de mistige vrijetijdsindustrie die ons loodst naar een duurzame haven". Een meer duurzame wereld is volgens Schouten hard nodig: "We liggen helemaal niet op koers om gevaarlijke klimaatverandering te keren. In plaats van maximaal 1,5 graad opwarming koersen we eerder af op 3 graden opwarming. Drastische actie is nu nodig.” Schouten vindt dat duurzaam ondernemen moet doordringen in de haarvaten van de vrijetijdsindustrie. "Duurzaam opereren is niet zozeer een technische maar vooral een sociale innovatie. Een duurzame wereld begint en eindigt bij mensen. We moeten daarom inzetten op een duurzame attitude.” 

Zusje van Green Key

Van Dijk noemt Duurzaam Gastvrij het Nederlandse zusje van Green Key. Het nieuwe keurmerk is dan ook gebaseerd op Green Key. De 25 reeds gecertificeerde bedrijven zijn actief als zwembad, bibliotheek, charter/passagiersvaart en wellness/sauna accommodatie. Green Key is al 20 het keurmerk voor hotels, kampeerbedrijven, bungalowparken, congreslocaties en restaurants. Duurzaam Gastvrij is bedoeld voor alle andere bedrijven in de vrijetijdssector.

DuurzaamGastvrij
Adriaan Schuller, directeur Rondvaartbedrijf De Zilvermeeuw (links) ontvangt Duurzaam Gastvrij keurmerk van Werner Schouten (rechts) onder toeziend oog van Erik van Dijk, directeur Stichting KMVK (midden)

Certificering

Voor de certificering gaat een Green Team samen met een deelnemend bedrijf aan de slag om te bedenken: wat kunnen we vergroenen in aanwezige bouwmaterialen, F&B, waar kunnen we duurzamere verlichting aanbrengen, op welke plekken kunnen we de waterdoorstroom verminderen, hoe kan ik circulair inkopen? En dit alles, met in het achterhoofd, dat de bezoeker aan de accommodatie niet inlevert op comfort en kwaliteit.


Duurzaam Gastvrij is dé tool om hiermee aan de slag te gaan! Door middel van het certificatiesysteem van het keurmerk voert de ondernemer op verschillende facetten binnen zijn organisatie, duurzaamheid toe. Er worden verplichte normen gesteld én optionele die uiteindelijk het niveau Brons, Zilver of Goud bepalen. 

Over Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit

Stichting KMVK voegt met het keurmerk Duurzaam Gastvrij een nieuw belangrijk label toe aan een prominente rij duurzaamheidskeurmerken die de stichting al beheert: Green Key hét internationale duurzaamheidskeurmerk voor toeristische accommodaties en Blauwe Vlag de onderscheiding voor schone en veilige jachthavens én stranden. Stichting KMVK is een samenwerkingsverband van HISWA-RECRON, Koninklijk Horeca Nederland (KHN) en de ANWB.

DuurzaamGastvrij

Trefwoorden: duurzaam toerisme, keurmerken

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...