Geplaatst op: 06-07-2021
Auteur: Marc Gerlings

RBT Heuvelrug: "Herstel harder nodig dan ooit"

Lokale en regionale overheid moeten bijspringen in collectieve marketing

RBT Heuvelrug:
Toeristische sector in Utrecht heeft een succesvolle zomer hard nodig om te overleven. Foto; RBT Heuvelrug en Vallei
De toeristische sector op de Utrechtse Heuvelrug en in de Gelderse Vallei maakt zich op voor de zomervakantie, die begint op zaterdag 10 juli als in de regio Noord de schoolvakanties van start gaan. directeur Michiel van der Schaaf: "Continuiteit van gezonde toeristische bedrijven is in gevaar."

Omdat de gastvrijheidssector hard is getroffen door de coronacrisis, wordt de zomer dit jaar belangrijker dan ooit. Met een goede zomer hopen ondernemers en andere toeristische aanbieders veel omzet te kunnen inlopen. Regionaal Bureau voor Toerisme (RBT) Heuvelrug en Vallei ondersteunt met extra marketing en informatievoorziening, met als doel te zorgen dat recreatie en toerisme ook in de toekomst blijven bijdragen aan werkgelegenheid en voorzieningen in de regio.

In Utrecht relatief grote sector

Met een economische bijdrage van 6,5% ten opzichte van 4,4% landelijk, is de gastvrijheidseconomie één van de grootste sectoren in de provincie Utrecht. 

Recreatie en toerisme zijn daarnaast een belangrijke aanjager voor onder meer retail, cultuur en erfgoed. Zij leveren een grote bijdrage aan voorzieningen, leefbaarheid en sociale cohesie in de regio. Een kwart van de provinciale opbrengsten komt voor rekening van de Utrechtse Heuvelrug en de Gelderse Vallei, waar de gastvrijheidssector jaarlijks goed is voor een toegevoegde waarde van € 700 miljoen euro en werkgelegenheid biedt aan 10.000 mensen.

Recreatie hard getroffen door coronacrisis

"Corona heeft recreatie en toerisme keihard geraakt”, zegt RBT-directeur Michiel van der Schaaf. "Door de langdurige lockdown tussen oktober en juni zijn reserves uitgeput en komt de continuïteit van gezonde toeristische ondernemingen ook in onze regio in gevaar. Het opstarten van de sector na corona is dus cruciaal.” RBT Heuvelrug en Vallei heeft daarom het vorig jaar samen met de sector ontwikkelde Herstelplan Bestemming Heuvelrug verlengd tot eind 2021 en de aangesloten gemeentes en de provincie gevraagd de collectieve marketing en informatievoorziening komende maanden een extra impuls te geven. "Hoe sneller en duurzamer we kunnen zorgen voor vraagherstel, hoe meer bedrijven op de been blijven waardoor werkgelegenheid en voorzieningen ook in de toekomst behouden blijven.”

Zomer cruciaal voor herstel

Voor de vrijetijdssector wordt komende zomervakantie een belangrijke periode, waarin veel ondernemers en andere aanbieders hopen nog veel omzet te kunnen inlopen. "Deze zomer blijven meer Nederlanders dichtbij huis en vakantieparken en campings in onze regio zijn vrijwel volgeboekt. Omdat vakantiegangers er vaak op uitgaan, biedt dat ook kansen voor het dagaanbod”, aldus Van der Schaaf. Samen met 600 aangesloten regiopartners reikt RBT Heuvelrug en Vallei deze zomer daarom op allerlei manieren informatie aan over leuke daguitjes binnen wat er kan en mag. Zoals ‘coronaproof’ locaties met tijdsloten of plekken die door hun ligging minder druk zijn. Maar ook over evenementen, horecalocaties, winkelen, voorstellingen en fiets- en wandelroutes over brede paden die van de drukte af gaan, bijvoorbeeld vanuit Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug naar randen van de regio waar ruimte is zoals de Gelderse Vallei. "Op die manier kunnen mensen onbezorgd genieten van onze prachtige regio.”
Trefwoorden: toerisme, gastvrijheid, marketing, beleid

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...