Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Peter Bekkering
NRIT

Verslag van de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’

Verslag van de Vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’

Op 29 juni vond de jaarlijkse vakdag ‘Het Vakantiepark van de Toekomst’ plaats. Onder leiding van dagvoorzitter Arthur van Disseldorp, regiomanager van HISWA-RECRON in Limburg en Noord-Brabant, werden tijdens een online-bijeenkomst drie thema’s behandeld: 1. Circulariteit en duurzaamheid in de toekomst. 2. De pop-up camping: hype of blijvertje? 3. Het verkopen van je bedrijf, investeren of optimaliseren? Een verslag in woord en beeld.

De uitzending vond plaats vanaf CenterParcs Zandvoort en de vakdag trapte dan ook af met een gesprek met Alexander Peulen, General Manager bij Center Parcs Zandvoort. Daarin schetste Peulen de investeringen in faciliteiten en accommodaties, die de afgelopen periode waren gedaan. En er werd kort een filmpje over Center Parcs Zandvoort getoond. Ook de mogelijke samenwerking tussen Roompot en Landal kwam tijdens het gesprek kort aan de orde.




Thema 1: Circulariteit en duurzaamheid in de toekomst

Vervolgens ging Van Disseldorp in gesprek met Wilbert Hermans, Duurzaamheidsmanager bij Center Parcs Europe. Hermans gaf aan, dat hij in plaats van duurzaamheid liever spreekt over volhoudbaarheid. "Het eerste element daarin is betaalbaarheid. Als je het niet kunt betalen houdt het op. Vervolgens komt continuïteit, de kern van het begrip. En de laatste twee elementen zijn leefbaarheid en menselijkheid. Je moet samenvattend kijken naar de toekomst, maar het wel kunnen waarmaken.”

In de huidige visie van Center Parcs, ‘Natuurlijk samen en samen in de natuur’, wil het bedrijf zich meer richten op de positieve lokale impact. "Die impact moet duurzaam zijn”, aldus Hermans. Bij dat natuurlijk beleid onderscheidt CenterParcs ‘green deeds’ en ‘good deeds’. Vanuit deze visie heeft Center Parcs een aantal uitgangspunten geformuleerd voor het Vakantiepark van de Toekomst. "Het eerste is dat je niet meer van de natuur afpakt dan de natuur al heeft moeten inleveren. Dus kiezen we bij nieuwe parken voor gebieden die al deels geartificialiseerd zijn. Daarnaast willen we zowel economisch als qua duurzaamheid uitstraling hebben richting omgeving. Dus: ‘meer goed doen’ in plaats van ‘minder kwaad doen’.” Hermans ging vervolgens in op een praktijkcase, Center Parcs Terhills Resort in een voormalig mijngebied in België. "Dat gebied is teruggegeven aan de natuur.”

Duurzaamheid komt ook terug in de bouw, vertelde Hermans: "Dit gebeurt met respect voor de natuur, zo efficiënt, groen en circulair mogelijk.” Bovendien laat Center Parcs alles certificeren: de bouw (BREEAM, DBNG/HQE), de operatie (ISO 14001 en 50001 en Green Key) en de cijfers.”

Bij de operationele efficiency en circulariteit kijkt Center Parcs naar de trias energetica, het water- en energieverbruik en de materialen. En bij afval draait het om met behulp van de ‘tien R-en’ – refuse, reduce, redesign, re-use, repair, refurbish, remanufacture, re-purpose, recycle en recover – van een lineaire naar een circulaire economie te gaan.

Een stuk dat steeds meer aandacht krijgt, aldus Hermans, is natuur en biodiversiteit. "We maken voor alle parken biodiversiteitsplannen. Als je weet wat je hebt kun je het namelijk onderhouden maar ook verbeteren. In dat alles nemen we de gasten mee en proberen we ook echt betrokkenheid te creëren. Dit doen we samen met onder meer NGO’s.” Center Parcs heeft voor dit alles vijf doelen gesteld in 2022: 1. Alle lokaties 100% Green Key en ISO gecertificeerd. 2. 60% afvalscheiding. 3. Alle locaties een biodiversiteitsplan. 4. 35% minder CO2-uitstoot. 5. 15% minder waterconsumptie.




Hermans vertelde ook hoe aanvankelijk Center Parcs "duurzaamheid fluisterde”. "Inmiddels is het echter een sine qua non geworden, een voorwaarde waar de gasten ons op aanspreken. Daarmee is duurzaamheid het centrum van ons product geworden. In de toekomst willen we onze parken ook gaan profileren op basis van biodiversiteit.”




Na een presentatie door Michel Jansen van Buitengoed de Boomgaard in Bunnik die net zijn eerste luxe maar zeer duurzame verhuuraccommodatie had gerealiseerd, ging Van Disseldorp in gesprek met Erik van Dijk, managing director van de Stichting Keurmerk Milieu, Veiligheid en Kwaliteit (KMVK), een samenwerkingsverband van de ANWB, HISWA-RECRON en Horeca Nederland. De KMWK is verantwoordelijk voor Green Key en Blauwe Vlag, internationale keurmerken op het gebied van veiligheid, duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Daarnaast heeft de KMVK sinds dit jaar ook het keurmerk Duurzaam Gastvrij ontwikkeld.

Volgens Van Dijk is circulariteit het nieuwe toverwoord van deze tijd. Daarbij vervangt circulair denken het lineair denken. "Het mooie daarvan is dat je dat zowel met kleine zaken in je bedrijfsvoering kunt doen – bijvoorbeeld hergebruik van koffiedrab – als ‘groot’ met circulair bouwen door de keuze van bouwmaterialen en de juiste isolatienorm.” Van Dijk verwacht dat over 20 jaar de keurmerken niet meer nodig zullen zijn: "Duurzaam denken en circulair ondernemen zal dan behoren tot de ‘hygiëne’ en net zo normaal is als bijvoorbeeld der arbeidswetgeving.”




Thema 2: De pop-up camping: hype of blijvertje

Het tweede thema werd ingeleid met een filmpje met Danny Pearl van Glamp Outdoor Camp Veluwe in Hoenderloo, dat in 2021 aan zijn tweede seizoen begint. Inmiddels zijn er zeven vergelijkbare pop-up campings. Pearl: "Zo’n camping is een mooie opvulling tussen een uiteindelijke ontwikkeling van een gebied en het traject ervoor, wanneer een bestemmingsplan net rond is. De pop-up camping is er een of twee jaar en is daarna weer weg.”




Vervolgens vertelde Tessa Maessen van Toverland in een filmpje over het Pop-Up Summer Camp van Toverland. "Het idee ontstond in 2020 in de coronatijd: we hadden een aangepaste capaciteit waardoor we wisten dat het parkeerterrein niet noodzakelijk was. Bovendien zagen we dat meer mensen in eigen land bleven. En we wilden al langer verblijfsrecreatie toevoegen aan Toverland. De meerwaarde van het Summer Camp is dat mensen langer in de magie van Toverland kunnen blijven.” Maessen verwacht dat het een blijvertje zal zijn, ondanks de concurrentie van grote vakantieparken in de buurt: "Bij Toverland richten we ons namelijk vooral op kort verblijf.”




Thema 3: Het verkopen van je bedrijf: investeren of optimaliseren?

Bij het derde thema schoof Klaas van Erp van Maas recreatie bedrijfsmakelaardij aan bij Van Disseldorp. Zijn bedrijf is makelaar en taxateur van recreatiebedrijven in verblijfsrecreatie (campings, bungalowparken, hotels) en dagrecreatie (attractieparken, golfbanen, watersport). Van Erp ging in op de perspectieven van het moment van verkoop (verkoper, bedrijf of markt) en de bijbehorende motieven. Daarbij gaf hij aan dat het marktperspectief het belangrijkste is. Daarom ging lichtte hij de voornaamste marktontwikkelingen toe, waaronder de internationalisering. "Als eerste merken we dat door corona de Nederlandse consument meer in Nederland blijft recreëren, waardoor de Nederlandse verblijfsrecreatie prima tijden doormaakt. Die positieve geladenheid valt op bij investeerders en bij mensen die in die sector aan het werk willen. Ik zie ook dat er een toenemende vraag is naar recreatiewoningen en dat veel recreatieparken steeds meer worden omgebouwd tot bungalowparken. Op internationaal gebied zie je vooral een aantal grote Franse partijen die in Nederland flink aan het investeren zijn. Zij nemen campings in Nederland over en voegen die toe aan portfolio. Zo hopen ze de Nederlandse consument nog meer aan zich te binden.” Van Erp ziet dat dit ook leidt tot toenemende investeringen en professionalisering in de sector: "Dat is nodig willen de stand alone ondernemers de concurrentie kunnen aangaan met de grote internationale concerns.”

Van Erp signaleerde ook dat private equity fondsen – investeerders die buiten de aandelenbeurs om bedrijven financieren – steeds meer investeren in recreatie. En hij ging in op de groeiende rol van grote boekingsplatforms.




Daarna volgde een filmpje met Hendrik Jan Mensink van Vakantiepark De Twee Bruggen in Winterswijk. Hij nam vanuit zijn bedrijf samen met een bevriende relatie camping Blauw en landgoed Eysinga State in Friesland over. "Daar kan toerisme in bepaalde perioden nog best een boost gebruiken, want er is minder jaarrond toerisme dan in de Achterhoek.” Hij sloot nieuwe overnames niet uit, maar dan moet het beeld wel kloppen: "Het gevoel, de emotie en een mooie ligging.” Hij ziet nationale en internationale overnames niet als een bedreiging: "Iedereen heeft zijn eigen markt. Sommige consumenten kiezen voor grote concerns, anderen voor de eigenheid van familiebedrijven.”




De volgende gast aan tafel was Bastiaan Bronkhorst, salesagent van Motify, een samentrekking van motivate en satisfy. "In de gastvrijheidssector gaat het altijd om het creëren van belevingen en het overtreffen van verwachtingen van gasten. Als Motify proberen we daaraan bij te dragen door het inzetten van de tool Motify Upsell Promoter©.” In een filmpje lichtte hij dat toe: "Je moet gasten altijd verrassen en verwennen en eigenlijk datgene bieden waar ze van tevoren niet eens aan denken maar wat ze wel graag zouden willen. Daarbij maak je het onderscheid door de menselijke factor. De tool is vervolgens een hulpmiddel, die je in staat stelt met de gast mee te denken. De tool stelt je als bedrijf in de sector ook in staat om samen aan een doel te werken. En om aan upselling te doen, wat in andere sectoren al heel gebruikelijk is. Een mooi bijeffect van deze tool is ook dat het de medewerkers hiervan continu bewust maakt.”




De Vakdag werd afgesloten door zoals presentator Van Disseldorp het fraai verwoordde "de jonge honden van ZKA FrY”. Zij lieten een filmpje zien over dynamic pricing. Daarbij draait het om het continu aanpassen van de prijs naar aanleiding van de vraag. Door dat met bijvoorbeeld hotelkamers te doen kun je als ondernemer omzet maximaliseren en de gast ‘good value for money’ bieden. Bij dynamic pricing betaal je precies wat de gemiddelde waarde van de vakantie in de markt is. Voor recreatieondernemers is bij dynamic pricing een aantal zaken van belang. Als eerste de digitale staat van het bedrijf. Zonder reserveringssysteem en vindbaarheid wordt het lastig. Een tweede element is de doelgroep. Niet elke doelgroep is namelijk gewend aan dynamic pricing. Ouderen zitten er vaak niet op te wachten, terwijl jongeren vaak niet beter weten dan dat dynamic pricing erbij hoort. Als derde is de grootte van je bedrijf belangrijk. Kleine bedrijven moeten nadrukkelijk afwegen of dynamic pricing de investering in tijd en geld wel waard is. Een tussenvorm is vroegboekzekerheid, waarbij een bedrijf tot een bepaalde tijd voor aankomst de prijzen gelijk houdt.

Wil je de hele uitzending bekijken? Dat kan hier.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, campings, kampeerterreinen, bungalowparken, innovatie, duurzaamheid, pop-up, overname, verkoop

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...