Geplaatst op: 26-07-2021
Auteur: NRIT redactie

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven

Pop-up kunstinstallatie in Tilburg daagt mensen uit tot duurzamer leven
Kevin van Welie bij zijn installatie. Foto: Seye Cadmus
Duurzaam denken leidt niet altijd tot duurzaam doen. Velen weten niet waar te beginnen of onderschatten hun eigen bijdrage. Maar daar heeft Kevin van Welie iets moois op bedacht. Het is een installatie die Tilburg aan het denken zet. Met de Green Challenge Pop-Up biedt hij inspiratie en praktische handvatten. Groene grip met impact, ieder op zijn of haar eigen manier.

Van 3 tot 24 augustus is de bijzondere kunstinstallatie Green Challenge Pop-Up te bewonderen in het FutureLab van de LocHal. Hier komt een object te staan gemaakt van hout. Het werkt simpel. Trek aan een hendel en het object geeft je een mysterieus kaartje. Wat het is? Een groeikaartje! Hierop staan drie icoontjes met de woorden "scan, select & plant”. Je scant de code met je smartphone-camera en belandt op een online platform. Hier kun je kiezen uit allerlei green challenges, ofwel duurzame uitdagingen. Start jij met vega-vrijdagen? Sla jij plastic flesjes water over of neem je vaker de fiets in plaats van de auto? Bij elke challenge kom je te weten wat je bereikt met jouw inspanning. 
Vaak red je niet alleen een stukje klimaat. Zo bespaar je ook flink geld, ontdek je nieuwe gerechten of werk je tegelijkertijd aan klimaat en je gezondheid. Bepaal zelf hoe lang je deze uitdaging wilt aangaan. Het leuke aan de challenges is dat je ze niet alleen hoeft te doen. Daag vrienden, familie of bekenden uit, en kijk wie het langer volhoudt. Wie van jullie haalt de eindstreep? Een groen wedstrijdje, en dat terwijl je de wereld een stuk beter maakt!

Kevin: "Er zijn naar mijn mening te weinig initiatieven die duurzaamheid op een toffe manier naar het publiek toebrengen. Door een kunst pop-up te plaatsen in de openbare ruimte hoop ik dat mensen hier op een organische wijze mee in aanraking komen.”

Kaartje planten voor een constante reminder

Op elk moment van de challenge kan het kaartje worden geplant. Dankzij de zaadjes in het papier groeit er dan wat tastbaars voor terug. Wat dat precies is? Dat blijft een verrassing. Met de hashtag #greenchallenge013 kunnen deelnemers foto’s en video’s van hun challenge delen. Deze worden gebundeld in een feed op het online platform. Zo zie jij wat je samen met anderen bereikt en in bloei zet, en dat creëert verbinding.

Hierbij staat het planten symbool voor teruggeven aan de natuur, iets dat we vaker mogen doen, meent de maker. Elke keer als het plantje ziet wordt je herinnerd aan de Green Challenge. Het laat je stilstaan bij dringende klimaatkwesties. Deze bewustwording is hard nodig, want we consumeren veel sneller dan dat de aarde haar voorraad weer kan aanvullen. Combineer dit extreme vervuiling, beperkte grondstoffen en bevolkingsgroei. Tijd voor actie dus, maar dan wél op een leuke manier!

Tour door Tilburg

Na de LocHal blijft de installatie rouleren op diverse binnenlocaties in Tilburg. "Zodoende komen verschillende wijken en mentaliteiten in aanraking met dit thema. De verantwoordelijkheid voor een leefbare toekomst dragen we gezamenlijk en ik hoop daar met dit project aan bij te kunnen dragen.”, aldus Kevin.
De Green Challenge Pop-Up is mede mogelijk gemaakt door Stadsmakers013 en Art Fact.

Trefwoorden: Tilburg, kunst, duurzaam, interventie, installatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...