Geplaatst op: 06-08-2021
Auteur: Redactie
NRIT
Publicatie: R&T 2021-03

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Trendrapport

Sociale kant belangrijk tijdens vakantie

Door de versoepelingen zijn vakanties weer mogelijk. In de sector zijn we vaak geneigd om in accommodatievormen en locaties te denken. Maar hoe willen Nederlanders hun vakantie invullen?

Nederlanders noemden in 2019 als voornaamste doel van vakantie het samenzijn met familie, vrienden of kennissen of bij hen op bezoek gaan. Bezoek aan familie, vrienden of kennissen in Nederland telt daarbij alleen als vakantie als die familie, vrienden of kennissen het grootste deel van de tijd afwezig zijn. Het aandeel van deze familievakanties was 20 procent, meer nog in eigen land (27 procent) dan in het buitenland (15 procent). Op de tweede en derde plaats komen de relaxvakanties (16 procent) en de actieve vakanties waarbij wandelen, fietsen, wintersport of watersport voorop staan (14 procent).

Relaxvakanties, waarbij ontspanning, uitrusten en tot rust komen voorop staat, houdt men vooral in eigen land (23 procent) en minder in het buitenland (12 procent), het aandeel van actieve vakanties is in binnen- en buiteland ongeveer gelijk, tussen 13 en 14 procent. Strandvakanties en stedenvakanties hebben elk een aandeel van 12 procent van alle vakanties en zijn vooral populair tijdens vakanties in het buitenland.

Inhaalslag in 2021?

De totale uitgaven van Nederlanders aan vakanties in 2019 bedroegen 22,0 miljard euro. Het grootste deel daarvan, 18,3 miljard euro, werd besteed aan vakanties in het buitenland. De overige 3,7 miljard euro ging op aan vakanties in het binnenland. Gemiddeld besteedde een Nederlandse vakantieganger 1.542 euro aan vakanties, dit komt neer op 542 euro per vakantie. Een gemiddelde vakantie buiten de landsgrenzen kostte 809 euro en was daarmee flink duurder dan een gemiddelde vakantie in eigen land, waarvoor men 216 euro neertelde. Per vakantiedag was dat respectievelijk 75 en 34 euro per persoon. Nu de versoepelingen op gang komen, lijkt er sprake te zijn van een inhaalslag. Het lijkt erop dat consumenten ruimer geld besteden aan vrijetijd. Als redactie zijn we heel benieuwd hoe deze zomer verloopt.

De kostenverdeling van vakanties in binnen- en buitenland verschilt aanzienlijk. Bij vakanties in Nederland wordt naar verhouding meer aan de accommodatie uitgegeven dan bij vakanties in het buitenland: 48 tegen 40 procent van de vakantiebestedingen in 2019. In eigen land werd wel weer relatief veel gespendeerd aan horeca: 18 procent tegenover 13 procent bij vakanties buiten Nederland. Dit percentuele verschil ontstaat doordat de accommodatie en het vervoer bij buitenlandse vakanties duurder zijn dan bij binnenlandse vakanties. Het werkelijke bedrag dat men per persoon gemiddeld per vakantiedag aan horeca kwijt was, lag in het buitenland met 10 euro namelijk hoger dan in Nederland (6 euro).

Trendrapport wil je hebben

Nog meer weten over trends, accommodaties, bestedingen en vakantiegedrag? Aarzel dan niet en bestel het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020 in de store van NRIT: www.nritmedia.nl/store/

Topics:Vakanties
Trefwoorden: trends, vakanties, nederlanders, motieven

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Hoe kom je aan het geld om te investeren in je bedrijf
Ondernemen doe je om geld te verdienen, maar om goed te kunnen ondernemen, heb je ook geld nodig. De...

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...