Geplaatst op: 15-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Meer boekingen voor TUI

Meer boekingen voor TUI
Foto: TUI

Touroperator TUI kabbelt op en ziet de boekingen groeien. Meer mensen boeken online en een pakketreis. Toch is TUI nog ver verwijderd van het précoronaniveau. 

TUI signaleert een grote vraag naar vakanties. Sinds mei hebben 1,5 miljoen Europeanen een vakantie bij de marktleider geboekt. Vooral de laatste weken groeit de vraag sinds in landen de reisrestricties zijn versoepeld. Daarmee komt het totaal aantal boekingen op 4,2 miljoen voor het zomerseizoen. Dat is overigens slechts eenvijfde van de boekingen in de zomer van 2019 toen begin augustus TUI al 21 miljoen boekingen binnen had. 

Meer pakketreizen

De gerealiseerde prijzen liggen 9% hoger dan in 2019 omdat er meer pakketreizen worden geboekt. TUI heeft haar capaciteit voor de belangrijkste vakantiemaanden op 60% van het precornatijdperk gezet. TUI heeft voor de zomer van 2022 al 1,3 miljoen boekingen binnen. 

Verliezen lopen terug

De omzet bedroeg in het derde kwartaal van het boekjaar 650 miljoen euro. Dat is heel veel beter dan in het derde kwartaal van 2020 toen slechts 72 miljoen aan omzet werd behaald. Er werden verlies van 670 miljoen euro geleden, een forse verbetering ten opzichte van een jaar eerder toen het verlies nog 1,1 miljard euro bedroeg. TUI heeft voor het eerst sinds de crisis weer een positieve cashflow van 320 miljoen euro. 

Meer online verkocht

De klanten van TUI maken steeds meer gebruik van digitale mogelijkheden. Bijna 70% van alle gasten gebruikt de TUI-app, dat is een groei van 21%punt ten opzichte van het derde kwartaal in 2019. Ook het percentage online boekingen groeide met 4%punt naar 52%. 

Bestemmingen

Populairste bestemmingen zijn de Balearen en de Griekse eilanden. TUI heeft het afgelopen kwartaal weer 283 hotels en acht cruiseschepen in operatie. Een kwartaal eerder waren dat nog 122 hotels en 3 cruiseschepen. 

Trefwoorden: reisbanche, reisbedrijven, vakanties, boekingen

CELTH





||| Nieuws |||

31/01/25
Exclusief voor leden
Reisboekingen in de plus maar grote verschillen tussen bestemmingen
In 2024 is het aantal reisboekingen met 3% gestegen ten opzichte van 2023. . Europa is stabiel als reisbestemming maar op Azië na verliest intercontinentaal reizen. Ook zien we grote beweging tussen de verschillende vakantielanden met forse winnaars maar ook verliezers.
31/01/25
Leontien Mees vertrekt bij Maastricht Marketing
Leontien Mees, directeur-bestuurder van Stichting Maastricht Marketing, heeft aangekondigd dat zij per 1 september 2025 de organisatie zal verlaten. Na ruim acht jaar vindt zij het tijd voor een nieuwe uitdaging.
31/01/25
Exclusief voor leden
Groei Nederlands verblijfsbezoek zwakt af
Het Nederlands verblijfstoerisme, zowel binnenlands als buitenlands, groeit in 2025 naar verwachting met 2,5% naar 52 miljoen verblijfsgasten. Dit is een daling ten opzichte van de gemiddelde groei van 5% per jaar in de periode 2012-2019.
30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...