Geplaatst op: 30-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

65.000 bezoekers voor Theaterfestival Boulevard

Met veel aandacht voor het niet doorgaan van grote evenementen en festivals vergeten we wel eens dat er met kleine en geplaceerde evenementen wel veel mogelijk is. Mooi voorbeeld is Theaterfestival Boulevard ’s-Hertogenbosch dat met 120 voorstellingen 65.000 bezoekers ontving. De organisatie spreekt wel van een langgerekte oefening in wendbaarheid. 

Ondanks de pandemie kon Theaterfestival Boulevard doorgang vinden, wat recht deed aan het motto ‘Hack the horizon’. Tijdens deze editie, die niet elf maar zestien dagen duurde, hebben honderden  kunstenaars, artiesten en sprekers een podium gekregen en konden bezoekers 120 verschillende voorstellingen en concerten zien op locatie, in de Bossche theaters of in het nieuwe, tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark.

Langgerekte oefening in wendbaarheid

Voor het festivalteam, de makers en alle partners was deze 37ste editie een langgerekte oefening in wendbaarheid. De veranderende inzichten en richtlijnen in de afgelopen maanden noodzaakten Boulevard om de programmering en productie voortdurend aan te passen. Nu overheerst de blijdschap: op ruim dertig locaties in en rond de stad stonden in totaal 120 voorstellingen en installaties. Daaronder waren 24 (Nederlandse) premières van gevestigde, nieuwe en terugkerende nationale en internationale namen. Twee collegafestivals die eerder vanwege corona sneuvelden, kwamen logeren op Boulevard: November Music en Festival Cement boden in totaal 15 voorstellingen en concerten. 

Trots op cijfers

Boulevard 2021 ontving 65.000 bezoekers die ruim 37.000 kaarten bestelden, waarmee het festival haar doelstellingen ruimschoots heeft behaald. "Cijfers waar we bovendien trots op zijn in het licht van de pandemie, coronamaatregelen, het nieuwe tijdelijke festivalhart in het Zuiderpark en het wisselvallige weer”, schrijft de organisatie

Groot festivalhart

Het negen voetbalvelden grote Zuiderpark bood de rust en de ruimte waarin het festival kon floreren. Uit reacties valt op te maken dat het publiek deze tijdelijke, groene festivallocatie waardeerde, mede door de grote variëteit aan podia zoals de kleurrijke Block Boxen, het door bomen omringde Parkpodium, het grote BLVRD Theater en de theatertenten Noord, Zuid, Oost en West. De weidsheid van het park vergemakkelijkte tevens de naleving van de coronamaatregelen. Het publiek kon gemakkelijk 1,5 meter afstand houden en op de terrassen kon met QR-codes besteld worden waardoor het aantal contactmomenten beperkt bleef. 

Toegankelijkheid

Toegankelijkheid is een belangrijke pijler op Boulevard. Met een waaier van drempelverlagende acties zorgt het festival ervoor dat bezoekers met een beperking – fysiek of cognitief – maximaal kunnen deelnemen. Een kleine greep: gebarencafé; werksessies met belangenverenigingen en hun leden; voorstellingen met audiodescriptie; gebarentolken; de ingebruikname van een inclusieve picknicktafel die voor rolstoelhouders is ontworpen. Ook spande Boulevard zich in voor bezoekers met een kleine beurs. Er was veel gratis aanbod op met name het Parkpodium. Daarnaast bood Boulevard leden van de Quiet Community voorstellingsbezoeken, een lunch en een workshop.

Trefwoorden: evenementen, festivals, corona, pandemie

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...