Geplaatst op: 31-08-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit

In 2020 grootste krimp aan toeristische bestedingen ooit
Afbeelding van Thanks for your Like • donations welcome via Pixabay

In de toeristische sector zijn in 2020 de bestedingen van toeristen met 43 procent gedaald. Daarmee daalde het aandeel van toerisme in de Nederlandse economie van 4,4 procent naar 2,4 procent. Door de maatregelen om de verspreiding van het coronavirus te voorkomen is de toeristische sector in een klap de groei van meer dan tien jaar kwijt. Vanwege de steunmaatregelen daalde de werkgelegenheid in de sector met ‘slechts’ 15 procent. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken.

De toeristische bestedingen worden door het CBS becijferd op basis van de nationale rekeningen met de internationaal erkende systematiek die bekend staat als de Tourism Satellite Account. Toeristen zijn reizigers die zich buiten hun normale omgeving bevinden voor ontspanning, zakelijk verkeer en andere activiteiten die niet gerelateerd zijn aan een activiteit die beloond wordt vanuit de plaats die bezocht wordt en waarvoor men langer dan twee uur van huis of werk is. 

Buitenlandse gasten

Toeristen uit zowel het binnen- als buitenland hebben vorig jaar 52 miljard euro uitgegeven in ons land. Dat is 43 procent minder dan in 2019. De belangrijkste reden voor de daling van de totale toeristische bestedingen was het wegblijven van buitenlandse toeristen. Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten daalde met 59 procent. Dientengevolge gingen de bestedingen van buitenlandse toeristen omlaag met 58 procent naar 14,5 miljard euro. 

Binnenlandse bestedingen

Maar ook Nederlanders gaven minder uit want ook zij realiseerden minder overnachtingen (-11 procent) in eigen land. De bestedingen van binnenlandse vakantiegangers daalden met 35 procent naar 34,2 miljard euro. 

Uitgaand toerisme

Omdat het in 2020 lastig was om naar het buitenland te reizen daalden de bestedingen van Nederlanders die naar het buitenland op vakantie gingen met 70 procent.

Figuur 1: Toeristische bestedingen, in mld euro

ToeristischeBestedingen
Bron: CBS

Toegevoegde waarde toeristische

In 2020 bedroeg de toegevoegde waarde van de toeristische sector 17,0 miljard euro. Dit is een daling van 47 procent ten opzichte van 2019. Relatief gezien incasseerden de luchtvaart, reisbureaus en reisbemiddelingsbranche de grootste klap met een daling van 68 procent. Het aandeel van deze bedrijven in de toeristische toegevoegde waarde daalde van 24 procent in 2019 naar 14 procent in 2020. De horeca droeg het meeste bij aan de toegevoegde waarde van de toeristische sector in 2020. Met ruim 40 procent was het aandeel van de horeca in de toeristische toegevoegde waarde iets groter dan een jaar eerder. Bedrijfstakken in de categorie overig, zoals winkels, tankstations, bioscopen, trein-, water- en taxivervoersbedrijven, wonnen aan belang in 2020. Dit is vooral toe te schrijven aan het toenemend aandeel Nederlanders dat in Nederland op vakantie ging of uitstapjes maakte. Dit type toerist besteedt meer geld in de overige bedrijfstakken.

Toeristische werkgelegenheid

Het totaal aantal banen, werkzame personen en arbeidsjaren in de toerismesector daalde in 2020 rond de 14 en 15 procent ten opzichte van 2019. De werkgelegenheid daalde daarmee minder dan de totale productie, mede doordat bedrijven coronasteun ontvingen van de overheid waardoor werkgelegenheid behouden kon blijven. Een andere maatstaf voor de ingezette arbeid is het aantal gewerkte uren. Het aantal gewerkte uren nam in 2020 ongeveer met een vijfde af.

Link: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2021/35/toeristische-bestedingen-43-procent-lager-in-2020
Topics:Toerisme
Trefwoorden: economische betekenis, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   


||| Nieuws |||

20/09/24
Exclusief voor leden
Jachthaven open bij Blauwestad
Groningse mkb'ers kunnen terecht bij het energieloket Groningen Werkt Slim voor een gratis startadvies in verduurzaming. Ondernemers die al wat verder zijn in hun verduurzamingstraject, kunnen vanaf 21 september subsidie aanvragen bij de provincie Groningen voor het inwinnen van financieel, juridisch of technisch advies.
20/09/24
Groningen helpt ondernemers met verduurzaming
Groningse mkb'ers kunnen terecht bij het energieloket Groningen Werkt Slim voor een gratis startadvies in verduurzaming. Ondernemers die al wat verder zijn in hun verduurzamingstraject, kunnen vanaf 21 september subsidie aanvragen bij de provincie Groningen voor het inwinnen van financieel, juridisch of technisch advies.
20/09/24
Exclusief voor leden
KLM verdient aan AI tools
KLM Royal Dutch Airlines (KLM) en Boston Consulting Group (BCG) melden dat Singapore Airlines gebrui...
19/09/24
Wat zijn de kansen van de reissector in de arbeidsmarkt?
Wat is het imago van werken in de Nederlandse reissector? In de sector zelf wordt de afwisseling van het werk hoog gewaardeerd. Nog niet alle potentiële medewerkers hebben dat in de gaten. Met heel veel communicatie op verschillende kanalen wil Esther Gathier manager van Reiswerk dat gat dichten.
19/09/24
Exclusief voor leden
Eurostar ziet 5% groei door sportzomer
Treinbedrijf Eurostar vervoerde 1,9 miljoen klanten naar en van de Olympische en Paralympische Spelen werden gebracht. Dit is een stijging van 5% ten opzichte van vorige zomer.
19/09/24
Kick-off exposanten Recreatie Vakbeurs 2024
De jaarlijkse exposanten kick-off van Recreatie Vakbeurs vond afgelopen dinsdag (17 september) plaat...
18/09/24
Exclusief voor leden
H'ART Museum en 750 jaar Amsterdam
Vandaag kondigt H’ART Museum in Amsterdam de programmering om aan te haken bij het 750-jarig bestaan van de Nederlandse hoofdstad. Veel wordt verwacht van 17 Rembrandts uit een Amerikaanse collectie.
17/09/24
Doe mee met de Digitaliseringsmonitor Gastvrijheidsdomein
NBTC streeft ernaar om de digitale transformatie van het gastvrijheidsdomein te versnellen. Om de mate van digitalisering in het toerisme te kunnen meten, zet het bureau jaarlijks een digitaliseringsmonitor uit. Doe mee en maak het beeld over digitalisering in de sector compleet!

||| Agenda |||

23/09/24
23/09/24 t/m 23-09-24: Toerisme Top 2024
De zevende editie van de Toerisme Top wordt op maandag 23 september 2024 in Venlo georganiseerd. Het...
24/09/24 t/m 26-09-24
24/09/24 t/m 26-09-24: IAAPA EXPO EUROPE 2024
The leisure industry’s premier event in Europe arrives to Amsterdam, the Netherlands in 2024. Get...
27/09/24
27/09/24 t/m 27-09-24: Masterclass voor Startende Reisorganisaties
De VvKR organiseert op vrijdag 27 september in Nieuwegein de zesde Masterclass voor Startende Reisor...
01/10/24
01/10/24 t/m 01-10-24: De Legacy van Themajaren
Op dinsdag 1 oktober organiseert Netwerk Citymarketing Nederland de bijeenkomst ‘Legacy van themaj...
02/10/24
02/10/24 t/m 02-10-24: Duurzaamheidscongres Kampeerbranche
ANWB, BOVAG, HISWA-RECRON, Kampeer & Caravan Industrie (KCI), Kampeer & Caravan Jaarbeurs (K...