Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start
De Landelijke Data Alliantie gaat van start met twee essentiële onderzoeken onderzoeken voor het begrip van toeristenstromen naar Nederland. Het gaat om het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID). Nieuw is dat de resultaten nog tijdens de onderzoeksperiode op een realtime dashboard worden gepresenteerd.
Het veldwerk is inmiddels gestart en de onderzoeken gaan in totaal zo’n 16 maanden duren. De vragenlijsten worden eerst uitgezet bij bezoekers uit Duitsland en België, de belangrijkste markten. Daarna hopen de onderzoekers voor wat betreft verblijfsbezoek meer landen toe te voegen.
Resultaten realtime op online dashboard
Zodra de resultaten er zijn, worden die bijna realtime gepresenteerd op een dashboard, die meteen na de start van het veldwerk ontwikkeld wordt. Hier kan men resultaten bekijken, eigen analyses doen en/of data downloaden. Waardevol, want gebruikers hebben zo op ieder moment inzicht in internationaal verblijfs- en dagbezoek in hun regio.
Onderzoek Inkomend Toerisme
Het doel van het Onderzoek Inkomend Toerisme is het verzamelen van nieuwe inzichten over internationaal toerisme in Nederland. Hierbij is er aandacht voor bezoekers met verschillende reismotieven, zoals vakantie, zaken en bezoek aan familie en/of vrienden. Het gaat om het verzamelen van data voor zowel Nederland als geheel als data voor regio’s binnen Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in de customer journey en het profiel van buitenlandse verblijfsbezoekers. Hiernaast brengen de onderzoekers de (economische) impact van het inkomend verblijfstoerisme in kaart en ontstaat een helder beeld van de omvang van de verschillende typen verblijfsbezoekers (leisure, zakelijk, familiebezoek, particuliere verhuur). Een dergelijk onderzoek werd voor het laatst in 2014 gehouden.
Onderzoek Inkomend Dagbezoek
Vanuit de toeristische sector is er grote behoefte aan actuele en betere cijfers over dagbezoek aan Nederland, zowel op landelijk als regionaal niveau. Het doel van dit project is diepgaand en actueel inzicht verkrijgen in het profiel en de customer journey van buitenlandse dagbezoekers uit Duitsland en België aan Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in het volume, de customer journey en het profiel van buitenlandse dagbezoekers. Ook wordt de (economische) impact van het inkomend dagbezoek in kaart gebracht en ontstaat er een helder beeld van de omvang van de verschillende motieven van dagbezoekers om naar Nederland komen (winkelen, natuur, familiebezoek, etc.).