Geplaatst op: 13-09-2021

Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start

Nieuwe onderzoeken naar inkomend toerisme van start
Photo by SHVETS production from Pexels

De Landelijke Data Alliantie gaat van start met twee essentiële onderzoeken onderzoeken voor het begrip van toeristenstromen naar Nederland. Het gaat om het Onderzoek Inkomend Toerisme (OIT) en het Onderzoek Inkomend Dagbezoek (OID). Nieuw is dat de resultaten nog tijdens de onderzoeksperiode op een realtime dashboard worden gepresenteerd. 

Het veldwerk is inmiddels gestart en de onderzoeken gaan in totaal zo’n 16 maanden duren. De vragenlijsten worden eerst uitgezet bij bezoekers uit Duitsland en België, de belangrijkste markten. Daarna hopen de onderzoekers voor wat betreft verblijfsbezoek meer landen toe te voegen.

Resultaten realtime op online dashboard

Zodra de resultaten er zijn, worden die  bijna realtime gepresenteerd op een dashboard, die meteen na de start van het veldwerk ontwikkeld wordt. Hier kan men resultaten bekijken, eigen analyses doen en/of data downloaden. Waardevol, want gebruikers hebben zo op ieder moment inzicht in internationaal verblijfs- en dagbezoek in hun regio. 

Onderzoek Inkomend Toerisme

Het doel van het Onderzoek Inkomend Toerisme is het verzamelen van nieuwe inzichten over internationaal toerisme in Nederland. Hierbij is er aandacht voor bezoekers met verschillende reismotieven, zoals vakantie, zaken en bezoek aan familie en/of vrienden. Het gaat om het verzamelen van data voor zowel Nederland als geheel als data voor regio’s binnen Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in de customer journey en het profiel van buitenlandse verblijfsbezoekers. Hiernaast brengen de onderzoekers de (economische) impact van het inkomend verblijfstoerisme in kaart en ontstaat een helder beeld van de omvang van de verschillende typen verblijfsbezoekers (leisure, zakelijk, familiebezoek, particuliere verhuur). Een dergelijk onderzoek werd voor het laatst in 2014 gehouden.

Onderzoek Inkomend Dagbezoek

Vanuit de toeristische sector is er grote behoefte aan actuele en betere cijfers over dagbezoek aan Nederland, zowel op landelijk als regionaal niveau. Het doel van dit project is diepgaand en actueel inzicht verkrijgen in het profiel en de customer journey van buitenlandse dagbezoekers uit Duitsland en België aan Nederland. Het onderzoek geeft inzicht in het volume, de customer journey en het profiel van buitenlandse dagbezoekers. Ook wordt de (economische) impact van het inkomend dagbezoek in kaart gebracht en ontstaat er een helder beeld van de omvang van de verschillende motieven van dagbezoekers om naar Nederland komen (winkelen, natuur, familiebezoek, etc.). 

Link: https://www.landelijkedataalliantie.nl/nl/home/over-lda/nieuws-agenda/onderzoek-inkomend-toerisme-en-onderzoek-inkomend-dagbezoek-van-start-.htm
Trefwoorden: onderzoek, toerisme, inkomend toerisme, dagrecreatie, verblijfsrecreatie

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...