Geplaatst op: 06-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie

Nederlanders besteden veel meer geld aan zomervakantie
Afbeelding van Pexels via Pixabay

Nederlanders boeken hun vakantie steeds korter voor vertrek en hebben de afgelopen zomer 60% meer betaald voor hun reis dan andere jaren. En hoewel het storm loopt met het boeken van zonnige bestemmingen in Spanje, Griekenland en Turkije voor de komende herfstvakantie, is Nederland in de afgelopen twee jaar verreweg het populairste vakantieland geweest. Dat blijkt uit de Zoover Vakantiemonitor, waarin het zoek- en boekgedrag van miljoenen bezoekers aan review- en boekingssite Zoover is geanalyseerd. 

Zoover biedt 15.000 pakketreizen aan van bijna alle reisaanbieders en kan dus een duidelijke indicatie geven van het boekgedrag van vakantiegangers. Ook zoeken jaarlijks 30 miljoen bezoekers op de site naar vakantiebestemmingen. Zo kan Zoover zien wat de populairste landen en regio’s zijn. 

Heel veel lastminutes

In jaren zonder corona ligt de piek in het aantal boekingen van vakantiereizen in januari. Vanwege de onzekerheid over vakanties en reisbeperkingen is die piek dit jaar verschoven naar de zomer, met een lichte dip in juli. Gemiddeld zat er deze zomer vier weken tussen boeken en vertrek. "In de reisbranche spreken we van een last minute als mensen binnen zes weken na boeken vertrekken, dus die vier weken zijn opvallend kort. Zeker tijdens de zomerperiode”, zegt Lieneke Wijnia van Zoover. Ook richting de herfstvakantie boeken veel mensen pas op het laatste moment, om er zeker van te zijn dat hun vakantie door kan gaan.

60% hogere reissom

Opvallend is ook de hogere reissom die Nederlanders dit jaar uitgaven aan hun vakantie. Die steeg deze zomer tot gemiddeld 2.382 euro. De afgelopen jaren lag de gemiddelde reissom rond de 1.500 euro, dus is er sprake van een stijging van 60%. Dat lag niet zozeer aan de prijzen van vakanties, die in mei stegen en in juni weer daalden. "Nee, mensen gaan echt voor meer luxe, zoals 4- en 5-sterren hotels. Een kwart van de boekingen was bij 5-sterren hotels. Dit was nog nooit zo hoog”, aldus Wijnia.  "Ook boeken de meeste mensen all inclusive, zodat ze het resort niet per se hoeven te verlaten. Maar dat is dus wel een duurder concept.”

Best beoordeelde vakantielanden

Bij de best beoordeelde landen is wel een verschuiving te zien. Hier heeft Portugal (8,99) de koppositie overgenomen van de Dominicaanse Republiek. Turkije staat nog steeds op twee (8,8) gevolgd door nieuwkomer Oostenrijk (8,47). Wijnia: ,,Portugal staat al heel lang in de top 5 van best geboekte landen. Het heeft vaak kleinschalige en luxe accommodaties en is rustiger dan andere vakantielanden. Oostenrijk is dit jaar populairder geworden onder de autovakanties. Het is relatief dichtbij en heeft veel ruimte en natuur. Dat past goed in deze tijd.”

Verschuivingen in binnenlandse bestemmingen

De top 3 van meest geboekte reizen is het afgelopen kwartaal niet veranderd ten opzichte van het vorige. Op één staat Spanje, gevolgd door Griekenland en Turkije. Toch is en blijft Nederland sinds vorig jaar het populairste vakantieland. Ook bij de autovakanties voert het de top 3 aan, voor Frankrijk en Italië. Vergeleken met pre-coronajaar 2019 laat Nederland een groei zien van 22%. Binnen Nederland zijn wel verschuivingen zichtbaar. Waar Limburg in voorgaande jaren de populairste regio was, is dat dit jaar Gelderland. Het afgelopen kwartaal verdrongen Noord-Brabant en Overijssel nummer drie Zeeland naar een vijfde plaats. De populariteit van Nederland geeft Zoover de bevestiging om volgend jaar een doorstart te maken met de Zoover Awards. De jaarlijkse publieksprijzen voor vakantiebestemmingen worden in januari 2022 digitaal uitgereikt.

Topics:Vakanties
Trefwoorden: vakanties, bestedingen, bestemmingen, boekingen

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...