Geplaatst op: 07-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vechtdal op weg naar meest toegankelijke bestemming van Nederland

Vechtdal op weg naar meest toegankelijke bestemming van Nederland
Lancering toegankelijke Anjerroute

Het is Week van de Toegankelijkheid. Inzet is aandacht voor toegankelijke winkels, horeca, theaters, natuurgebieden, sportaccommodaties, festivals en andere vormen van vrijetijdsbesteding. Het Vechtdal profileert zich onder de naam ‘Zorgeloos Vechtdal’ als meest toegankelijke (vrijetijds)bestemming van Nederland, voor bewoners en bezoekers. Tijdens de Nationale Week van de Toegankelijkheid worden opnieuw activiteiten gelanceerd binnen het project Zorgeloos Vechtdal. 

"Het is fantastisch dat we nu de concrete resultaten zien van onze eerste samenwerkingen, een basis voor mooie aanbodontwikkeling, waar we met de vrijetijdseconomie al jaren op inzetten” vertelt projectleider Anieke van Wijnen.

Twee nieuwe initiatieven 

  1. Op 6 oktober is de toegankelijke Anjerroute, van Zwolle tot Gramsbergen (57,7 km) gelanceerd in bijzijn van bestuurders Leo Bongers en Jan Uitslag. De route heeft 9 etappes en is vooralsnog alleen digitaal verkrijgbaar via www.vechtdaloverijssel.nl/vakantiemetzorg.
  2. Het tweede initiatief is de ontwerpwedstrijd ‘meest toegankelijke picknicktafel van het Vechtdal’, waarbij mooie creaties zijn beoordeeld door een 8-koppige jury. De eer aan Leo Bongers om winnaar Luco Nijkamp te feliciteren met zijn 'Vechtdaltafel’. De picknicktafel wordt lokaal geproduceerd en afnemers doen tegelijkertijd mee aan Zorgeloos Vechtdal in 2022. Meer informatie is te vinden op: www.vechtdaloverijssel.nl/picknicktafel.

Aansluiten bij ‘Zorgeloos Vechtdal’

Het doel van het programma ‘Zorgeloos Vechtdal’ is dat iedereen ongehinderd deel kan nemen aan het vrijetijdsaanbod. Hier wordt samen aan gewerkt met ondernemers, organisaties en de Inclusie Werkgroep Vechtdal. Deze groep bestaat uit Platform Inclusief Gemeente Hardenberg, Ommer Overlegorgaan Gehandicapten en Stichting Platform Gehandicapten Dalfsen, de Vechtdal gemeenten en Vechtdal Marketing. Mede mogelijk gemaakt door Leader Noord Overijssel. 

De werkgroep start in het najaar met schouwingen van horeca, retail en toeristische bedrijven en gaat aan de slag met het vullen van de ‘Hoge Nood app’ en het samenstellen van arrangementen. Bij deze activiteiten zoekt de werkgroep een brede samenwerking met nieuwe ervaringsdeskundigen en ondernemers. Aanmelden kan bij de platforms of via info@vechtdalmarketing.nl.

Trefwoorden: inclusieve recreatie, toegankelijke recreatie, Overijssel, dagrecreatie

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

17/01/25
Landbouw en toerisme hand in hand op Grüne Woche
Op de prestigieuze internationale landbouwbeurs Grüne Woche in Berlijn heeft Nederland vandaag het innovatieplein ‘Land of Future Food’ geopend. Onder het motto ‘Farming the Future’ presenteert ons land de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van duurzame landbouw en streekproducten.
17/01/25
Exclusief voor leden
Records voor Spanje maar focus verschuift
Spanje heeft in aantallen toeristen en bestedingen het beste jaar achter de rug. Het aantal toeristen groeide naar zo’n 94 miljoen (+10%) en de uitgaven kwamen uit op 126 miljard euro. Dat is 16% meer dan een jaar eerder. Maar het toerismemodel gaat wel veranderen. Dat maakte minister van Industrie en Toerisme, Jordi Hereu Boher bekend.
17/01/25
Flessen inzamelen voor natuurbehoud
Bezoekers van DierenPark Amersfoort hebben het afgelopen jaar een indrukwekkende bijdrage geleverd aan natuurbehoud wereldwijd. Mede dankzij een grootschalige flessenactie is er een recordbedrag van 159.000 euro opgehaald voor het DierenPark Amersfoort Wildlife Fund.
17/01/25
Exclusief voor leden
MarinaParken breidt uit met overname Camping de Eenhoorn
MarinaParken heeft Camping de Eenhoorn in Schardam overgenomen en gaat deze verder exploiteren onder de naam MarinaPark Bad Markermeer. Deze locatie aan het Markermeer wordt daarmee het zesde vakantiepark in de portfolio van MarinaParken.
17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Friesland presenteert zich op Boot Düsseldorf als de watersportprovincie van Nederland
Visit Friensland is aanwezig op de grootste watersportbeurs ter wereld waar exposanten en bezoekers de nieuwste trends en innovaties delen en ontdekken.
16/01/25
Winnaars Parkvakanties Awards 2025 bekendgemaakt
Bezoekers van recreatieplatform Parkvakanties heeft gestemd. Landal GreenParks en Resort Hof van Saksen kregen de meeste prijzen.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.

||| Agenda |||

18/01/25 t/m 19-01-25
18/01/25 t/m 19-01-25: Camperbeurs
Op donderdag 18 en vrijdag 19 januari 2025 vindt in het Autotron Rosmalen de Camperbeurs plaats.&nbs...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...