Geplaatst op: 11-10-2021
Auteur: Marc Gerlings

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp

Deel horecapersoneel en schoonmakers krijgt voedselhulp
Ondanks de corona-versoepelingen zijn duizenden mensen in Nederland nog steeds dagelijks in nood. Zij zijn afhankelijk van voedselhulp. Ook hebben ze grote behoefte aan verzorgingsproducten. Dat geldt onder meer voor delen van het horecapersoneel en van schoonmakers.

Zij vallen vaak (nog) buiten de reguliere hulp en staan dagelijks voor de keuze: betaal ik mijn huur, koop ik luiers of koop ik eten? Het Rode Kruis roept op om deze zelfstandigen, (alleenstaande) ouders, ouderen en gezinnen niet te vergeten en ze ook tijdens de nasleep van de COVID-19 crisis te ondersteunen. Marieke van Schaik, directeur Rode Kruis Nederland: "Wij laten deze mensen niet zitten en willen hen zeker tot het einde van dit jaar ondersteunen met eerste basislevensbehoeften zoals voedsel, shampoo, deodorant, tandpasta, maandverband en luiers. Om dat te kunnen blijven doen is hulp hard nodig.” Op gironummer 7244 kunnen mensen doneren.

Voedselhulp

De behoefte aan voedsel blijft volgens het Rode Kruis de komende periode voor veel kwetsbare mensen een grote zorg. Hoewel de versoepelingen zorgen voor meer werkgelegenheid, zoals bijvoorbeeld voor de (particuliere) schoonmaakbranche en voor horecapersoneel, start het werk voor sommige mensen maar langzaam op. 

"Als ik geluk heb moet ik het nu doen met één, misschien twee ritjes op een avond...dat is gekmakend. En ondertussen doet de hele wereld net of corona al bijna voorbij is, maar voor mij is er nog niets veranderd." Het verhaal van de Amsterdamse taxichauffeur Marko is geen uitzondering. Duizenden kwetsbare mensen leven nog steeds in armoede door de nasleep van de COVID-19 crisis. Hun werkzaamheden komen maar langzaam op gang. 
Ook zijn er mensen, die noodgedwongen informele schulden hebben gemaakt. Voor deze mensen duurt het langer voordat zij hun leven weer op de rit hebben of hun schulden hebben afgelost. Een deel van die mensen kan (nog) niet terecht voor hulp bij de reguliere kanalen.
 

Boodschappenkaarten

Sinds aanvang van de coronacrisis helpt het Rode Kruis deze mensen via lokale samenwerkingspartners met boodschappenkaarten. Op dit moment worden er wekelijks zo’n 5.750 boodschappenkaarten uitgedeeld. Daarmee helpt het Rode Kruis naar schatting ruim 19.000 mensen die het nog niet alleen redden. Dat gaat om gezinnen, ZZP’ers of alleenstaande moeders. Daarnaast verstrekte het Rode Kruis in juli, augustus en september ongeveer 7.500 kaarten per maand, waarmee mensen zelf verzorgingsproducten konden kopen. De noodhulporganisatie blijft dit in ieder geval doen tot het einde van dit jaar.  
Trefwoorden: horeca, schoonmaak, hulp, corona, voedsel, levensbehoeften

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...