Geplaatst op: 26-10-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Vrijetijdsactiviteiten blijven groeien

Na ruim een jaar ‘opsluiting’ vanwege de pandemie gaan Nederlanders er de komende jaren veel meer op uit trekken. Dit wordt nog eens versterkt doordat we vanwege de hectiek van alle dag in onze vrije tijd willen onthaasten. Dit blijkt uit de ‘Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030’ van Trends & Tourism. Opvallend is ook dat vrijetijdsactiviteiten daarbij vaker overdag/doordeweeks ondernomen zullen worden. In wandelen en fietsen zit de grootste groei. Funshoppen wordt minder populair.  

Volgens onderzoeker Kees van der Most wordt vrije tijd belangrijker is dan ooit. Niet alleen doordat het voor veel mensen een schaars goed is die we goed willen benutten, maar ook omdat het door de individualisering (het wegvallen van instituties/ontzuiling) steeds belangrijker is geworden bij het bepalen van onze identiteit en levensstijl: je bent wat je doet!

In 2030 ruim 4 miljard vrijetijdsactiviteiten buitenshuis

Tot de coronacrisis werden er door Nederlanders zo’n 3,6 miljard uithuizige vrijetijdsactiviteiten op jaarbasis ondernomen, variërend van uit eten, sporten, buitenrecreatie tot funshoppen. Over het algemeen is de Nederlander tevreden over de hoeveelheid vrije tijd waarover hij/zij beschikt. Bijna 2/3 zou echter best nog wel meer vrije tijd willen hebben. Dat geldt met name voor jongeren, mannen, hoger opgeleiden en werkenden. Daarbij bestaat bij de meeste groepen een voorkeur om deze extra vrije tijd buitenshuis door te brengen. Volgens de toekomstvisie zal dit aantal de komende jaren geleidelijk doorgroeien met zo’n 1% per jaar naar circa 4,1 miljard in 2030 (+ 0,5 miljard activiteiten). 

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Groei voor wandelen/fietsen, minder funshoppen

Van alle deelsectoren in de uithuizige vrijetijdsmarkt lijkt het perspectief voor ‘wandelen/fietsen’ het meest positief. Onder meer een groeiend aantal senioren, een toenemend belang van gezondheid en de herontdekking van de natuur zijn daarbij belangrijke verklaringen. Funshoppen, tot voor kort een van de belangrijkste vrijetijdsvormen, gaat door de toenemende populariteit van online shoppen, als een van de weinige vrijetijdsectoren dalen.

Meer overdag/doordeweeks, onthaasten en vaker er alleen op uit

De vrijetijdsmarkt wordt de komende jaren beïnvloed door een groot aantal factoren/trends. Zo zullen door toenemende flexibilisering de grenzen tussen werk en vrije tijd verder gaan vervagen. Door flexibele werktijden zullen vrijetijdsactiviteiten niet meer perse ’s avonds of in het weekend plaatsvinden, maar vaker overdag/ doordeweeks. Er ontstaan meer korte vrijetijdsmomenten (versplintering van vrije tijd). Flexibilisering stimuleert het er alleen op uit trekken. Recreëren in groepsverband, op vaste tijden wordt lastiger.

Als reactie op de drukte van alledag cq de veeleisende samenleving zijn steeds meer Nederlanders op zoek naar rust/balans (60% van de bevolking geeft dit aan). Onthaasten gaat als gevolg hiervan nog belangrijker worden. Meer mensen kiezen voor een tragere levensstijl, ook in hun vrije tijd (minder prikkels, tot rust komen). Men leeft bewuster, meer selectief: niet alles hoeft wat kan. Van FOMO (fear of missing out) naar JOMO (joy of missing out).

Vrijetijdsonderzoek
Bron: Consumentenonderzoek Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030

Vrijetijdsactiviteiten zullen de komende jaren vaker alleen ondernomen worden. Een groeiend aantal eenpersoonshuishoudens en de trend naar flexibel en meer thuiswerken vormen belangrijke verklaringen.

Kansen voor ondernemers

Voor aanbieders in de vrijetijdsmarkt zullen er het komende decennium volop kansen liggen. De behoefte om eropuit te trekken is in deze digitale tijd waar velen steeds vaker (alleen) thuis zullen werken groot. Meer dan ooit willen mensen samen iets leuks ondernemen. De vrijetijdssector kan een belangrijke rol spelen bij het faciliteren van die belevenissen/ontmoetingen. In het rapport worden 15 trends behandeld die voor aanbieders van vrijetijdsactiviteiten aanknopingspunten bieden. 

Het onderzoek

De resultaten van de Toekomstvisie Nederlandse Vrijetijdsmarkt 2030 zijn gebaseerd op uitgebreid deskresearch, tientallen expert interviews en grootschalig consumentenonderzoek (representatief voor de Nederlandse bevolking van 18 jaar en ouder). De toekomstvisie is uitgewerkt in een uitgebreide powerpoint rapportage. De rapportage is fact-based, visueel vormgegeven en omvat zo’n 150 slides. De kosten van de rapportage bedragen 450,- euro (excl. BTW).  

Trends & Tourism verzorgt ook trendpresentaties en workshops op basis van de Toekomstvisie Nederlandse vrijetijdsmarkt 2030. Tevens bestaat de mogelijkheid om aanvullend onderzoek te doen naar specifieke doelgroepen/segmenten of thema’s.

Link: https://www.trends-tourism.nl/nl
Trefwoorden: trends, vrije tijd, vrijetijdsbesteding, vrijetijdsactiviteiten, dagrecreatie, onderzoek

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

25/12/24
Apollo breidt aanbod op Gran Canaria en Fuerteventura uit
Deze winter is een delegatie van Apollo Reizen afgereisd naar Gran Canaria en Fuerteventura, waarbij een nieuw aanbod werd gelanceerd dat is afgestemd op de wensen en behoeften van de Nederlandse markt.
24/12/24
Vakantieparken in Nederland razend populair tijdens kerstvakantie
De Nederlandse bungalowparken zijn deze kerstvakantie goed gevuld. Met name in de eerste week van de vakantie is het erg druk. Op veel parken ligt de bezetting nu al boven de 85%. Dat blijkt uit gegevens van recreatieplatform Parkvakanties.
24/12/24
Beekse Bergen breekt record met 1,5 miljoen bezoekers
Safaripark Beekse Bergen heeft een mijlpaal bereikt: het park heeft afgelopen jaar maar liefst 1,5 miljoen bezoekers mogen ontvangen. Dit is een recordaantal voor het dierenpark, dat bekend staat om zijn unieke safaribeleving.
24/12/24
Zorgen over toekomst evenementen
Zowel gemeenten als evenementenorganisatoren maken zich grote zorgen over de toekomst van evenementen in Nederland. Uit recent onderzoek van bureau Respons blijkt dat de druk op de sector toeneemt.
24/12/24
Exclusief voor leden
Meer Nederlanders kiezen voor vroeg boeken van vakantie
Een kwart van de Nederlanders heeft al een vakantie voor 2025 geboekt. Ook wil 39% van de reizigers die nog moet boeken dit in het vroegboekseizoen doen. Dat meldt de VakantieDiscounter na onderzoek onder 2.125 reizigers.
24/12/24
Hoe elektrische machines bijdragen aan een duurzame logistiek
Duurzaamheid is een hot topic in de logistieke wereld. En dat is eigenlijk niet zo gek. Bedrijven zo...
24/12/24
Exclusief voor leden
32% wil feestdagen zonder schoonouders
Maar liefst 32 procent van alle Nederlanders brengt de kerstdagen het liefst zonder hun schoonouders door. Dit blijkt uit onderzoek van CheapTickets.nl onder 1.473 volwassen Nederlanders. Wat is de relatie met de toeristische sector? Veel mensen willen graag de schoonouders met vakantie sturen.
23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...