Geplaatst op: 30-11-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Horeca deze zomer weer op pré-coronaniveau

Horeca deze zomer weer op pré-coronaniveau
Afbeelding van StockSnap via Pixabay

Deze zomer lag de omzet van de Nederlandse horeca op hetzelfde niveau als voor de coronacrisis. Dat meldt het CBS op basis van voorlopige omzetcijfers. 

In het derde kwartaal van 2021 lag de omzet van de horeca 14,9% hoger dan in hetzelfde kwartaal van 2020. Alle branches noteerden ten opzichte van de zomer van 2020 een groei. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 was de omzet even groot. Nu was de zomer in deze pandemische periode redelijk normaal. Over het hele jaar bezien, is de Nederlandse horeca nog lang niet hersteld van de pandemie. Het herstel deze zomer is toe te schrijven aan de restaurants, verreweg de grootste branche binnen de horeca, de fastfoodrestaurants (waaronder snackbars en cafetaria’s) en de overige logiesverstrekking (vakantieparken en campings).

Hotels: -23,1%

Hotels boekten in het derde kwartaal weliswaar bijna 14% meer omzet dan een jaar eerder, maar bleven van alle branches in de horeca het verst verwijderd van het pre-coronaniveau. In vergelijking met het derde kwartaal van 2019 lag de omzet nog bijna een kwart lager. 

Verblijfsrecreatie: +16,6%

Met de verblijfsrecreatie ging het een stuk beter. Verhuurders van vakantiehuisjes en campings noteerden een omzetstijging van 8,1% ten opzichte van het derde kwartaal van 2020 en van 16,6% ten opzichte van het derde kwartaal van 2019. Dat is behoorlijk in lijn met de vandaag gepubliceerde cijfers uit de Statistiek Logiesaccommodaties waar het aantal overnachtingen in de verblijfsrecreatie tussen 2019 en 2021 met 14% groeide. 

Kantines en catering:-14,2%

De omzetstijging ten opzichte van een jaar eerder van kantines en catering was in het derde kwartaal met 30,5% het grootst van alle horecabranches. De omzet lag echter nog altijd ruim 14% lager dan in hetzelfde kwartaal twee jaar eerder. 

Restaurants: +10,4%

Bij restaurants was de omzet 17,8% hoger dan in het derde kwartaal van 2020. Vergeleken met het derde kwartaal van 2019 lag de omzet 10,4% hoger.

Fastfood: +14%

Fastfoodrestaurants boekten een omzetstijging van 13,5% vergeleken met het derde kwartaal van 2020. Ten opzichte van het derde kwartaal van 2019 lag de omzet 14% hoger. Cafés ten slotte, zetten ruim 7% meer om dan een jaar eerder. Hun omzet bleef echter ten opzichte van twee jaar eerder nog 4,4% achter.

Figuur 1: Omzet Nederlandse horeca in het derde kwartaal van 2021, ten opzichte van dezelfde periode in 2019 een 2020

OmzetHorecaZomer2021
Bron: CBS
Trefwoorden: verblijfsrecreatie, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vakantieparken, horeca, hotels, restaurants, cafés, fastfoodrestaurants, kantines, catering, omzet

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...