Geplaatst op: 08-12-2021
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd

Toeristisch imago Groningen sterk verbeterd
Afbeelding van Rudy and Peter Skitterians via Pixabay

Tussen 2019 en 2021 is de waardering van het toeristisch aanbod van de provincie Groningen sterk gestegen. Wel zijn er grote verschillen in beeldvorming tussen bezoekers en niet-bezoekers. Het blijft daarom een uitdaging voor Groningen om ervoor te zorgen dat mensen een bezoek aan de provincie brengen. Dat blijkt uit onderzoek naar het toeristisch-recreatieve imago van provincie Groningen door ingenieursadviesbureau Sweco.

Positief is dat meer bezoekers en niet-bezoekers Groningen beschouwen als interessante toeristische bestemming en de associaties met onder meer de landschappelijke waarden is behoorlijk sterker geworden. Daar staat tegenover dat de – meer negatieve – associatie met aardbevingen duidelijk minder sterk is. Grote uitdaging is dat nog steeds veel Nederlanders Groningen te ver weg vinden  liggen en krijgen andere regio’s de voorkeur. Is men echter eenmaal in Groningen geweest, dan is de kans zeer groot dat men terug komt. 

Bezoekers veel positiever dan niet-bezoekers

De provincie Groningen wordt door bezoekers veel hoger (7,8) gewaardeerd dan door niet-bezoekers (6,4). Dat verschil wordt nog groter als wordt gevraagd of Groningen een aantrekkelijke vakantiebestemming is. Waar driekwart van de bezoekers aangeeft het eens te zijn met deze stelling, is bij niet-bezoekers slechts een derde het hiermee eens. Bezoekers associëren Groningen eerder met rust en ruimte, natuur en landschap en gezelligheid. Niet-bezoekers denken bij provincie Groningen snel aan een verre, noordelijke provincie, aardbevingen en aardgas en de Martinitoren. Overigens groeide tussen 2019 en 2021 het aandeel bezoekers dat Groningen een interessante vakantiebestemming vond van 64% naar 74%. 

Het imago-onderzoek

De provincie Groningen laat sinds 2004 onderzoek uitvoeren naar het toeristisch imago van de provincie. Voor dit onderzoek worden twee groepen bevraagd: Nederlanders die de afgelopen drie jaar in de provincie Groningen zijn geweest voor vakantie of een weekendje weg (de bezoekers) en Nederlanders die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten (de niet-bezoekers). Het laatste onderzoek is uitgevoerd in september 2021. Er deden iets meer dan duizend Nederlanders mee via een internetpanel. Sweco deed vergelijkbare onderzoeken in 2004, 2011, 2016 en 2019. Hierdoor zijn de trends in de ontwikkeling van het toeristisch imago goed te zien.

Groningen interessante vakantiebestemming

Conclusie van het recente onderzoek: er is sprake van een hogere waardering. Het toeristisch aanbod wordt hoger gewaardeerd dan in de voorgaande jaren. Zowel onder bezoekers als niet-bezoekers. Vooral het aanbod van cultuur, dorpen, natuur en landschap worden veel hoger gewaardeerd. Ook de fiets- en wandelroutes in de provincie zijn nog meer in trek. Daarnaast noemt bijna driekwart van de bezoekers (74%) Groningen als interessante vakantiebestemming, tegenover 64% in 2019 en 59% in 2016. Van de ondervraagden die Groningen de voorbije drie jaar niet bezochten vindt 35% Groningen een interessante optie, tegenover 24% in 2019 en 22% in 2016.

Hoge waardering voor ruimte

Er zijn geen specifieke vragen over corona opgenomen in het onderzoek. Toch is de impact van de coronapandemie en de maatregelen terug te zien in de resultaten. Evenementen worden minder aangedragen als reden om naar Groningen te komen, terwijl de associatie met Groningen in combinatie met rust en ruimte, fietsen, natuur en landschap een hogere waardering krijgt. Dit aanbod past goed in de anderhalvemetersamenleving. Ook valt een grotere spreiding van bezoekers over de provincie op. De meeste bezoekers overnachtten in de stad Groningen, maar meer dan voorheen verspreidden de toeristen zich over het Ommeland. 

Stad Groningen belangrijkste bezoekreden

De belangrijkste (potentie?le) bezoekreden blijft voor zowel voor bezoekers als niet- bezoekers de stad Groningen. Deze bezoekreden wordt door circa twee derde van beide groepen aangekruist. Redenen die bezoekers belangrijker vinden dan niet-bezoekers, zijn onder andere wandelen en fietsen. De grootste verschillen in het voordeel van de niet- bezoekers, zijn de Waddenzee (22%), natuur en landschap (19%) en nieuwsgierigheid (9%).

Grote toeristische potentie

De provincie ziet kansen voor de Groningse vrijetijdseconomie. Met name als belangrijke toeristische bestemming voor bezoekers met bovengemiddelde interesse voor de combinatie van cultuur, erfgoed en bijzondere landschappen. Gedeputeerde Mirjam Wulfse: "De resultaten van dit onderzoek maken duidelijk dat ons toeristisch aanbod in 2021 beter aansluit bij de wensen en behoeften dan in de voorgaande jaren. En dat Groningen steeds meer wordt gezien als een aantrekkelijke bestemming. Deze onderzoeksresultaten zijn een mooie opsteker en aanmoediging voor onze vrijetijdseconomie. Het is tijd om de toeristische potentie van onze prachtige provincie te gaan verzilveren."

Link: https://www.provinciegroningen.nl/fileadmin/user_upload/Documenten/Beleid_en_documenten/Documentenzoeker/Werken_en_ondernemen/Toerisme/Het_imago_van_toeristisch_Groningen_2021.pdf
Trefwoorden: onderzoek, imago, provincies, Groningen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.
24/01/25
Mogelijkheden en risico’s van AI in de toeristische sector
Tijdens de internationale toerismebeurs FITUR in Madrid hebben UN Tourism en hogeschool Saxion een gezamenlijk rapport gepresenteerd. Het rapport, getiteld ‘Artificial Intelligence Adoption in Tourism: Key Considerations for Sector Stakeholders’, onderzoekt het gebruik, de risico’s en mogelijkheden van kunstmatige intelligentie (AI) in de toerismesector.
23/01/25
Exclusief voor leden
Nederlandse Arq hotelgroep onthult groeiplannen
Wat begon met de aankoop van het Haagse Paleis Hotel in september, door Arq hotelgroep groeide eerder deze maand uit tot een collectie van twee met de aansluiting van Kloosterhotel de Soete Moeder in Den Bosch. De groei moet snel gaan, meldt de groep.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...