Geplaatst op: 22-12-2021
Auteur: Marc Gerlings

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen

Vliegtickets duurder? Begrip maar consument wil niet meer betalen
Is er een kantelpunt bereikt bij de consument over duurdere vliegtickets? De vliegtaks is van invloed op de prijsperceptie. Meer dan driekwart van de Nederlandse reizigers begrijpt het als vliegtickets duurder worden, maar nog niet eens de helft is zonder meer bereid meer te betalen. 

Dat blijkt uit onderzoek van Vliegtickets.nl onder 1414 reizigers. Van de ondervraagden zegt 77% het begrijpelijk te vinden als de prijs van een vliegticket in 2022 zou stijgen, 69% begrijpt het wanneer de vliegtaks omhoog gaat. Op de vraag of men bereid is om ook meer te betalen voor vliegtickets, antwoordt slechts 47% volmondig ja. Bijna 40% van de deelnemers heeft nog twijfels. 13% van de ondervraagden is niet bereid om meer te betalen en kiest bij voorkeur voor een ander vervoermiddel naar de gewenste bestemming of blijft dichter bij huis.

Duurzaamheid scoort goed

Toch zijn er bepaalde redenen waarbij mensen bereid zijn om meer te betalen voor een vliegticket, zoals duurzaamheid & milieu (72%), veiligheid & gezondheid aan boord (50,4%) en de financiële situatie van luchtvaartmaatschappijen (27%). 

Vliegvertrouwen 2022

83,8% van alle ondervraagden heeft er alle vertrouwen in om in 2022 weer een vliegreis zullen maken. 14,3% weet het nog niet zeker en 1,9% ziet ervan af.

Van alle ondervraagden, vindt 48% dat er een minimumtarief voor vliegtickets ingevoerd moet worden. Tot slot zegt 76% te overwegen om vanaf een andere luchthaven te vertrekken, als dat goedkoper blijkt.
Trefwoorden: vliegen, ticket, prijs, toerisme

CELTH
 
   
   
   
   
   

   

   
   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.
22/11/24
Burgers' Zoo benut regenwater slim voor duurzame verzorging dieren
Burgers' Zoo zet een slimme stap op het gebied van duurzaamheid. Het Arnhemse dierenpark maakt optim...
22/11/24
Zeeland.com maakt lokaal boeken mogelijk dankzij samenwerking met Allyourz
Zeeland.com, het online inspiratieplatform van de provincie Zeeland, gaat een pilot aan met Allyourz. Dit betekent dat bezoekers van Zeeland.com voortaan direct hun verblijf in de provincie kunnen boeken.
21/11/24
Praktijk: bedrijven leveren essentiële bijdrage in opleidingen
Individuele bedrijven leveren in Nederland een essentiële bijdrage aan het opleiden van jonge mensen in de beroepspraktijk en investeren daar fors in. Dit blijkt uit onderzoek van ResearchNed. Het onderzoek leidt tot veranderende inzichten bij VNO-NCW en MKB-Nederland over stages, vergoeding en subsidie voor leerwerkplekken.
20/11/24
Recreatie Vakbeurs 2024 weer groot met 8.000 bezoekers
De 22e editie van Recreatie Vakbeurs, die plaatsvond op 12, 13 en 14 november 2024 in Evenementenhal Hardenberg, is wederom met meer dan 8.000 bezoekers een groot succes gebleken.
20/11/24
BUas traint op AI en ethiek
Vanaf februari 2025 verplicht de AI Act bedrijven om hun medewerkers AI-geletterd te maken. Dit houdt in dat werknemers die met Artificial Intelligence (AI) werken, moeten begrijpen wat AI precies is. Maar AI maakt nog geen onderscheid in ethische vraagstukken.
19/11/24
KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen
KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India).

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...