Geplaatst op: 04-01-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen

Elbers vs Ten Brink over de toekomst van vliegen
Afbeelding van A Beijeman via Pixabay

De afgelopen periode verschenen twee opmerkelijke interviews van Captains of Industry in de AD. Opmerkelijk want Pieter Elbers van KLM en Mattijs ten Brink van Sunweb kijken diametraal anders naar de toekomst van vliegen. Waar ten Brink verwacht dat we juist minder gaan vliegen voor het klimaat denkt Elbers dat niets zo flexibel en snel is als vliegen.

Trein kan vliegtuig niet verslaan

Elbers ziet niets in de plannen van de Europese Unie en nationale regeringen om op de middellange afstand de trein het te prefereren vervoermiddel te maken. "Wat Europa wil, vergt een enorme investering in infrastructuur”, stelt hij. "Dat verdien je alleen terug als er genoeg reizigers zullen zijn.” Bovendien blijft de reistijd per trein significant groter dan met het vliegtuig. "Ik ben geen tegenstander van de trein, maar het moet een adequaat alternatief zijn. Ik neem de trein als ik naar Brussel ga. Parijs? Dat vlieg ik. Londen? Vliegtuig. Ik ben één keer met de Eurostar naar Londen geweest. Duurde lang. Vierenhalf uur.’’

Luchtvaart kan duurzamer

De KLM-topman ziet veel meer heil in het verduurzamen van de luchtvaart. "Ik ga als KLM niet minder vliegen en in een hoekje zitten wachten tot het beter wordt. KLM is graag onderdeel bij de mondiale zoektocht naar een oplossing om de luchtvaart te verduurzamen.” Dat kan door de vorming van 1 Europees luchtruim, nieuwe zuinige vliegtuigen en een groter aandeel biobrandstof.”

Radicale verandering noodzakelijk

Mark ten Brink van Sunweb ziet het helemaal anders. Vooral klimaat en duurzaamheid maken volgens Ten Brink een radicale verandering in reisgedrag en vakantiegevoel onvermijdelijk. "We staan op een keerpunt. En als ik me daarin niet vergis, dan moet dat keerpunt er zo snel mogelijk komen. Dat zeg ik zowel als Mattijs, als baas van Sunweb. Het aantal vliegkilometers moet hoe dan ook omlaag.” Deze visie is bijzonder, zeker omdat ten Brink eerder bij luchtvaartmaatschappij Transavia aan het roer stond. Hij ziet dat initiatieven als biobrandstof en elektrisch vliegen belangrijk zijn maar verwacht dat deze generatie volledig schoon vliegen niet meer gaat meemaken: "De enige oplossing is minder vliegen.”

Aanbieders aan zet

Ten Brink ziet dat er nu maar een kleine groep mensen bereid is het gedrag aan te passen. En dus moeten de aanbieders de rest in beweging krijgen. "In ons aanbod zullen we steeds minder vliegvakanties opnemen, en meer reizen met bus, trein, auto of fiets; minder ver weg en kleinschaliger”, stelt hij. Ten Brink is verder voorstander van een vrijwillig persoonlijk CO2-budget. Als dat onvoldoende gebeurt kan de overheid daarin sturen. "Laat die ene vliegvakantie per jaar ongemoeid, maar ontmoedig die tweede en derde stedentrip, of het zes keer naar het vakantiehuis gaan.”

Vakantie wordt duurder

Verder vindt ten Brink dat de verplichte vakantieperiodes op de helling moeten en de vakantieperiodes veel meer over het jaar uitgesmeerd moeten worden. Om de coronaverliezen op te vangen zullen vakanties in de toekomst duurder worden en omdat reizigers steeds later boeken zullen last-minutes verdwijnen. 


De interviews in het AD zijn hier terug te lezen: Pieter Elbers en Mattijs ten Brink

Trefwoorden: reisbranche, reisbedrijven, luchtvaart, vliegen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...