Helft van de websites niet eerlijk over reviews
Op de helft van de websites is het voor consumenten onduidelijk hoe de daarop vermelde reviews worden verzameld. Dat blijkt uit onderzoek van de Europese Commissie die 223 grote consumentenwebsites onderzocht waaronder boekingswebsites. Dat betekent dat minstens 55% van de bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreden.
Van alle 223 onderzochte websites informeerden 104 consumenten niet hoe reviews worden verzameld en de informatie wordt verwerkt. Nog meer websites (114) maken niet duidelijk hoe nep-reviews worden geweerd en is niet duidelijk of reviews zijn geschreven door echte consumenten. Bijna alle websites (176) geven niet aan of mensen die een review achterlaten worden beloond. Eerlijke informatie is belangrijk omdat 71% van de consumenten reviews laten meewegen in hun aankoopbeslissing.
Commissaris voor Justitie Didier Reynders is duidelijk in zijn reactie: "Consumenten vertrouwen heel vaak op online beoordelingen wanneer ze online winkelen of boeken. Ik wil niet dat consumenten voor de gek worden gehouden. Ik wil dat ze kunnen communiceren in een betrouwbare omgeving. Ik dring aan op één specifiek punt: onlinebedrijven moeten consumenten duidelijke en zichtbare informatie geven over de betrouwbaarheid van dergelijke beoordelingen. De resultaten van vandaag zijn een duidelijke oproep tot actie. We zullen ervoor zorgen dat de EU-wetgeving wordt nageleefd".
De Europese Commissie concludeert dat ten minste 55% van de onderzochte bedrijven de regels voor eerlijk zakendoen overtreedt. In de Unfair Commercial Practices Directive staat dat bedrijven eerlijke informatie aan consumenten moeten presenteren. Bij nog eens 18% van de bedrijven twijfelt de Commissie aan de informatie.
Nationale consumenten autoriteiten, in Nederland de ACM, gaan de betrokken bedrijven vragen hun websites aan te passen.