Geplaatst op: 01-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Formule 1 legt Zandvoort geen windeieren

Formule 1 legt Zandvoort geen windeieren
Afbeelding van Leslin_Liu via Pixabay

De gemeente Zandvoort kijkt zeer tevreden terug op de Dutch Grand Prix (DGP) zoals die in het eerste weekend van september 2021 op het circuit van Zandvoort is verreden. Dat staat in het gemeentelijk evaluatierapport. Uit onderzoek van de Breda University of Applied Sciences blijkt dat bezoekers in Zandvoort in totaal 39,6 miljoen euro hebben uitgegeven. Met de bestedingen van de organisatie maar met aftrek van bestedingen die zonder de DGP ook zouden worden gedaan en de tickets, zijn de additionele bestedingen in Zandvoort op 22,2 miljoen euro berekend. In Zandvoort heeft het evenement 244 banen opgeleverd. 

Tevreden gemeente

De gemeente Zandvoort kijkt terug op een goed verlopen evenement, waarbij Zandvoort op de kaart is gezet in de regio, Nederland en de rest van de wereld. Het mediabereik nationaal en internationaal was boven verwachting, er verschenen ruim 11.000 mediaberichten. In Nederland alleen al waren er ruim 18 miljoen tv-kijkers tijdens de evenement

In de praktijk bleek dat de zeer zorgvuldige voorbereidingen heel goed uitpakten. Er hebben zich geen noemenswaardige veiligheidsincidenten voorgedaan, er waren geen calamiteiten. Burgemeester David Moolenburgh: "Ik kijk terug op een goed en veilig verlopen evenement, waarbij Zandvoort op de kaart is gezet in de regio, Nederland en de rest van de wereld. Net als de vele inwoners ben ik ongelofelijk trots wat wij hier, binnen de toen geldende coronamaatregelen, gezamenlijk neergezet hebben. Grote complimenten dan ook aan de DGP-organisatie, ons eigen programmateam F1, Zandvoort Beyond, Spaarnelanden, de vervoerders, hulpdiensten, de vele vrijwilligers en alle anderen die meegewerkt hebben.”

Veel bezoekers van buiten regio

Het evenement heeft in totaal 126.650 bezoekers getrokken die samen 195.000 bezoeken hebben gemaakt. 19% van de bezoekers is afkomstig van de MRA (waarvan 3% uit Zandvoort), 77% uit de rest van Nederland en 4% uit het buitenland. Een groot deel van de bezoekers (87%) van de bezoekers is additioneel en waren dus niet in Zandvoort geweest als het evenement niet had plaatsgevonden. 26% van alle DGP bezoekers overnacht in de MRA-regio. Gemiddeld verblijven ze 2,5 nachten en besteden ze 77 euro per persoon per nacht. Gezamenlijk leidt dit tot 7,6 miljoen euro aan overnachtingsbestedingen in de MRA-regio, waarvan 2,7 miljoen euro in Zandvoort besteed wordt.

Bewoners onder de indruk

De Dutch Grand Prix heeft bij de bewoners van Zandvoort een diepe indruk gemaakt. Ruim tachtig procent van de bewoners denkt het evenement nog lang te zullen herinneren en bijna negentig procent van de bewoners geeft aan onder de indruk te zijn geraakt van het evenement, genoten te hebben en dat het evenement hen positief verrast heeft. - Onder bewoners is een kleine groep (ongeveer vijf procent) die uitgesproken negatief is over de Dutch Grand Prix. Zij vinden het evenement belastend voor het milieu en niet meer van deze tijd. 

Hoge waardering en weinig negatieve impact

Bewoners geven in vergelijking met bezoekers en ondernemers het hoogste gemiddelde rapportcijfer aan het evenement, namelijk een 8,9. De helft van de bewoners is van mening dat de Dutch Grand Prix geen negatieve effecten heeft. In de top drie van negatieve effecten die bewoners het evenement toedichten wordt hinder genoemd (twintig procent), dat het mensen verdeelt in voor en tegenstanders (elf procent) en dat het evenement leidt tot milieuschade (elf procent). De meest genoemde positieve effecten die bewoners het evenement toedichten, zijn het op de kaart zetten van Zandvoort (genoemd door twee derde van de bewoners), het versterken van het imago (genoemd door een derde) en de bijdrage aan de lokale economie (genoemd door de helft van de bewoners). Daarnaast noemt een derde van de bewoners dat het evenement bewoners trots maakt op hun woonplaats en dat het de infrastructuur van het dorp verbetert. Deze positieve effecten worden door tachtig procent van de bewoners belangrijk geacht.

Bezoekers op het circuit hebben met name de sfeer hoog gewaardeerd (gemiddeld rapportcijfer 8,9); ook de bereikbaarheid van Zandvoort en de organisatie kregen gemiddelde rapportcijfers boven de 8. De overige onderdelen (fanzone, entertainment, kwaliteit eten en drinken, toegankelijkheid circuit, informatievoorziening) waardeerden de bezoekers met gemiddelde rapportcijfers tussen de 7,4 en 7,9. De overgrote meerderheid van de bezoekers geeft aan binnen een jaar terug te komen naar Zandvoort.

Ondernemers gaven gemiddeld een 8,7 als rapportcijfer voor de sfeer in het dorp (waarbij een 10 het meest gegeven cijfer is). Ook de sfeer in het eigen bedrijf tijdens het raceweekend werd hoog gewaardeerd: gemiddelde rapportcijfer 8,4.

Aanzienlijke bestedingen

Ook de economische impact is aanzienlijk. Bezoekers besteden in totaal 39,6 miljoen euro in Zandvoort, waarvan 28,3 miljoen aan tickets. Daarbovenop besteden bezoekers 1,3 miljoen euro in de overige gemeenten van de MRA-regio. De additionele bestedingen van bezoekers bedragen 9,9 miljoen in Zandvoort (het grote verschil met de totale bestedingen zit in het verwijderen van de ticketbestedingen) en 1,1 miljoen in de overige gemeenten van de MRA-regio. De overnachtingen van 2.000 coureurs, begeleiders en officials in de MRA-regio leverden 1,5 miljoen aan bestedingen De DGP-organisatie besteedde 9,8 miljoen in Zandvoort en 14,6 miljoen in de overige MRA gemeenten. Samengevat betekent dit dat de Dutch Grand Prix geleid heeft tot 22,3 miljoen aan additionele bestedingen in Zandvoort en 22,2 miljoen in de overige gemeenten van de MRA-regio. In de gehele MRA-regio (incl Zandvoort) zijn de totale additionele bestedingen 44,5 miljoen. De werkgelegenheid die met de bestedingen samenhangt is 244 banen in Zandvoort en 498 banen in de MRA-regio (inclusief Zandvoort). 

Link: https://www.zandvoort.nl/formule1/
Trefwoorden: evenementen, onderzoek, sport, waardering, economische betekenis,

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

28/11/24
Exclusief voor leden
Certificaat SDG doelen voor Center Parcs
Center Parcs Europe heeft het SDG Pioneer-certificaat van de Verenigde Naties ontvangen voor de 29 Europese parken. Een belangrijke stap voor de duurzame ontwikkeling van deze keten.
28/11/24
Kinepolis biedt Cosy Loungers voor business class-ervaring
Bij Kinepolis Leidschendam krijg je vanaf 4 december niet alleen een film in perfecte projectie en ultiem geluid, maar lig je zelfs goed.
28/11/24
Aantal kampeerauto’s in 8 jaar tijd verdubbeld, grootste groei in Utrecht
Uit de cijfers van branchevereniging Kampeer & Caravan Industrie (KCI) en databureau VWE blijkt dat er nu 200.000 campers zijn geregistreerd in Nederland.
26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
29/11/24 t/m 30-11-24
29/11/24 t/m 30-11-24: BuitenlandBeurs
Op 29 en 30 november wordt in de Utrechtse jaarbeurs de BuitenlandBeurs georganiseerd. Dit evenement...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...