Geplaatst op: 14-02-2022
Auteur: Redactie
NRIT Media

De Groene Route Malburgen winnaar Challenge Groene Iconen

Gelderland krijgt negen Groene Iconen in steden en dorpen

De Groene Route Malburgen winnaar Challenge Groene Iconen

Een groen lint van 3 km door de wijk Malburgen. Een nieuw dorpspark De Laak in Rheden. Een groen plein aan de Linie van Hooff in Zutphen. Dit zijn de top drie winnaars van de Challenge Groene Icoonprojecten, die provincie Gelderland heeft uitgeschreven om dorpen en steden groener te maken. Gedeputeerde Peter Kerris maakte vanmiddag de negen winnaars bekend. Zij ontvangen ieder 100.000 euro om hun droomplannen werkelijkheid te maken.  

 

Gedeputeerde Peter Kerris: ‘We hebben meer groen en minder steen nodig in onze dorpen en steden. Een groene stad of dorp is beter voorbereid op hitte en wateroverlast. De winnaars van de challenge laten zien dat je je woonomgeving groener kunt maken als je er samen de schouders onder zet en dat het er ook mooier uit komt te zien’.

 

Vergroening van steden en dorpen

Wonen, werken, leven in een mooie groene omgeving, dat willen we allemaal wel. Maar op veel plekken in dorpen en steden is daar veel aan te verbeteren. Niet alleen in natuurgebieden, maar ook in dorpen en steden is een prettige plek voor planten en dieren belangrijk. Dit zorgt voor meer variatie in planten en dieren, wat goed is voor het versterken van de biodiversiteit. Een groene omgeving voorkomt overlast door hitte of hoosbuien waar we steeds vaker last van hebben. Planten en bomen zorgen voor schaduw en verkoeling. Groene plekken houden beter water vast, waardoor het op straat niet tot hinder leidt. In een groene omgeving kun je fijner wonen en bewegen.

 

Challenge Groene Iconen

Maar hoe zorg je voor een groene omgeving? Om dat te laten zien hebben we de Challenge Groene Icoonprojecten uitgeschreven. We daagden gemeenten, inwoners en gemeenten uit om met initiatieven te komen om de omgeving te vergroenen. Maar liefst 32 inzendingen mochten we ontvangen uit 25 gemeenten. Plannen om het eigen plein, de eigen straat, bedrijventerrein of zelf de wijk te vergroenen. Ideeën die ontwikkeld zijn in goede samenwerking tussen inwoners, gemeenten en professionals. 

 

Negen winnaars Challenge

Tussen al die plannen zaten negen initiatieven die door een onafhankelijke jury onder leiding van Marja van der Tas verkozen zijn tot ‘groene iconen’. De jury keek naar aandacht voor biodiversiteit, klimaatadaptatie en maatschappelijke en iconische waarde van de plannen. Kan het plan inspireren, aanmoedigen, het goede voorbeeld laten zien? 

 

De winnaars zijn:

  1. De Groene Route Malburen in Arnhem
  2. Spelen en ontmoeten op de Linie van Hooff in Zutphen
  3. Dorpspark de Laak in Rheden
  4. Park Lingerijck in Tiel 
  5. Bloemenpark Didam in Didam
  6. Water-Singel op de Ecofactorij in Apeldoorn
  7. De Veldhoeve in Hattem
  8. Het Groene Hart van Oosterwolde in Oosterwolde
  9. ’t Greune Veld in Lichtenvoorde

 

Deze negen projecten ontvangen allemaal tot 100.000 euro om de plannen uit te voeren en hun iconische groene droomproject waar te maken. 

 

De jury over de Groene Route Malburgen

De Groene Route Malburgen kreeg de hoogste score van de jury. "Het is een ambitieus en goed uitgewerkt plan. Een initiatief van bewoners en professionals in de wijk. De keuze voor een route spreekt ons erg aan, omdat daarmee veel mensen worden bereikt. Ook is er volop aandacht voor klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groen en wadi’s gaan bijdragen aan het verminderen van de kans op wateroverlast. En met beplanting van bomen worden koele routes gecreëerd die bijdragen aan het verminderen van hittestress. Door aanplant van veelal inheemse beplanting wordt ook de biodiversiteit in de wijk verbeterd. Wat we ook erg sterk vonden is dat er bij dit plan veel aandacht is voor het betrekken van zoveel mogelijk buurtbewoners.” Juist vanwege de schaal van het project en de co-creatie op wijkniveau ziet de jury dit project als een groen icoon.

 

Geen verliezers

Peter Kerris: ‘Ik ben trots op alle 32 inzenders en de creativiteit die zij hebben laten zien. Eigenlijk zijn alle projecten het waard om te uit te voeren. Maar in een challenge moeten keuzes worden gemaakt. We hopen dat alle inzenders hun plannen waar gaan maken. We gaan met ze kijken of we ze daarbij een duwtje in de rug kunnen geven.’

Link: https://natuurenlandschap.gelderland.nl/challenge+groene+icoonprojecten/default.aspx
Trefwoorden: Groene iconen, wedstrijd, vergroening, challenge

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...