Geplaatst op: 25-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Rooi Pannen brengt vrijetijdsopleidingen samen op campus

Rooi Pannen brengt vrijetijdsopleidingen samen op campus

De vrijetijdsopleidingen van de Brabantse MBO-opleiding De Rooi Pannen zitten eindelijk samen op 1 campus. In het nieuwe gebouw aan de Tilburgse Ringbaan-West zijn Mbo Toerisme & Recreatie en Mbo Marketing & Evenementen onder een dak samengebracht. "Het is een prachtige etalage van ons praktijkonderwijs,” vertelt Joris Karman, directeur van de twee onderwijsafdelingen. 

De scholengemeenschap investeerde in totaal tien miljoen euro in de verbouwing van het gebouw waarin wordt opgeleid voor sectoren die hard zijn getroffen door corona. De Rooi Pannen heeft ook vrijetijdsopleidingen in Breda en Tilburg. In Breda zit de opleiding in een oude kazerne waar in het eigen hotel prachtige themakamers zijn gerealiseerd. 

Geen onderwijsgebouw

"Een onderwijsgebouw dat geen onderwijsgebouw is, is wat het nieuwe gebouw moest worden,” vertelt Karman. "Het is gebouwd op onze missie: elke student leren het beste uit zichzelf te halen. Met een podcaststudio, foto-/filmstudio met green screen, front office, vliegtuig, backstage en meer prikkelt het gebouw om die visie te realiseren.” Kees van Strien, voorzitter van het college van bestuur, vult aan: "Deze praktijkfaciliteiten van Mbo Toerisme & Recreatie en Mbo Marketing & Evenementen zijn goed zichtbaar vanaf Ringbaan-West. We willen aan de buitenwereld laten zien dat ons praktijkonderwijs meer is dan alleen horeca en een winkelcentrum.”

RooiPannen

Mbo’ers zijn hard nodig

Voor de officiële opening van het nieuwe gebouw op woensdag 23 februari werd Fons Jurgens, algemeen directeur van de Efteling, ingeschakeld om het lintje door te knippen. "De samenwerking met mbo-scholen als De Rooi Pannen is erg belangrijk voor de Efteling,” vertelt hij. "We hebben mbo’ers zeker in de toekomst hard nodig. Dit mooie praktijkgebouw helpt daarbij en geeft vleugels aan het onderwijs hier. De ambitie van De Rooi Pannen om de beste te zijn in praktijkgerichtheid spreekt ons erg aan." De focus op leren in de praktijk was ook tijdens de opening te zien, waarbij studenten rondleidingen gaven, hapjes serveerden en een show uitvoerden waarin onder anderen dansers, sporters, stewardessen, musici en marketeers een rol hadden.

RooiPannen
Trefwoorden: onderwijs, toerisme, horeca, dagrecreatie, verblijfsrecreatie, reisbranche

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...