Geplaatst op: 25-02-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

Nieuwe citymarketingstrategie voor Hoogstraten

De Vlaamse gemeente Hoogstraten heeft een nieuw citymarketingplan. CityD-WES ontwikkelde die voor de gemeente in samenwerking met Supermoon. De stad heeft een gloednieuw logo, nieuwe huisstijl en een ambitieus citymarketingplan. In het plan staat de trots van de bewoners voorop. 

Voor de opdracht gingen de onderzoekers op zoek naar antwoorden op de volgende vragen:

  • Wat verbindt de Hoogstratenaren? 
  • Wat maakt ons fier op onze stad? 
  • Hoe kunnen we ons onderscheiden van andere gemeenten? 
  • Kortom, wat maakt ons uniek? 

Identiteit

Zo kwamen ze tot deze identiteit: "Hoogstraten is dé gezellige en bruisende stad op mensenmaat met veelzijdige voorzieningen zodat de inwoners actief kunnen genieten van het leven en hun thuis. In het gastvrije Hoogstraten hebben wij een warm hart voor jong en oud.” Kortom, Hoogstraten is een stad op mensenmaat, warm, gastvrij en veelzijdig: Hoogstraten, hoogst hartelijk.”

Drie doelstellingen

Met de nieuwe citymarketingstrategie zet de stad in op drie belangrijke doelstellingen:

  • Trots onder de inwoners vergroten en meer verbinding creëren.
  • Meer bezoekers aantrekken en het verblijfstoerisme vergroten.
  • Het ondernemersklimaat versterken.

Positioneringsstatement

Voor elke groep (inwoners, bezoekers, ondernemers) is een positioneringsstatement ontwikkeld. Algemene slogan die de stad gaat uitdragen is ‘Hoogstraten, hoogst hartelijk’. Voor andere doelgroepen zijn daar diverse varianten op bedacht:

  • Hoogstraten, hoogst natuurlijk
  • Hoogstraten, hoogst inspirerend
  • Hoogstraten, hoogst ondernemend
  • Hoogstraten, hoogst zorgzaam

De nieuwe identiteit moet ingevuld worden met een nieuwe branding, een nieuw bezoekersplatform, citydressing, een magazine en ambassadeurs. 

Doelstellingen

Concreet worden de doelstellingen ook. Tegen 2025 wil de stad:

  1. Top 10 positie behalen in de ranking van toeristische bestemmingen in de provincie Antwerpen.
  2. Ambassadeurschap van inwoners vergroten met meer dan 100 stadsambassadeurs.
  3. Bereik op sociale media vergroten met meer dan 10 000 volgers op Instagram en 10 000 volgers op Facebook (VisitHoogstraten).
  4. Groei van 15% van het totaal aantal overnachtingen (nulmeting 2019 aantal aankomsten: 14292).
  5. Unieke websitebezoekers op het bezoekersplatform van VisitHoogstraten verhogen naar 10 000 per jaar (nulmeting landingspagina toerisme 2020: 2521 unieke websitebezoekers).
  6. Mediawaarde verhogen naar €50 000.
  7. 1000 volgers op LinkedIn (stad Hoogstraten). Groei van 5% nieuwe start-ups/pop-ups.
  8. Leegstand in het handelscentrum behouden tussen 4% en 5%.
Link: https://www.hoogstraten.be/sites/default/files/public/communicatie/Huisstijl/HOO-200910_brochure_Citymarketing_V4_DEF_web.pdf
Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, dmo's, Belgie, Vlaanderen, stedelijk toerisme

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...