Geplaatst op: 28-02-2022
Auteur: Marc Gerlings

Nu ingrijpen bij KLM en Transavia om reizigersrechten vindt Consumentenbond

Nu ingrijpen bij KLM en Transavia om reizigersrechten vindt Consumentenbond

De Consumentenbond wil dat minister Harbers (IenW) ingrijpt bij KLM en Transavia. De luchtvaartmaatschappijen houden zich niet aan de wettelijke regels voor terugbetalen van geannuleerde vluchten. Ondanks een uitspraak van de rechter en een aangekondigde boete van toezichthouder ILT (Inspectie Leefomgeving en Transport). Het conflict gaat over boekingen via D-reizen, dat later failliet ging.

Honderden consumenten wachten nog steeds op terugbetaling van door KLM en dochtermaatschappij Transavia geannuleerde vluchten. Het betreft passagiers die tussen 2019 en 2021 via D-Reizen boekten. Gemiddeld gaat het om €800 per passagier, maar regelmatig zijn het hogere bedragen van enkele duizenden euro’s per boeking.

De luchtvaartmaatschappijen zeggen het ticketgeld al aan D-Reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan hun verplichtingen te hebben voldaan. Maar D-Reizen ging failliet voordat ze het geld overboekten naar de passagiers.

Volgens de rechter, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) én de Europese Commissie houden passagiers dan evengoed recht op terugbetaling. De luchtvaartmaatschappijen moeten het geld alsnog rechtstreeks naar hen overboeken. KLM en Transavia weigeren hier gehoor aan te geven.

Minister moet nú ingrijpen

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: "De starre houding van KLM en Transavia is pure strategie. Ze laten het aankomen op tijdrovende bezwaar- en beroepsprocedures, terwijl een groot deel van de vorderingen binnenkort vervalt."

Voor terugbetaling van een geannuleerde vliegticket geldt namelijk een vervaltermijn van 2 jaar. Die termijn is voor sommige consumenten al in zicht. Alleen door de vliegmaatschappij te dagvaarden of zich aan te melden bij een claimorganisatie die dat (tegen betaling) voor hen doet, kunnen zij dat voorkomen. Dat is de wereld op zijn kop. Vandaar onze noodkreet aan de minister. Hij moet nú ingrijpen."

Voorwaarden aan staatssteun

KLM ontving, vanwege de covidpandemie, tot nu toe €3,4 miljard aan staatssteun. De Consumentenbond vindt het niet meer dan vanzelfsprekend dat het kabinet van KLM en Transavia eist dat zij zich houden aan de Europese richtlijnen en gehoor geven aan de uitspraak van de ILT. Molenaar: "Het kan niet zo zijn dat luchtvaartmaatschappijen die overeind worden gehouden met miljarden aan staatssteun, een loopje nemen met de passagiersrechten."

In een brief aan de minister dringt de Consumentenbond er ook op aan om bij de toekenning van nieuwe staatssteun het naleven van passagiersrechten als expliciete randvoorwaarde op te nemen in de afspraken. 
Trefwoorden: KLM, Transavia, D-reizen

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...