Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

In Zeeland willen ze op een bijzondere manier binnensteden een creatieve boost geven. In het project ‘Creative City Boost’ bundelen middenstand en culturele sector hun krachten teneinde tot nieuwe product-marktcombinaties te komen. 

Na anderhalf jaar pandemie wil het project Creative City Boost nieuwe initiatieven en projecten initiëren met als doel het versterken van de culturele sector en het vitaliseren van de binnensteden. Vragen die de initiatiefnemers willen beantwoorden: Hoe vergroten we de levendigheid en de sfeer in de Zeeuwse binnensteden? Hoe kunnen we die openbare ruimte zo inrichten dat de bewoners en de bezoekers zich er goed voelen; dat ze er willen verblijven en langer willen blijven?

Initiatief

Het project is een initiatief van de provincie Zeeland en het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Architectuur Zeeland. "Wanneer cultuursector en middenstand de krachten bundelen, kunnen er ideeën en projecten uit voortkomen die én de Zeeuwse binnensteden een boost geven én voor beide sectoren nieuwe kansen creëren”, stellen de organisaties.

Stadssafari’s

Een in het oog springend onderdeel zijn de Stadssafari’s Middelburg, Vlissingen, Goes, Terneuzen en Hulst. Tijdens een begeleide stadswandeling geven een inwoner, creatieve maker, ondernemer en ambtenaar toelichting over hun activiteiten en ervaringen in de binnenstad. De deelnemers ontdekken op deze manier de unieke mogelijkheden van de verschillende steden.  Nadat de deelnemers inzoomen op het karakter van de stad, werken ze samen voorstellen uit voor nieuwe initiatieven. Uit alle individuele voorstellen wordt er één gezamenlijk idee als beste naar voren geschoven. Zo ontstaan er uiteindelijk vijf ideeën, voor iedere stad één.

Gedeputeerde Anita Pijpelink is blij met de samenwerking tussen commerciële ondernemers en creatievelingen: "Samenwerking en cross-sectoraal denken is hard nodig. Het mes snijdt aan twee kanten: creatieve denkkracht van friskijkers kan ondernemers in de binnenstad helpen om onorthodoxe invalshoeken te kiezen. Daarnaast kan de commerciële blik het cultureel ondernemerschap stimuleren.”  

Europese subsidie

Creative City Boost is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Europees Fonds Innovatieprogramma Zuid Nederland, het Rijk en de Provincie Zeeland. Deze OP-Zuid subsidie bedraagt € 625.000,- De totale projectkosten bedragen zo’n € 1.250.000,-. Het project heeft een looptijd van twee jaar. 

Trefwoorden: toerisme, stedelijk toerisme, leefbaarheid, cultuur, dagrecreatie, zeeland

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...