Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

Zeeland op zoek naar spannende combi's tussen ondernemers en creatievelingen

In Zeeland willen ze op een bijzondere manier binnensteden een creatieve boost geven. In het project ‘Creative City Boost’ bundelen middenstand en culturele sector hun krachten teneinde tot nieuwe product-marktcombinaties te komen. 

Na anderhalf jaar pandemie wil het project Creative City Boost nieuwe initiatieven en projecten initiëren met als doel het versterken van de culturele sector en het vitaliseren van de binnensteden. Vragen die de initiatiefnemers willen beantwoorden: Hoe vergroten we de levendigheid en de sfeer in de Zeeuwse binnensteden? Hoe kunnen we die openbare ruimte zo inrichten dat de bewoners en de bezoekers zich er goed voelen; dat ze er willen verblijven en langer willen blijven?

Initiatief

Het project is een initiatief van de provincie Zeeland en het Centrum voor Beeldende Kunsten, Vormgeving en Architectuur Zeeland. "Wanneer cultuursector en middenstand de krachten bundelen, kunnen er ideeën en projecten uit voortkomen die én de Zeeuwse binnensteden een boost geven én voor beide sectoren nieuwe kansen creëren”, stellen de organisaties.

Stadssafari’s

Een in het oog springend onderdeel zijn de Stadssafari’s Middelburg, Vlissingen, Goes, Terneuzen en Hulst. Tijdens een begeleide stadswandeling geven een inwoner, creatieve maker, ondernemer en ambtenaar toelichting over hun activiteiten en ervaringen in de binnenstad. De deelnemers ontdekken op deze manier de unieke mogelijkheden van de verschillende steden.  Nadat de deelnemers inzoomen op het karakter van de stad, werken ze samen voorstellen uit voor nieuwe initiatieven. Uit alle individuele voorstellen wordt er één gezamenlijk idee als beste naar voren geschoven. Zo ontstaan er uiteindelijk vijf ideeën, voor iedere stad één.

Gedeputeerde Anita Pijpelink is blij met de samenwerking tussen commerciële ondernemers en creatievelingen: "Samenwerking en cross-sectoraal denken is hard nodig. Het mes snijdt aan twee kanten: creatieve denkkracht van friskijkers kan ondernemers in de binnenstad helpen om onorthodoxe invalshoeken te kiezen. Daarnaast kan de commerciële blik het cultureel ondernemerschap stimuleren.”  

Europese subsidie

Creative City Boost is mede mogelijk gemaakt door bijdragen van het Europees Fonds Innovatieprogramma Zuid Nederland, het Rijk en de Provincie Zeeland. Deze OP-Zuid subsidie bedraagt € 625.000,- De totale projectkosten bedragen zo’n € 1.250.000,-. Het project heeft een looptijd van twee jaar. 

Trefwoorden: toerisme, stedelijk toerisme, leefbaarheid, cultuur, dagrecreatie, zeeland

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...