Geplaatst op: 04-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

Real-time drukte meten in Gelderland: Wat leverde dat op?

De eerste resultaten van de Druktemonitor Gelderland zijn bekend. Op de 80 locaties waar de monitor werd ingezet zijn bijna 240 miljoen bezoeken geteld. Bijzonder is de methode waar real-time, anoniem en automatisch wordt geteld. 

De provincie Gelderland laat de drukte meten door Dat.Mobility op basis van de zogenaamde Resono-techniek. Die techniek maakt gebruik van locatiedata van diverse apps van zo’n 2 miljoen gebruikers. Het gaat dan om gebruikers die apps toestemming hebben gegeven hun data te delen met derden. Resono gebruikt die data om drukte in bepaalde gebieden te meten. De data bevat geen persoonsgegevens. De locatiegegevens betreffen een coördinaat en een moment in tijd. Direct na ontvangst worden alle locatiegegevens versleuteld en geaggregeerd zodat de gegevens volledig zijn geanonimiseerd en nooit meer terug zijn te herleiden naar een individu.

Welke locaties worden gemeten?

De Druktemonitor Gelderland biedt objectieve informatie over 80 locaties in de provincie. Deze locaties zijn onderverdeeld in 6 categorieën: natuur (25), attractie (9), stadspark (4), stadscentrum (21), cultuur (6) en water (15). De gemeten actuele drukte wordt steeds vergeleken met het drukste moment op een zelfde dag van de week in de afgelopen 4 weken.

Hoe druk was het?

In totaal worden er in de periode juni tot en met oktober 2021 bijna 240 miljoen bezoeken geregistreerd bij de 80 locaties in de Druktemonitor. De meeste bezoeken gaan naar de stadscentra, gevolgd door water en natuur. De bezoeken van de stadscentra vinden voor een groot deel voor en na de zomervakantie plaats, terwijl bij de attracties de piek in de maand augustus ligt. Ook stadsparken worden veel bezocht, bezoekersfrequentie en nabijheid spelen hierbij mogelijk een rol. Waterloacties zijn zowel in het voorjaar als zomer in trek. 

DrukteGelderland

Wanneer is het druk?

Bij de categorieën natuur, attractie en water valt het drukste moment in het weekend. Bezoek aan natuur of een stadscentrum vindt vooral op een zaterdag plaats. In stadsparken is het eigenlijk alle dagen wel even rustig/druk. Naar het weekend toe is er steeds meer drukte met vrijdag als topdag.

DrukteGelderland

Worden meerdere locaties bezocht?

De onderzoekers zagen ook combinatiebezoek maar dat was heel erg gering. Zo gaat 1,4 % van alle bezoekers gaat op dezelfde dag ook naar een andere locatie uit de Druktemonitor. Meer combinatiebezoeken zijn er voor cultuur en stadsparken. Zo gaat 3,4 % van de bezoekers van een cultuur locatie op dezelfde dag nog naar een stadscentrum. En van de bezoekers van een stadspark gaat 3,2 % nog naar een stadscentrum.

En de consumenten?

De website van de druktemonior waar consumenten konden zien 'waar het druk was en vooral waar niet' werd in de periode juli tot en met oktober zo'n 170.000 keer bezocht. 

Link: https://druktemonitorgelderland.nl
Trefwoorden: beleid, dagrecreatie, leisure, drukte, crowdcontrol, cultuur, binnensteden, attracties Gelderland, onderzoek, retail

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.
20/12/24
Reissector blijft aantrekkelijk, maar talenttekort loert
De reissector blijft een levendige en aantrekkelijke werkplek, zo blijkt uit een analyse van Reiswerk op de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector. Het aantal medewerkers groeit en de tevredenheid onder werknemers is hoog.
20/12/24
De Brabantse Winter keert terug met meer glitter en glamour
De Brabanthallen transformeren zich opnieuw tot een winterse wonderland. De tweede editie van De Brabantse Winter belooft nóg groter en spectaculairder te worden dan voorheen. Ruim 80.000 bezoekers worden er verwacht.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
20/03/25
20/03/25 t/m 20-03-25: Trendcongres Toerisme 2025: Toerisme in Transformatie: Business as Unusual
Op donderdag 20 maart 2025 organiseert NRIT in samenwerking met de opleidingen Tourism Management we...