Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Meer vrouwelijke ondernemers maar nog veel ongelijkheid

Internationale vrouwendag

Meer vrouwelijke ondernemers maar nog veel ongelijkheid
Het aantal vrouwelijke ondernemers in Nederland stijgt fors, van 441.734 in 2013 tot 715.383 in 2022, een toename van 62%. Dat lijkt mooi maar: "Er is echt nog werk aan de winkel als we streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen," meldt Josette Dijkhuizen. Ze legt uit waarom.

Het aandeel vrouwen op het totaal aantal ondernemers stijgt veel minder hard, van 51 vrouwen op 100 mannen in 2013 (34%) tot 59 op 100 in 2022 (37%). Dit blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel.

Dr. Josette Dijkhuizen, gespecialiseerd in ondernemersvraagstukken, laat op Internationale Vrouwendag 2022 haar licht schijnen op vrouwelijk ondernemerschap: "Het verschil met mannen is kleiner geworden en het aandeel vrouwen in topfuncties is langzaam gestegen, blijkt uit de laatste Emancipatiemonitor uit 2020. Aan de andere kant, het verschil in uurloon van vrouwen en mannen is gelijk gebleven en nog steeds nemen vrouwen het leeuwendeel van de (mantel)zorgtaken op zich. Er is dus echt nog werk aan de winkel als we streven naar gelijkheid tussen mannen en vrouwen."

Overigens wordt de veronderstelling dat vrouwen meer parttime gaan ondernemen als ze kinderen krijgen, niet bevestigd door de KVK-data. Er zijn over de gehele linie wel meer vrouwen dan mannen die parttime ondernemen (het percentage vrouwelijke parttime ondernemers is ruwweg 10% hoger), maar er is geen duidelijke stijging te zien vanaf 30 jaar.

De KVK-cijfers onderschrijven ook niet de conclusie uit een recent ABN AMRO-onderzoek dat vrouwen vaker en eerder stoppen met hun onderneming dan mannen. De verhouding stoppers per 100 starters tussen mannen en vrouwen geeft door de tijd heen een vergelijkbaar beeld te zien. Gemiddeld stoppen zelfs iets meer mannen dan vrouwen.

Sociaal ondernemerschap

Volgens Dijkhuizen blijven vrouwen op het gebied van ondernemerschap de komende jaren in opmars. "De toename gaat zich de komende jaren nog verder ontwikkelen, verwacht ik. Zeker met het oog op het toenemend belang van sociaal ondernemerschap en het groeiend aantal sociale ondernemers in Nederland."

Dijkhuizen stelt dat er voldoende aangrijppunten zijn om vrouwelijk ondernemerschap te stimuleren. "Vrouwen en mannen zijn gelijkwaardig maar verschillend. Ze hebben verschillende bedrijven, doen dingen op een andere manier en communiceren vaak wat anders. Die diversiteit kunnen we stimuleren en omarmen zodat ondernemers hun eigenheid goed kunnen inzetten."

Sectoren

Uit de KVK-cijfers blijkt dat de meesten vrouwelijke ondernemers zijn te vinden in ‘zakelijke diensten’ (24% in 2021) en ‘gezondheid’ (19%). ‘Persoonlijke dienstverlening’ (12%) is met enige afstand derde. 
"Nog steeds is het beeld dat vrouwelijke ondernemers vooral werkzaam zijn in de sector persoonlijke dienstverlening, zoals schoonheidsverzorging en haarverzorging, maar dat moeten we toch echt nuanceren", stelt Dijkhuizen. "Van alle ondernemers in deze sector is weliswaar het overgrote deel vrouw, maar binnen de gehele groep vrouwelijke ondernemers is maar 12% van hen in deze sector actief."

Advies aan onderneemsters: kijk breder dan vrouwelijk rolmodel

Dijkhuizen heeft tenslotte nog enkele adviezen aan vrouwen die graag willen gaan ondernemen: ‘Laat je niet beperken door het feit dat je wellicht geen vrouwelijk rolmodel hebt of door het adagium dat vrouwen geen toegang hebben tot kapitaal. Veel bedrijven starten met zeer beperkt budget en kijk naar de kansen, die zijn er! Als we blijven benadrukken dat vrouwen geen of beperkt toegang hebben tot kapitaal dan werkt dat mogelijk als een te grote belemmering om te starten. Dat wil niet zeggen dat die barrière er niet is, die is er wel degelijk, maar laten we veel meer inzetten op de kansen die er wel zijn. Tenslotte heeft niet iedere starter een ton nodig om een begin te maken."

Wil je als vrouw weten hoe je aan kapitaal komt voor een onderneming? We vroegen KVK om extra advies en dat vind je hier: Financiering voor start-ups van vrouwen.
Trefwoorden: ondernemen, bedrijf, vrouw

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.
27/01/25
Lifetime Achievement voor Frank Oostdam
Frank Oostdam, voormalig directeur van ANVR, heeft op het Reisgala 2025 de Lifetime Achievement Award gekregen. Volgens de jury bekleedde hij jarenlang een sleutelpositie in de branche.
24/01/25
Commissie voor natuurherstel opgericht
Een ministeriële commissie voor natuurherstel in Nederland wordt opgericht. Deze commissie wordt opgericht na twee recentelijke rechterlijke uitspraken om haast te maken met het herstel.
24/01/25
Positief oordeel over drie Limburgse musea
Het provinciebestuur van Limburg heeft het rapport ontvangen van de Visitatiecommissie Provinciale Musea 2024. Voornamelijk is inhoudelijk aar de musea gekeken maar toerisme speelt ook een rol.
24/01/25
Perspectieven op internationalisering in Uncover
We zijn verheugd aan te kondigen dat alle artikelen van de nieuwste editie van Uncover, het jaarlijkse, thematische tijdschrift van de Academy for Leisure & Events van de Breda University, nu online beschikbaar zijn in de kennisbank van NRIT.
24/01/25
Camperbeurs Brabant blijft na eerste succes
De eerste editie van de Camperbeurs in Autotron Rosmalen trok afgelopen weekend meer dan 11.000 bezoekers en was volledig uitverkocht. Het evenement vond plaats op zaterdag 18 en zondag 19 januari en overtrof alle verwachtingen.
24/01/25
Exclusief voor leden
Eurostar boekt recordgroei in 2024 en heeft ambitieuze plannen
Eurostar heeft in 2024 een aanzienlijke groei gerealiseerd, met een stijging van +5% in het aantal passagiers vergeleken met 2023. Deze recordprestatie werd gedreven door een sterke vraag, vooral tijdens de Olympische en Paralympische Spelen van Parijs 2024. Eurostar gaat investeren in nieuwe treinen en gaat een strategisch partnership met SkyTeam.
24/01/25
Marketing Groningen maakt camperroute
Waarschijnlijk is Marketing Groningen de eerst dmo die een camperroute maakt. De 6-daagse route leidt je van de stad Groningen helemaal langs de parels van de provincie.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...