Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend
De collecteweek van Jantje Beton duurt tot en met zaterdag 12 maart. Foto: Jantje Beton

Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 maart 2022 vindt de jaarlijkse Jantje Beton Collecte plaats. Jantje Beton ziet dat spelen niet vanzelfsprekend is mede door de coronacrisis. Ook zijn speelplekken lastig bereikbaar. 

Scoutinggroepen, speeltuinen, verenigingen en sportclubs zetten weer hun beste beentje voor om zoveel mogelijk geld op te halen. De gedachten van Jantje Beton gaan deze week speciaal uit naar alle kinderen die momenteel op de vlucht zijn. Projecten gericht op kinderen in kwetsbare speelposities zijn een focuspunt voor Jantje Beton, meldt het goede doel bij de start van de collecteweek.

Minder buitenspelen tijdens coronacrisis

Een leven zonder buitenspelen is ondenkbaar voor kinderen. Spelen is superbelangrijk, maar niet vanzelfsprekend. 3 op de 10 kinderen spelen niet of slechts 1 keer per week buiten. Voor kinderen in kwetsbare speelposities is buitenspelen vaak onmogelijk.

Trends in spelen:

Zijn kinderen en jongeren tijdens de coronacrisis minder gaan bewegen. Vooral kinderen die al matig bewogen zijn nóg minder gaan bewegen (Bron: Nivel / RIVM).
Spelen kinderen in kindvriendelijke buurten vaker buiten dan kinderen in niet-kindvriendelijke buurten (Bron: Mulier Instituut).
Zijn veel speelplekken verouderd, onbereikbaar (liggen bijvoorbeeld achter een drukke weg) of worden wegbezuinigd door de gemeente. (Bron: Jantje Beton)

Tienduizenden vrijwilligers gaan in de collecteweek langs de deur met een collectebus. Waarbij zowel cash als met de iDEAL QR-code een donatie kan worden gedaan. Eenmalig en zonder verdere verplichtingen. Daarnaast zetten steeds meer clubs de online collecte in. Met behulp van een persoonlijke online collectebus versturen ze donatieverzoekjes via Whatsapp en LinkedIn naar hun familie en vrienden. Online collecteren is contactloos, eenmalig en veilig. Verenigingen en clubs zijn financieel getroffen door de coronacrisis dus kunnen uw hulp goed gebruiken.

50%-50%

Het bijzondere aan de Jantje Beton Collecte is dat de collecterende clubs 50% van de opbrengst zelf mogen besteden aan speelmogelijkheden. Dus nieuwe ballen voor de voetbalclub en een zomerkamp voor een Scoutinggroep. De andere 50% gaat naar de projecten van Jantje Beton. Daarbij is er aandacht voor kinderen die vanwege corona weinig hebben buiten gespeeld. En alle andere kinderen in kwetsbare speelposities, zoals vluchtelingenkinderen.

Trefwoorden: spelen, recreatie, bewegen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

23/12/24
Daglichtoplossingen voor hotels en conferentiecentra
Het benutten van daglicht in hotels en conferentiecentra biedt veel voordelen. Het maakt gemeenschappelijke ruimtes aantrekkelijker en zorgt ervoor dat gasten zich prettiger voelen.
23/12/24
Terugblik op de grootste editie van Recreatie Vakbeurs 2024
De afgelopen editie van Recreatie Vakbeurs was onvergetelijk: meer dan 8.000 bezoekers, ruim 340 exposanten en een overvloed aan inspiratie, innovaties en waardevolle ontmoetingen. Een maand later blikken we terug op wat deze editie zo bijzonder maakte.
23/12/24
Pride Amsterdam kiest voor Love in 2025
Voor Pride 2025 in Amsterdam staat het thema LOVE centraal, niet alleen als symbool van romantiek, maar ook als fundament voor verbinding, begrip en solidariteit. Liefde boeit, bindt, steunt en overwint.
20/12/24
Landal bouw Landal Olde Kottink (66 accommodaties)
Landal bouwt aan de 66 accommodaties van het park Landal Olde Kottink. Dit vakantiepark gaat open in...
20/12/24
Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025
Ben jij een afgestudeerde van Inholland, NHL Stenden, HZ University, Saxion of Breda University en heb je een passie voor de reisbranche? Dan nodigen we je van harte uit voor het Tourism Alumni Get-together op de Vakantiebeurs 2025.
20/12/24
KLM rondt ombouw naar Premium Comfort Class af
KLM heeft een belangrijke mijlpaal bereikt met de succesvolle afronding van de grootste productwijziging in jaren: de introductie van de Premium Comfort Class.
20/12/24
Zeeuwse vrijetijdseconomie goed voor 3,4 miljard euro
Het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme heeft de totale economische waarde van de vrijetijdseconomie in Zeeland in kaart gebracht. In 2023 genereerde deze sector een omzet van maar liefst €3,4 miljard euro.
20/12/24
Exclusief voor leden
ING: Consumenten houden de hand op de knip
Nederlandse consumenten zijn voorzichtig geworden met geld uitgeven. De hoge prijzen, vooral voor boodschappen en energie, zorgen ervoor dat veel mensen meer gaan sparen. Dat schrijft ING in haar nieuwste analyse.

||| Agenda |||

04/01/25
04/01/25 t/m 04-01-25: Vakantiebeurs voor bijzondere reizen
De Vakantiebeurs voor bijzondere reizen in Amsterdam op 4 en 5 januari is dé plek voor reizig...
08/01/25 t/m 09-01-25
08/01/25 t/m 09-01-25: Travel Trade Days
Va­kan­tie­beurs is het grootste rei­seve­ne­ment van het jaar, al meer dan 50 jaar bekend in ...
27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...