Geplaatst op: 08-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend

Collecteweek Jantje Beton: spelen is niet vanzelfsprekend
De collecteweek van Jantje Beton duurt tot en met zaterdag 12 maart. Foto: Jantje Beton

Van maandag 7 tot en met zaterdag 12 maart 2022 vindt de jaarlijkse Jantje Beton Collecte plaats. Jantje Beton ziet dat spelen niet vanzelfsprekend is mede door de coronacrisis. Ook zijn speelplekken lastig bereikbaar. 

Scoutinggroepen, speeltuinen, verenigingen en sportclubs zetten weer hun beste beentje voor om zoveel mogelijk geld op te halen. De gedachten van Jantje Beton gaan deze week speciaal uit naar alle kinderen die momenteel op de vlucht zijn. Projecten gericht op kinderen in kwetsbare speelposities zijn een focuspunt voor Jantje Beton, meldt het goede doel bij de start van de collecteweek.

Minder buitenspelen tijdens coronacrisis

Een leven zonder buitenspelen is ondenkbaar voor kinderen. Spelen is superbelangrijk, maar niet vanzelfsprekend. 3 op de 10 kinderen spelen niet of slechts 1 keer per week buiten. Voor kinderen in kwetsbare speelposities is buitenspelen vaak onmogelijk.

Trends in spelen:

Zijn kinderen en jongeren tijdens de coronacrisis minder gaan bewegen. Vooral kinderen die al matig bewogen zijn nóg minder gaan bewegen (Bron: Nivel / RIVM).
Spelen kinderen in kindvriendelijke buurten vaker buiten dan kinderen in niet-kindvriendelijke buurten (Bron: Mulier Instituut).
Zijn veel speelplekken verouderd, onbereikbaar (liggen bijvoorbeeld achter een drukke weg) of worden wegbezuinigd door de gemeente. (Bron: Jantje Beton)

Tienduizenden vrijwilligers gaan in de collecteweek langs de deur met een collectebus. Waarbij zowel cash als met de iDEAL QR-code een donatie kan worden gedaan. Eenmalig en zonder verdere verplichtingen. Daarnaast zetten steeds meer clubs de online collecte in. Met behulp van een persoonlijke online collectebus versturen ze donatieverzoekjes via Whatsapp en LinkedIn naar hun familie en vrienden. Online collecteren is contactloos, eenmalig en veilig. Verenigingen en clubs zijn financieel getroffen door de coronacrisis dus kunnen uw hulp goed gebruiken.

50%-50%

Het bijzondere aan de Jantje Beton Collecte is dat de collecterende clubs 50% van de opbrengst zelf mogen besteden aan speelmogelijkheden. Dus nieuwe ballen voor de voetbalclub en een zomerkamp voor een Scoutinggroep. De andere 50% gaat naar de projecten van Jantje Beton. Daarbij is er aandacht voor kinderen die vanwege corona weinig hebben buiten gespeeld. En alle andere kinderen in kwetsbare speelposities, zoals vluchtelingenkinderen.

Trefwoorden: spelen, recreatie, bewegen

CELTH
 





   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

10/01/25
Shortlist kanshebbers wandelroute van 2025
Vijf routes in Nederland en België maken nog kans op de eretitel ‘Hicle Wandelroute van het Jaar 2025’. Tijdens de eerste dag van de Fiets en Wandelbeurs in Gent, op zaterdag 1 maart, maakt de jury de winnaar bekend van deze verkiezing.
10/01/25
Wie wil de stalen dino van DierenPark Amersfoort?
DierenPark Amersfoort zoekt een nieuwe bestemming voor de metalen dino die sinds 2015 wordt tentoongesteld in het dierenpark.
10/01/25
ChaletsPlus schenkt kerstkaartenbudget aan Stichting Het Buitenhof
In plaats van kerstkaarten schenkt Chalets Plus het budget van de kerstkaarten aan Stichting Het Buitenhof.
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.
08/01/25
Succesvol alumni-event Tourism Management
Op de Vakantiebeurs organiseerden de Management Tourism opleidingen van Inholland, NHL Stenden, Breda University en Saxion een druk bezocht alumni-event. Dit evenement bood een platform voor studenten, alumni en professionals om te netwerken en kennis te delen.
08/01/25
Reisbranche, verzekeraars en ministerie sluiten convenant voor crisisaanpak
De ANVR, het SGR, het Verbond van Verzekeraars en het Ministerie van Buitenlandse Zaken hebben vandaag een nieuw convenant ondertekend. Dit convenant, het Bijzondere Bijstand bij Crisis in het Buitenland Convenant (BBC), zorgt voor een nog betere samenwerking tussen de overheid en private partijen om Nederlandse reizigers in het buitenland te beschermen, op te vangen en te repatrieren in geval van een crisis.

||| Agenda |||

27/01/25
27/01/25 t/m 27-01-25: Plant Powered Dinner Talk
Op maandag 27 januari 2025 vindt de allereerste Plant Powered Dinner Talk plaats bij resta...
29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...