Geplaatst op: 10-03-2022
Auteur: Marc Gerlings

Start collectieve marketing Grebbelinie

RBT Heuvelrug & Vallei achter regiomarketing gebied Grebbelinie

Start collectieve marketing Grebbelinie
Impressie van de Grebbelinie. Foto: RBT Heuvelrug & Vallei

RBT Heuvelrug & Vallei start dit voorjaar met de collectieve promotie van het gebied Grebbelinie. De campagne begint met Pasen, tegelijk met de start van het nieuwe toeristische seizoen. De marketingorganisatie houdt een informatiebijeenkomst op 7 april voor ondernemers.

Mede dankzij een subsidie vanuit het LEADER-programma van de Europese Unie, met steun van de provincie Utrecht en de gemeentes Amersfoort, Leusden, Renswoude, Veenendaal en Woudenberg is afgelopen tijd achter de schermen hard gewerkt om de marketing van de Grebbelinie voor te bereiden.

"Gezamenlijke promotie ontbrak nog"

Kees Haalboom van de Grebbelounge op het Fort aan de Buursteeg is één van de ondernemers die vanaf het begin betrokken is bij het initiatief. Hij is enthousiast over de kansen: "De afgelopen jaren is er veel geïnvesteerd in de cultuurhistorische waarde, evenementen, arrangementen en andere activiteiten. Maar de gezamenlijke promotie ontbrak nog. Daarom ben ik blij met het initiatief van het RBT om zoveel mogelijk partijen die mee willen doen bij elkaar te brengen.”

Dat laatste onderstreept Karel van Dijk van recreatiepark De Lucht (Renswoude), oud-voorzitter van de vereniging Recreatieondernemers Grebbelinie en bestuurslid van het Grebbelinie Bezoekerscentrum. "De Grebbelinie is misschien wel de meest tot de verbeelding sprekende waterlinie van ons land, maar nog een onontdekte parel. Met een gezamenlijke aanpak kunnen we bewoners, dagjesmensen en vakantiegangers laten weten hoe mooi de Grebbelinie is en wat je er allemaal kunt beleven. Mooi dat we nu van start gaan, want zeker na corona kunnen veel recreatieondernemers wel een extra steuntje in de rug gebruiken.”

"Nieuwe toeristische strategie voor de regio"

RBT-directeur Michiel van der Schaaf is initiatiefnemer van het project. Volgens hem past de collectieve marketing van de Grebbelinie in de nieuwe toeristische strategie van de regio. "Vooral door bewonersgroei en een toenemende behoefte aan buitenrecreatie neemt het bezoek aan de Utrechtse Heuvelrug komende jaren verder toe. We kunnen daarbij kwetsbare plekken beschermen door recreatiepubliek te leiden naar plaatsen die ruimte bieden. Door zijn ligging aan de rand van Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug is de Gelderse Vallei een gebied dat ruimte biedt. Als we het Grebbelinie-verhaal als totaal onder de aandacht van bewoners en bezoekers brengen, kan recreatie en toerisme op een goede manier bijdragen aan werkgelegenheid, voorzieningen en leefbaarheid in de dorpen van de Gelderse Vallei. Onder meer als aanjager van cruciale functies zoals winkels, horeca en cultuur.”

7 april informatiebijeenkomst

Voorafgaand aan de officiële opening van het toeristisch seizoen 2022 organiseert RBT Heuvelrug & Vallei op donderdagmiddag 7 april 2022 om 15.00 uur in Stadsmuseum Rhenen een informatiebijeenkomst. Partijen die interesse hebben in deelname kunnen zich aanmelden via het mailadres samenwerkenloont@hv-marketing.nl.
Trefwoorden: DMO, Grebbelinie, Utrecht

CELTH





||| Nieuws |||

30/01/25
Breda Marketing presenteert jaarplan 2025: Toegepaste technologie en creativiteit centraal
Breda Marketing heeft haar jaarplan 2025 gepresenteerd. De nadruk ligt op samenwerking en innovatie om Breda te profileren als dé 'Stad van Oplossingen'.
30/01/25
Exclusief voor leden
Minder festivals maar meer evenementen georganiseerd
In 2024 vonden er aanzienlijk meer concerten plaats dan in 2023, terwijl het aantal festivals juist daalde. Festivals en concerten trokken gezamenlijk 30,5 miljoen bezoeken, iets minder dan in 2023. Dit blijkt uit de branchecijfers die Respons jaarlijks in opdracht van de Vereniging van Evenementen Makers (VVEM) opstelt. Ook in 2025 staat het aantal festivals onder druk.
29/01/25
Exclusief voor leden
5 grote museale ontwikkelingen in New York
In toeristenmagneet New York vinden in 2025 in ieder geval 5 grote museale ontwikkelingen plaats. Eén museum is nieuw, de andere vier presenteren grote uitbreidingen.
28/01/25
Dit zijn de beste reisbloggers van Nederland
Op 18 januari 2025 werden de winnaars van de allereerste editie van de Dutch Travel Blog Awards bekendgemaakt. Dit event, georganiseerd door het gespecialiseerde travel marketingbureau Thx.agency, biedt het podium aan de beste travel content creators van Nederland.
28/01/25
Stichting het Gehandicapte Kind viert 75-jarig jubileum met Samenspeeldagen in Efteling
De Efteling organiseert samenspeeldagen. Initiatieven zoals Speelbos NEST! zorgen ervoor dat kinderen met een beperking niet aan de zijlijn, maar in de spotlights staan.
28/01/25
Villa for You boekt recordomzet
Vakantiehuisaanbieder Villa for You heeft in 2024 een recordomzet van 50 miljoen euro behaald, een groei van 40% ten opzichte van 2023. Deze groei is mede te danken aan de stijgende vraag naar flexibele vakanties en unieke verblijven zoals luxe chalets en authentieke landhuizen.
28/01/25
Exclusief voor leden
VNG: Permanente bewoning van recreatiewoningen moet lokaal maatwerk blijven
Het al dan niet toestaan van permanente bewoning van recreatiewoningen moet een lokale afweging blijven, aldus de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Gemeenten kunnen dit in overleg met eigenaren en bewoners van vakantieparken bepalen. De VNG roept de Tweede Kamer op om tegen het voorstel voor landelijke regie te stemmen.
27/01/25
Beurs Boot Holland 2025 gaat niet door
De economische wind zit tegen, is het argument van de organisatie Boot Holland om de 2025 editie van de beurs niet door te laten gaan.

||| Agenda |||

29/01/25
29/01/25 t/m 02-02-25: Caravana
Van 29 januari t/m 2 februari 2025 is de WTC Expo in Leeuwarden het toneel van Caravana 20...
06/02/25 t/m 10-02-25
06/02/25 t/m 10-02-25: Studiereis Lapland
HISWA-RECRON organiseert een exclusieve inspiratiereis voor leden naar Lapland om nieuwe inzichten t...
12/02/25 t/m 13-02-25
12/02/25 t/m 13-02-25: Recreatie Next Level: dé next step naar inspiratie & kennis voor de recreatieprofessional
Recreatie Next Level is dé next step naar inspiratie en kennis voor de (toekomstige) rec...
11/03/25
11/03/25 t/m 11-03-25: Frysk Toerisme Festival
Op 11 maart keert het toonaangevende kongres voor toeristisch Friesland terug. Deze keer i...