Geplaatst op: 22-03-2022
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT

Uitbreiding Vincentre van start

Uitbreiding Vincentre van start

De bouw van de uitbreiding van het Vincentre in het Brabantse Nuenen is van start gegaan. Het nieuwe Vincentre wordt 2,5 keer zo groot en kan groeien naar 45.000 bezoekers per jaar. In Nuenen heeft de schilder een kwart van zijn werk geschilderd. Het museum is het startpunt van de beleving van het cultureel erfgoed van Van Gogh in Nuenen. 

Naast het bestaande museum komt de uitbreiding in de vorm van een expressieve en eigentijdse versie van een langskap boerderij. Architectenbureau diederendirrix uit Eindhoven ontwierp het plan, dat recht doet aan het dorpse en Brabantse karakter van toen en de hedendaagse kijk op duurzame en vernieuwende architectuur. Naast de vaste tentoonstelling, biedt de nieuwbouw ook ruimte voor tijdelijke programmering en wisseltentoonstellingen. Bovendien wordt met Tinker en in samenwerking met ASML Vincents Lichtlab gerealiseerd.

Van Gogh als icoon van Brabant

Gedeputeerde Stijn Smulders van de provincie Noord-Brabant was heel blij met de versterkte toeristische voorziening in zijn provincie. "Wij zetten als provincie in op Van Gogh als ons grote icoon met diverse te bezoeken locaties. Daarbij is Nuenen een pareltje maar we hebben ook de intentie om in Zundert en Etten-Leur te gaan investeren. Dat moeten ook stevige hotspots voor Van Gogh worden.” Verwonderd was Smulders wel dat het zo lang geduurd heeft voordat Brabant en de Brabanders het belang van Van Gogh zijn gaan inzien. " In het buitenland waren misschien wel veel eerder dergelijke grote visitorcentra gerealiseerd. Zo groot is Van Gogh namelijk internationaal.” 

Vincentre

Het verhaal van Vincent vertellen

Frank van den Eijnden van Van Gogh Brabant: "Het is echt nodig dat het centrum wordt uitgebreid want voor corona zaten we echt op het maximum aantal bezoekers.” Toch is grote groei geen doel. "We zien allemaal de potentie van Nuenen in het verhaal van Van Gogh maar we moeten wel voorzichtig zijn met die potentie. We zetten in op een kwalitatief vernieuwd museum met nog steeds een beperkte capaciteit als het het over toeristische bezoeken gaat. Aantallen die passen bij de gemeente en iets toevoegen aan de gemeenschap.” Het centrale verhaal dat Brabant wil vertellen is ‘Becoming Vincent’. Hoe is hij die schilder geworden en dat verhaal verbinden de vijf grote Van Goghlocaties in Brabant met arrangementen en gezamenlijk aanbod. 

Focus op in Vincent geïnteresseerd publiek

Directeur Simone van der Heiden is blij dat na 7 jaar plannen maken eindelijk de schop in de grond kan. "We willen dat meer mensen die het dorp bezoeken ook het Vincentre bezoeken.” Voor Nederlanders is Nuenen misschien een witte vlek maar bezoekers komen vanuit de hele wereld. "Ze zoeken hier het Van Gogh-verhaal en staan op de plek waar Vincent stond en zijn werk maakte. Je ziet letterlijk zijn werk in bijvoorbeeld het huis waar hij woonde dat aan de overkant van de straat staat.” Bang voor tegengas uit het dorp is ze niet. "Er komt hier echt een geïnteresseerd publiek dat bewust naar Nuenen komt; die hier graag verblijven en wat uitgeven.” Om als Vincentre op te gaan in het grote Brabantse verhaal biedt in haar optiek alleen maar kansen "Samen ben je veel sterker en samen kun je nog meer het verhaal vertellen. Dingen die je als kleine lokale stichting niet voor elkaar krijgt, lukken nu wel.” 

Vincentre

Overheidsbijdrage noodzakelijk

Het museum verwacht tussen 2023 en 2026 van 20.000 naar 45.000 bezoekers per jaar te groeien. Die worden daar ontvangen door 160 gepassioneerde vrijwilligers. Toch is een bijdrage van overheden voor een dergelijke voorziening onontbeerlijk. Frank van den Eijnden: "We hebben dan een sluitende businesscase. Maar dan nog zullen dit soort voorzieningen altijd met provinciale en gemeentelijke bijdrages overeind moeten blijven. Er is geen enkele culturele voorziening die zonder kan.” Zo versterkte de provincie een lening van 2,5 miljoen euro voor de uitbreiding van het museum. Stijn Smulders: "Samen met de bijdragen van Gemeente Nuenen, de Brainport Regiodeal, ASML, BPD Cultuurfonds, BrabantC, Mondriaanfonds en veel lokale en regionale bedrijven wordt hier een museum van internationale allure gebouwd.” 

Light Lab

Chipmachinefabrikant ASML draagt ook flink bij aan de uitbreiding. Program Manager Community Engagement & Sponsoring Carl Leen over de intentie van het bedrijf: "Wij vinden het heel belangrijk dat we kunnen bijdragen aan een aangename leefomgeving in Brabant. Zowel voor de locals als onze internationale medewerkers. Bovendien is Van Gogh een hele mooie link met ASML. Licht is een cruciaal onderdeel van onze machines en Van Gogh heeft ontdekt hoe je met licht betere schilderijen kan maken.” Lichttechnologie gaat in het nieuwe Vincentre dan ook een belangrijke rol spelen. "Hier gaan we techniek met kunst en creativiteit combineren in het Lightlab. Je komt dan in een experience terecht waar je via verschillende exposities interacties meer te weten komt over licht en hoe Van Gogh met licht heeft gespeeld om betere schilderijen te maken. 

Vincentre
Link: https://www.vangoghsites.com/nl/nieuws/uitbreiding-museum-vincentre-van-start
Trefwoorden: cultuur, dagrecreatie, musea, bezoekerscentra, noord-brabant

CELTH
 




   

   

   
   
   

   

||| Nieuws |||

26/11/24
KLM wil lonen bevriezen
Terwijl de wereld om ons heen snel verandert, van wereldwijde verkiezingen tot razendsnelle AI-ontwikkelingen en stijgende kosten, wordt de drang om te ontsnappen sterker dan ooit. Toch willen reizigers zich niet zomaar afsluiten, blijkt uit onderzoek van Booking.com; in plaats daarvan zoeken ze juist naar diepere verbindingen, betekenisvolle ervaringen en avonturen die hen laten herontdekken wat reizen voor hen betekent.
26/11/24
Exclusief voor leden
KLM werkt samen met Kolet voor internet op reis
Sinds 25 november biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd.
25/11/24
Publieksstemming open voor Parkvakanties Awards 2025
De Parkvakanties Awards 2025 is van start. Op het grootste vakantieparkenplatform van Nederland zijn de genomineerde vakantieparken en aanbieders bekendgemaakt.
25/11/24
Zomervakantieplannen van Nederlanders: de eerste insights
Gaan Nederlanders in zomer van 2025 weer zo massaal op vakantie? En wanneer nemen ze de beslissing? Trends & Tourism zocht het uit.
25/11/24
Exclusief voor leden
Airbnb draag bij aan herstel Nederlandse molens
Tijdens de jaarlijkse Molencontactdag in Soest zijn drie molenprojecten in Lonneker, Grathem en Groningen beloond met een totaalbedrag van 22.500 euro uit het recent opgerichte Molenerfgoedfonds. Dit fonds is een samenwerking tussen Airbnb en De Hollandsche Molen.
25/11/24
De beste en populairste website in de vrijetijdssector
Wat zijn de beste en populairste websites van Nederland? In een online publieksverkiezing werden in 38 categorien de winnaars gekozen. Wie wonnen er in de vrijetijdssector?
22/11/24
Vlonderpad in Pannenhoef
Brabants Landschap heeft in natuurgebied De Pannenhoef een nieuw vlonderpad aangelegd. De vele bezoekers van de Pannenhoef weten het maar al te goed, het gebied is vaak nat en de paden modderig.
22/11/24
LEADER Oost-Groningen stimuleert lokale initiatieven
Een nieuwe bakkerij met brasserie in Scheemda, een avontuurlijke beleefroute bij Bourtange en een moderne speeltuin in Boven Pekela: deze projecten, en nog 18 andere, ontvangen een financiële injectie van LEADER Oost-Groningen.

||| Agenda |||

28/11/24
28/11/24 t/m 28-11-24: Toeristische Ontmoetingsdag
Op donderdag 28 november organiseren Impuls Zeeland en het HZ Kenniscentrum Kusttoerisme de Toeristi...
03/12/24
03/12/24 t/m 03-12-24: Marketing Zaanstreek Presents
Op dinsdag 3 december, presenteert Marketing Zaanstreek haar nieuwe meerjarenstrategie. Locatie is d...